فرماندار جاسک:

گویش و فرهنگ بلوچی مردم جاسک بانام «گویش مکران» ثبت اثر شود



صبح ساحل ، اجتماعی - فرماندار جاسک گفت: گویش و فرهنگ مردم و قوم بلوچ در جاسک به نام گویش مکران در کشور و در قالب یک جشنواره ثبت اثر شود.

محمد رادمهر در گفتگو با مهر عنوان کرد: حدود ۱۷ استان کشور دارای اقوام بلوچ زبان هستند، فرهنگ و زبان و شعر بلوچ از قدمت و تاریخ ویژه ایی برخوردار است که با اجرای جشنواره در خور شان این نام می شود یک روز را به این عنوان یا مکران به ثبت رساند.

رادمهر گفت: شهرستان جاسک دارای ظرفیت های خوبی در زمینه های مختلف  اقتصادی ، گردشگری می باشد که پیوست های فرهنگی نیز می تواند زیر بنای متوازن این توسعه باشد.رادمهر بیان داشت: قبل از هر توسعه و پیشرفتی باید از لحاظ فرهنگی دارای برنامه مدون و پویایی بود تا بتوان در شرایط توسعه اقتصادی و عمرانی با حفظ فرهنگ اصیل منطقه آن را توسعه دادو به همگان معرفی کرد.

فرماندار جاسک عنوان کرد : برنامه های مثل جشنواره شعر بلوچ می تواند به این‌موضوع کمک خوبی کند که فرهنگ قوم بلوچ در توسعه آینده جاسک در حاشیه و ناشناخته نباشد وآن را بعنوان یک برند در منطقه  نیز می توان صادر کرد.

وی با بیان اینکه ما باید خود را باورداشته باشیم و با برنامه ریزی دقیق  برنامه های فرهنگی اجرا کنیم، گفت: کشور ما از لحاظ حوزه های فرهنگی و تمدن ، بسیار غنی و با قدمت است که مغفول مانده در صورتی که بیشتر کشورها که بافت و ریشه فرهنگی کمتری از ما دارند در این خصوص بهتر کار کرده اند.

رادمهر با بیان اینکه در کشور حدود ۱۷ استان با گویش و زبان بلوچی داریم ، تصریح کرد : ما آمادگی داریم با تمام توان و ظرفیت ها و بهرگیری از بخش خصوصی برای جشنواره منطقه ای شعر بلوچ همکاری کنیم.

فرماندار جاسک بیان داشت: جاسک با فرهنگ‌ اصیل  و زبان بلوچی ظرفیت خوبی برای برگزاری برنامه های و جشنوارهای شعربلوچ دارد که در کنار آن با بهره گیری  موسیقی غنی منطقه و صنایع دستی و غذاهای بومی و دریایی علاوه بر اجرای برنامه متنوع فرهنگی ومعرفی آن بعنوان یک برند می توان از این ظرفیت برای جذب گردشگر و توسعه صنعت توریست با حضور بلوچ زبانان کشورهای همجوار و علاقمندان داخلی و خارجی ایجاد کرد.رادمهر گفت: با اجرای یک جشنواره در زمان تاریخ مشخص می توان  گویش و فرهنگ بلوچی مردم جاسک  را بنام  منطقه مکران ثبت اثر کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها