مسعود فرح؛ شاعر یادها و یادگارها



صبح ساحل ، هنری - یداله شهرجو دهم تیرماه مراسم نکوداشت «مسعود فرح» در میناب برگزار شد؛ اما به راستی مسعود فرح کیست و جایگاه او در شعر و ادبیات این شهر و استان جنوبی کجاست؟

مسعود فرح متولد هفدهم خرداد سال ۱۳۳۲ در شهر کرمان است زمانی که به گفتۀ خودش، خانواده او برای سفر تابستانی به این شهر رفته بودند او زادۀ یک پدر و مادر بوشهری‌تبار است اما از بدو تولد در دو شهر میناب و بندرعباس روزگار گذرانده است.

مسعود فرح از سال ۱۳۳۳ تا سال ۱۳۴۵ در میناب زندگی کرده دوره اول تحصیلات خود را در دبستان حافظ میناب و دبیرستان فردوسی سپری کرده است و از سال ۱۳۴۶ برای دوره دوم دبیرستان به بندرعباس رفته و تا سال ۱۳۴۸ کلاس‌های دهم و یازدهم را در رشتۀ ریاضی دبیرستان ۲۵ شهریور بندعباس ادامه و برای کلاس دوازدهم به شهر شیراز رفته و در خرداد ۱۳۴۹ موفق شد در این شهر دیپلم ریاضی خود را اخذ نماید.

در همان سال در رشتۀ مدیریت صنعتی دانشگاه تهران پذیرفته و مشغول ادامه تحصلی شد انجام فعالیت و مبارزات انقلابی باعث شد تا در تحصیلات دانشگاهی او وقفه ایجاد شود.

اما پس از پیروزی انقلاب و انجام انقلاب فرهنگی ادامه تحصیل او فراهم گردید و او توانست تحصیل خود را در فضای دانشگاهی از سر گیرد.

او در سال ۱۳۵۷ ازدواج کرده که حاصلا این ازدواج سه فرزند دختر می‌باشد که هر سه آنها دارای تحصیلات عالی دانشگاهی می‌باشند.

او به سه زبان انگلیسی، ایتالیایی و آذری آشنایی دارد و سال‌ها به عنوان مدیریت مالی شرکت‌های مختلف در بندرعباس فعالیت کرده و در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شد.

کار شعر و ادبیات را از سال‌های آغازین دبیرستان در شهرستان میناب به همراه دوستان هم سن و همدوره‌ای‌‌هایش مرحوم محمدحسین جمشیدی، حسین احمدی‌نسب، ایرج احمدی و مرحوم جهانگیر میرزاده آغاز کرد.

او در سطح استان با چهره‌های تاثیرگذار هنر و ادبیات این استان جنوبی یعنی ابراهیم منصفی، حسن کرمی‌زاده، حسین فرح‌زاد، حسام نقوی، عبداله نحوی، حسن بنی‌هاشمی منصور نعیمی، سیدمحمد عقیلی، محمد زمانی، محمدعلی موحدی، عبدالهادی معتمدی هم‌دوره بوده است.

گرچه فعالیت اصلی مسعود فرح سرودن شعر بوده اما او در نوشتن داستان، نمایشنامه و برگردان شعر هم دستی دارد. او در شهر شیراز در خانه فرهنگ و خانه کتاب با شاعران و چهره‌های کشوری مانند منصور اوحی، زنده‌یاد منصور برمکی، شاپور بنیاد، زنده‌یادکرامت تفنگدار، غلامحسین امامی، سیاوش میرزاده رحمان و جمشید کریمی، شاپور جورکش، امین و ابوالقاسم فقیری، زهره نعیمی همدوره بوده است.

شروع کار ادبی این شاعر جنوبی به اواخر دهۀ چهل برمی‌گردد همراه با نسلی که پایه‌گذاران هنر وادبیات مدرن در این استان بودند او حتی در سال ۱۳۴۹ اولین مجموعه شعر خود را با عنوان «آیه‌های تکراری» برای چاپ به انتشارات دریچه می‌سپارد اما این مجموعه با وجود چاپ بنا به نظر شاعر هیچگاه به مخاطبان عرضه نمی‌شود.

در سال ۱۳۷۶ اولین مجموعه شعر این شاعر که گزیده‌ای از شعرهای سال‌های (۱۳۷۶-۱۳۴۸) است با عنوان «یکی هم از این است، توسط انتشارات چیچكا چاپ و به مخاطبان عرضه گردید و در ادامه بخش اول مجموعه «هم‌گویی» که هم‌گویی با شاعران برجستۀ ایران و جهان است توسط انتشارات داستان سرا به چاپ رسید.

و در حال حاضر نیز سه مجموعه از این شاعر نیز برای چاپ به انتشاراتی‌های مختلف سپرده شده که به زودی چاپ و به مخاطبان عرضه می‌گردد.

مسعود فرح شاعر یادها و یادگارهاست شاعری که قریب به پنج دهه بی‌وقفه می‌نویسد و این استمرار از او یک چهرۀ ممتاز ادبی ساخته است تا بسیاری که گمان بر این می‌برند که این استان و شهرستان جنوبی خالی از چهره‌های تاثیرگذار ادبی در سطح ملی است با بودن امثال مسعود فرح باور داشته باشند که ادبیات و هنر در این استان جنوبی حصار مرزهای استانی را شكسته است و صدایی فراتر از یك شهر و استان دارد برای مسعود فرح و صدای رسایش در ادبیات امروز ایران آرزوی موفقیت‌های پیش از این دارم./ بادگیر 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها