ضعف پایه های گردشگری در هرمزگان؛

وقتی زیرساختهای گردشگری اسیر بی توجهی مسئولان می‌شود



صبح ساحل ، اجتماعی - با توجه به این که صنعت گردشگری یکی از محورهای توسعه استان هرمزگان است اما تعداد زیادی از شهروندان و مسافران از نبود زیرساخت های این صنعت گلایه مندند و گردشگری هرمزگان را توسعه نیافته می دانند.

به گزارش هرمز؛با توجه به این که صنعت گردشگری یکی از محورهای توسعه استان هرمزگان است اما تعداد زیادی از شهروندان و مسافران از نبود زیرساخت های این صنعت گلایه مندند و گردشگری هرمزگان را توسعه نیافته می دانند.

صحبت از ظرفیت گردشگری هرمزگان تکرار مکررات است، چرا که اکنون حتی ساکنان دور افتاده هرمزگان هم می دانند که این استان با قدمت و گذشته ای چند هزار ساله و طبیعی بکر، توانایی زیادی برای جذب گردشگر دارد.

ظرفیت های گردشگری هرمزگان برخلاف همه تاکیدات، مورد غفلت واقع شده و نتوانسته گردشگر مناسبی جهت توسعه این استان تجاری که لقب پایتخت اقتصادی را به خود گرفته را جذب کند، بلکه در بسیاری از بخش هایی از استان هرمزگان به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها و بی توجهی مدیران، با سیر کاهش گردشگر روبه رو شده است.

مشاهده جنگل های حرا، ساحل زیبای بندرعباس،تالاب آذینی، آبشار پلکانی، آبشار تزرج،خور آذینی، آبشار روستای شه بابک،چشمه آبگرم گنو،پل لاتیدان،جاذبه های گردشگری روستای بخوان،قلعه اسرارآمیز فین،قلعه هزاره میناب،معبد هندوها و چشمه سبزپوشان از جمله جاذبه طبیعی استان گلستان هرمزگان به شمار می روند ظرفیتی که تاکنون برای جذب گردشگر در بخش معرفی آن اقدامی نشده است.

در کنار طبیعت زیبای استان، جاذبه های تاریخی چند هزار ساله این منطقه، ظرفیت گردشگر پذیری استان را مضاعف می کند؛ بافت تاریخی بندرکنگ،خانه فکری،قلعه مغویه،خانه گلبتان،قلعه لشتان در شهرستان بندرلنگه از جمله آثار تاریخی هرمزگان هستند که مشاهده و اطلاع از تاریخچه هریک از آنها برای هر گردشگری جذاب خواهد بود اما تمام این ظرفیت ها به دلیل فعال نبودن تورهای استانگردی و راهنما برای مکان های طبیعی و تاریخی مورد غفلت واقع شده است.

مهمترین جاذبه گردشگری حاجی آباد فاقد امکانات

آبشار تزرج، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان هرمزگان که در شهرستان حاجی آباد واقع شده که در کنار این آبشار زیبای تزرج چشمه های آبگرم قرار دارند و مردم از گذشته تاکنون برای استفاده های درمانی و تفریحی می آیند.حسن نظری، نخستین بار است که از مشهد به هرمزگان سفر می کند با اشاره به جاذبه گردشگری آبشار تزرج حاجی آباد، اظهار کرد: ارتفاع و زیبایی آبشار تزرج و چشمه های آبگرم آن برای من بسیار جالب بود و خاطرات خوبی از این آبشار برایم به یادگار ماند.

این شهروند مشهدی با بیان اینکه جاذبه های شهرستان حاجی آباد به خوبی معرفی نشده است، افزود: عدم تبلیغات مناسب و کافی و اطلاع رسانی سبب شده بود که ما در سفر به شهرستان حاجی آباد و دیدن این جاذبه ها متحیر شویم اگر تبلیغات مناسبی انجام شود مطمئنا در جذب گردشگر موثر خواهد بود.

وضعیت سرویس‌های بهداشتی آبشار تزرج مناسب نیست

نظری با اشاره به اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی آبشار تزرج مناسب نیست، تصریح کرد: سرویس های بهداشتی این منطقه نمونه گردشگری نامناسب است و نیاز به رسیدگی ویژه دارد و این مساله یکى از چالش‌هاى مهم حوزه گردشگرى است که در مناطق گردشگری استان های دیگر هم مشاهد کردم.

وی با بیان اینکه سرویس های بهداشتی این مکان گردشگری با توجه به اینکه جوابگوی خیل عظیم هزاران گردشگر را نمی دهد، گفت: سرویس بهداشتی زنانه این مکان گردشگری خراب است و خانم ها از سرویس بهداشتی مردان استفاده می کنند که این مسئله جالب نیست و همچنین این مکان فاقد امکانات است.

شهروند مشهدی خاطر نشان کرد: در شهرستان حاجی آباد در کنار آبشار زیبای تزرج یک روز اقامت داشته ام اما خدمات ارائه شده در این شهرستان راضی نیستم چرا که در شهرستان حاجی آباد حتی یک مسافرخانه مناسب برای اقامت وجود ندارد.

بی توجهی مسئولان بشاگرد به مکان های گردشگری

بشاگرد دارای آبشارها و چشمه های طبیعی بسیاری است که معروف ترین آبشار این شهرستان آبشار بابک نام دارد.

آبشار بابک زیباترین و پرآب ترین آبشار بشاگرد نیز به حساب می آید و ارتفاع این آبشار بیش از سه متر می باشد، این مکان گردشگری در روزهای تعطیل میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران است.

خیل عظیم گردشگران در ایام نوروز و روز سیزده بدر در این مکان باعث می شود که جا برای اسکان در کنار این آبشار به سختی پیدا شود.

اما نبود راه مناسب برای این مکان دیدنی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که گردشگران با آن دست و پنجه نرم می کنند، مردم باید حداقل پنج کیلومتر را پیاده روی کنند تا از این آبشار زیبا دیدن کنند.این در حالی است که به گفته مردم روستای بابک خیلی ساده و حتی با یک دستگاه لودر نیز می توان موقتا مسیر این روستا را به آبشار باز کرد تا گردشگران دغدغه راه را نداشته باشند.

نبود برق، محل مناسب برای اسکان، نمازخانه و سرویس بهداشتی از دیگر مشکلات این مکان گردشگری است.

نه تنها آبشار بابک بلکه اکثر مناطق و جاذبه های گردشگری بشاگرد این مشکلات را دارند که امید می رود با همکاری و تدبیر مسئولان این مشکلات هرچه زودتر رفع شود.

طولانی‌ترین پل تاریخی ایران در حال تخریب

یکی از این آثار تاریخی ارزشمند پل لاتیدان در بندرخمیر است که طولانی‌ترین پل تاریخی ایران شناخته شده است که متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان به این آثار تاریخی در آستانه تخریب قرار گرفته و اعتبارات قطره چکانی هم دردی را دوا نکرد.

محمدرضا برترانگ، مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر با اشاره به اینکه طولانی‌ترین پل تاریخی ایران که در هرمزگان واقع شده، اظهار کرد: پل لاتیدان یکی از پل های تاریخی ایران بوده است که در مرکز هرمزگان در روستای نیمه کار از توابع شهرستان بندرخمیر بر روی رودخانه کُل (کُر) ساخته شده است .

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر در ادامه بیان کرد: لشکر کشی به جنوب جهت بازپس گیری بندرگمبرون(بندرعباس فعلی) و جزایر اطراف بندرعباس از روی پل لاتیدان انجام گرفته و در واقع این پل ، پل پیروزی ایرانیان بر متجاوزان پرتغالی است.

برترانگ به قدمت این پل اشاره کرد و گفت: قدمت این پل طی آخرین مطالعات به بیش از ۷۰۰ سال می رسد که به اشتباه در بعضی از مقالات به دوره ی شاه عباس نسبت داده شده است .

قسمتی از پل تخریب شده است

وی با بیان اینکه پل لاتیدان از سنگ های تراش نخورده و ملات ساخته شده و در زمان آبادانی بیش از هزار متر طول داشته است، تصریح کرد: قسمتی از پل که در محل عمیق تر رودخانه قرار گرفته، به کلی ویران شده است.

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر به مشخصات طولانی‌ترین پل تاریخی ایران، اشاره کرد و افزود: آکس به آکس پایه‌های بزرگ پل ده متر که در واقع اکثردهانه ها کمتر از ده متر و ارتفاع پل ۶ متر و عرض پل ۶.۸۰ متر است.

برترانگ در ادامه اظهار کرد: تعداد دهانه پل لاتیدان بیش از ۲۰۰ دهانه در زمان ساخت بود اما در حال حاضر ۷۰ دهانه موجود است و قسمت هایی از این پل پس از بارندگی ها و سیلاب های شدید سال ۱۳۷۲ از زیر خاک بیرون آمد.

وی با بیان اینکه مطالعات و تحقیق بسیار جدی در مورد این اثر تاریخی در این سال ها صورت نگرفته است، یادآور شد:خاک بستر رودخانه بسیار سست و رسوبی بوده و همین عامل باعث شده پایه های پل به صورت تو خالی اجرا شود تا فشار بر این بستر ناپایدار به حداقل برسد.

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر گفت: این بنا کم نظیر در نزدیکی روستا نیمه کار بندرخمیر قرار گرفته و چنان چه مرمت و در قسمت هایی بازسازی شود، جاده دسترسی مناسبی هم داشته باشد ، به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران و هرمزگان تبدیل می شود.

بی توجهی مسئولان به طولانی ترین پل تاریخی ایران

برترانگ بیان کرد: در مدت حاضر که این پل با تلاش های صورت گرفته بهتر به مردم معرفی شده اداره میراث فرهنگی و گردشگری این پل را در اولویت بازسازی قرار داد و قول به مرمت اصولی و تخصیص اعتبارمناسب جهت احیای این پل عظیم داده شد ولی چیزی که در عمل دیده می شود بازسازی بسیار کند و قطره چکانی و فاقد اصول و استاندارهای واقعی است.

وی تاکید کرد: قطعا وجود چنین اثری در هرجای جهان و حتی شهرستان های دیگر آن مکان را در زمره برجسته ترین آثار تاریخی و گردشگری شان قرار می داد اما متاسفانه این آثار تاریخی مورد بی مهری مسئولان واقع شده است.

مسئول مرکز گردشگری بندرخمیر خاطر نشان کرد: مرکز گردشگری بندرخمیر و شورای اسلامی روستای نیمه کار همواره پیگیر تخصیص اعتبار و توجه مناسب به این اثر فاخر تاریخی می باشند تا هم از تخریب هرچه بیش تر این اثر جلوگیری شود و هم مردم بتوانند از منافع این اثر عظیم برخورددار شوند .

قلعه شهر یکی از پتانسیل های گردشگری هرمزگان

قلعه شهر فین یکی از آثار باستانی استان هرمزگان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده که یکی از نقاط گردشگری و دیدنی هرمزگان محسوب می شود که بر روی تپه ای بلندی قرار گرفته است.

سابقه قلعه این شهر از روی سفال‌هایی که به دست آمده می توان فهمید که به قرون میانه اسلامی و به گفته کارشناسان به ۷۰۰ سال گذشته برمی گردد و این قعله در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌ که در حال حاضر به شماره ۷۲۷۰ به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌ اما متاسفانه این قلعه در زلزله سال ۸۶ خسارت زیادی به آن وارد شده است.

در گوشه شمال شرقی برج ملدوری قرار گرفته که بخش بسیاری از آن تخریب شده و تنها دیواری به طول بیش از ۴۰ متر از آن باقی مانده و همچنین ارتفاع در بخش باقیمانده این دیوار ۷۰/۲ متر و در داخل این دیوار تیر کش های عمودی و پنجره هایی با اطاق جناغی تعبیه شده است.

قلعه ۷۰۰ ساله شهر فین درحال فرو ریختن است

قلعه فین در مقایسه با زمین های اطراف حدود ۶ متر ارتفاع دارد که متاسفانه این قلعه به دلیل بی توجهی مسئولان به آثار تاریخی کاملا ویران شده و تنها بخش هایی از برج ها و فضاهای معماری آن باقی است این در حالی است که اجزای باقی مانده قلعه فین وضعیت بسیار نامطلوبی دارد و احتمال ریزش بخش های بزرگی از آن هر لحظه وجود دارد.

اشکان مختاری، معاون میراث‌ فرهنگی هرمزگان، اظهار کرد: مرمت قلعه فین بندرعباس آغاز شده و استحکام‌ بخشی از برج ، پی‌گردی ،خانه‌سازی جداره‌ها و حصار قلعه درحال انجام است.معاون میراث‌ فرهنگی هرمزگان افزود: قدمت قلعه فین را از روی سفال‌های به‌دست‌آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد و به‌احتمال فراوان قلعه مذکور در زمان ساخت جنبه نظامی داشته ‌است.

مختاری با بیان اینکه اعتبار مرمت این قلعه بالغ بر یک‌میلیارد ریال است، تصریح کرد: در این دوره عملیات باستان‌شناسی و مرمت هر دو هم‌زمان انجام می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: قلعه فین به‌شماره ۷۲۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.سالهاست که مسئولان هرمزگان از رونق صنعت گردشگری و بحث شیرین اشتغال در این حوزه سخن به میان می آورند اما آن چرا که در این مدت شاهد بودیم رکود گردشگری استان در مقایسه با سایر استان ها و سبقت گرفتن استان های همسایه از هرمزگان است.با توجه به اینکه صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی شده و سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دنیا روبه افزایش است امیدواریم که گردشگری استان هرمزگان هم به دلیل ظرفیت و پتانسل بالا به مهمترین منبع کسب درآمد استان تبدیل شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها