هرمزگان و آفت های گیاهی وارداتی



صبح ساحل ، اجتماعی - سامیه طهورنیان:هنگام ورود افراد به فرودگاه کشورهایی چون استرالیا، کانادا ، بریتانیا و ایالات متحده یا بسیاری از کشورهای پیشرفته شما بایستی تمام مواد غذایی و گیاهی خود را اعلام کنید.

هر گونه غذا ، گیاه زنده و یا خشک شده، ادویه ، کنسرو ، غذای دریایی و غیر دریایی ، آجیل ، چای و عسل و بسیاری دیگر را اعلام کنید . در صورت ثبت نکردن مواد غذایی شما در فرودگاه امحا شده و شما را در بهترین حالت جریمه سنگین نقدی می کنند. در واقع وارد کردن بسیاری از اقلام به برخی کشورها ممنوع است.براستی دلیل این همه سخت گیری برای ورود یک بسته ادویه 50 گرمی و یا یک شیشه ترشی چیست ؟ 

اعمال محدودیت بر حرکت گیاهان از نقطه ای به نقطه ی دیگر بسیار حائز اهمیت است . حتی در برخی مواقع انسان ها هم در فرودگاه قرنطینه می شود .

در جهان ، برای اولین در سال 1860 محموله انگوری از فرانسه وارد خاک آمریکا شد و باعث شد در طی چند ماه شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا ، دچار آفت بسیار شدیدی شود و بسیاری از زمین های کشاورزی آن از بین برود و از همین رو  جا به جایی گیاهان بسیار اهمیت پیدا کرد. 

این داستان سیاست مداران را واداشت که قانون قرنطینه گیاهی را وضع کنند و از سال 1904 آن را به طور سراسری اجرا کنند. حتی کشور هند که روزگار خیلی سختی داشت در سال 1918 « قانون حشرات و آفات ویرانگر « را تصویب کرد تا مانع از ورود هرگونه قارچ و سایر آفات به سرزمین خود شود .

ایران در سال 1296 برای نخستین بار اداره «کل فلاحت و تجارت «را تصویب و آن را در «وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه» تشکیل داد .از سال 1296 تا به امروز نزدیک به یک قرن از تشکیل این اداره گذشته وبه نام های فراوان تغییر کرده ودست آوردهای بسیار مهمی داشته است . نام امروز این سازمان «سازمان حفظ نباتات کشور « است. که در بسیاری از حوزه ها فعالیت می کند. این سازمان در سال 1322 توانست طغیان موش ها را در دشت مغان با استفاده از تجریبات روس ها مهار کند و همینطور طی سالها با کشورهای همسایه در دفع حشراتی چون ملخ همکاری کند.

در سال 1343عضویت ایران در کمیته جهانی مبارزه با ملخ صحرایی(DLCC)  تایید شد ولی در سال 1345 متاسفانه باغ های ایران دچار طغیان کرم خاردار پنبه شد که تا سالها عواقب و عوارض آن بجا ماند . اما متاسفانه به دلیل برخی کوتاهی ها و جدی نگرفتن بخش قرنطینه گیاهی و همچنین استفاده نکردن از تجربیات دیگر کشورها در این زمینه ایران به طور گسترده دچار آفت شد. 

آفتی به نام جاروی جادوگر !

بيماري جاروي جادوگر يا جاروك ليموترش براي نخستين بار در سال1365 در عمان و سپس در سال 1368 در امارات متحده عربي مشاهده شد، مطالعات اوليه در اين كشورها نشان مي دهد كه عامل بيماري به وسيله حشرات (مانند زنجرك‌ها) به ليموترش انتقال يافته است. 

بيماري جادوي جادوگر يا جاروك ليموترش نخستين بار درایران سال 67 در نيك شهر استان سيستان و بلوچستان مشاهده شد و در سال1377 براي نخستين بار در ميناب و در سال 1379 در رودان استان هرمزگان ديده شد. 

درختان گرفتار به این بیماری دچار پدیده ای می شوند نادر و شاخه های این درختان در مدت کوتاهی شبیه جاروی جادوگر می شود که کشاورزان محلی به اصلاح به آن جاروک می گویند.

بیماری جاروک مرکبات جزو بیماری های سیستمیک «قابل انتقال با پیوند» طبقه بندی می شود و در طبقه بندی کلی این بیماری جزو دسته بیماری های قارچی محسوب می شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم  در سال‌های اخیر بیماری «جاروک لیموترش» آسیب زیادی به باغات مرکبات جنوب کشور وارد کرده و به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از 17 هزار هکتار باغ لیموترش در جنوب کشور 14 هزار هکتار به علت این بیماری از بین رفته است.خشکسالی های پی در پی ، تغییر شرایط آب و هوایی و گرم تر شدن مناطقی که به این بیماری آلوده بوده باعث شد که کنترل این آفت غیر ممکن شود. از طرفی احیا دوباره این باغ ها که تقریبا تمام خط جنوب کشور را در بر می گرفت نیازمند تسهیلات مالی بسیار بالایی است .

به گفته کارشناسان هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راهکار پیشگیری از شیوع بیماری توسط نهال‌های آلوده است اما اگر باغی آلوده شود باغبان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن درخت را قطع و آتش بزند و در مکانی دور از باغ دفن کند و همینطور در کنار تمام آگاهی رسانی ها ، کشاورزان آموزش های لازم را ببنند.

همچنین باید نژاد مرکباتی که بسیار به این آفت حساس هستند را با نژادهای قوی تر جایگزین کرد در واقع عملی ترین و اقتصادی ترین راه پیش گیری از این بیماری کشت ارقام مقاوم و حذف منابع آلوده به عامل بیماری است. 

مسئولین دست اندرکار و متخصصان باید موضوع قرنطینه نهال‌ها را جدی بگیرند. کشور ما نیز باید در بخش بندرها، فرودگاه‌ها و مرزها از ورود کوچک‌ترین مواد غذایی، گیاهی، دامی و نوشیدنی‌های کنترل نشده دیگر سرزمین‌ها جلوگیری کنند.  چون با تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین، حشرات به مراتب بیشتر شده و از طرفی سموم باعث پیدایش نسل های مقاومتری خواهد شد. کشور ما همین امروز هم دچار بحران ها و تلاطم های فراوانی ست و این مهم اگر فراموش شود شاید فردا همین گیاهان باقی مانده ها هم ریشه کن شوند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها