سیل در شرق هرمزگان حادثه آفرید

کشف اجساد زوج غرق شده در طغیان رودخانه‌ آبنما



صبح ساحل، حوادث _ طغیان رودخانه و سیل در شرق هرمزگان جان زوج موتورسوار رودانی  را گرفت که  اجسادشان پس از 24 و 48 ساعت پس از غرق شدگی  در نزدیکی سد میناب پیدا شد. پنجشنبه گذشته با آغاز بارندگی در استان های همجوار مانند کرمان و بعضی از روستاهای هرمزگان  سیلابی در شرق استان به راه افتاد که اهالی منطقه را غافلگیر کرد.

 سکانس  اول، نجات دو خواهر

 راننده  به علت بارندگی، خودرو را در منزل پارک کرده بود و در حال انجام کارهای روز مرگی خود بود که از طریق تلفن شنید دخترانش در رودخانه ماشنگی بخش رودخانه از توابع رودان، گیر افتادند و جانشان در خطر است. این مرد هراسان و نگران به همراه همسر و دو دختران کوچکش،  خود را به محل رساند و مشاهده کرد که دختران نوجوانش بر روی  تپه وسط رودخانه پر از آب گیر افتادند و با صدای بلند درخواست کمک می کردند. رودخانه طغیان کرده بود و پدر می خواست هر جور شده  خود را به آب بزند تا آنها را نجات دهد اما شدت فشار  آب نمی گذاشت حتی پاهایش را به درون رودخانه فرو برد.  اهالی جمع شده بودند و به خانواده دلداری می دادند، تا اینکه یکی از حاضران به فردی به نام غلامرضا که خودروی لودر داشت تماس گرفت و ماجرا را برایش تعریف کرد.  

غلامرضا انباز در این مورد می گوید:" ساعت حدود10 و نیم صبح بود در کارگاه مشغول کار بودم که بعد از تلفن یکی از اهالی متوجه شدم دو نفر  احتیاج به کمک دارند، به همین علت با هلال احمر و فرمانداری تماس گرفتم و برادر و یکی از دوستانمان را خبر کردم تا با لودر به محل برویم".  لودر به راه افتاد و غلامرضا با خودرویش نیز پشت سر لودرو حرکت کرد اما تا رسیدن به محل باید از دو رودخانه پر آب می گذشت. غلامرضا در اولین رودخانه پر از آب نتوانست  بگذرد و مجبور شد از آنجا حادثه را رصدو سرنشینان لودر را راهنمایی کند. لودر به راه افتاد پس از دو ساعت راننده  موفق شدبعد از گذر2 ساعته از 3 رودخانه  طغیان، خود را به رودخانه ماشنگی برساند. آب طغیانگر همه جا را احاطه کرده بود و دانه های باران بی رحمانه بر سر و صورت دختران  فرو می ریخت . آنها  با لباس خیس همچنان بالای تپه از سرما و ترس به خود می لرزیدند ناامید از نجاتشان کم کم صدایشان ضعیف می شد تا آنکه چشمشان به لودری افتاد که به طرفشان می آمد.طغیان آب هر لحظه بیشتر می شد ولی دو نفر از سرنشینان لودر با تمام تلاش، خود را به آنها رسانند.

عباس آستا پدر حدیث و حلیمه می گوید:" 5 ساعت آنها در وسط رودخانه گرفتار بودند که توسط لودر یکی از اهالی نجات یافتند". وی ادامه می دهد:" حدیث که در کلاس دوم راهنمایی و حلیمه در کلاس سوم دبیرستان مدرسه شبانه روزی زیارتعلی به نام فضیلت  هستند، با خودروهای عبوری خود را به سر جاده می رسانند و قصد داشتند با پای پیاده به خانه بیایند که وسط رودخانه گیر افتادند". عباس می گوید:" باران از ساعت 4 بامداد پنجشنبه شروع شده بود و این رودخانه مانند همیشه که باران می بارد طغیان کرده بود دختران که از شنبه تا پنجشنبه در مدرسه شبانه روزی بودند، پس از تعطیلی به سمت خانه می آمدند که با شدت باران و جاری شدن سیل مواجهه شدند".

 آنها که از باریدن باران خوشحال و سرگرم صحبت بودند که نفهمیدند کی آب رودخانه بالا آمد به سرعت  خود را به تپه ای که بوته ای در آن جا بود رسانند وپناهنده شدند، زمانی که اوضاع بدتر شد هیچ راه برگشتی نیافتند و با ترس  درخواست کمک  کردند. پدر این دختران می گوید:"چند نفر از اهالی به هلال احمر بخش رودخانه تماس گرفتند و مسوولان آنجا گفتند که ما امکانات هوایی نداریم که به سمت شما بیایم ، بلافاصله با استان تماس برقرار کردند و این طور گفتند که امداد هوایی مشکل فنی پیدا کرده است و در تهران است... اگر لودر این دوستم نبود ما چکار می کردیم...". وی این را هم اضافه می کند که هر ساله در این رودخانه افراد دچار مشکل می شوند یا پشت رودخانه می مانند و یا کشته می شوند...

 سکانس دوم، نجات 5 جوان

رضا با 4 نفر از دوستانش بر اساس برنامه ریزی قبلی ، ساعت 9 صبح در هوای ابری به سمت تنگ میناب به راه افتادند و پس از رسیدن به مقصد، محلی  را برای نشستن انتخاب کردند تا خواستند استراحتی کنند متوجه شدند در وسط رودخانه هستند سیلی از آب به طرف آنها می آید. رضا می گوید:"با دیدن سیل خواستیم فرار کنیم ولی راه فراری نداشتیم و ما وسط رودخانه بویم، بلافاصله با پاره کردن موکت همراهمان، آن را به صورت طناب در آوردیم و از درخت وسط رودخانه بالا رفتیم".  وی ادامه می دهد:" خیلی ترسیده بودیم با سازمان آتش نشانی تماس گرفتیم ولی آنها حرفمان را باور نکردند و به خانواده و دوستهایمان زنگ زدیم". جوانان حدود 2 ساعت گرفتار  طغیان رودخانه بودند تا آنکه  نیروهای هلال احمر و خانواده  به آنها رسیدند.  رضا می گوید:"آب رودخانه 6 متر بالا آمده بود و با کمک یکی از غواصان امدادگردر ساعت 9 شب نجات یافتیم و یک ساعت بعد سالم به منزل در میناب برگشتیم".

 سکانس سوم، پایان زندگی  زوج رودانی

ساعت 19، سیف الهی دهیار روستای کهنشوییه رودان  با تماس تلفنی یکی از اهالی مبنی بر غرق شدن دو سرنشین موتورسیکلت،خود را به رودخانه آبنما در مسیر میناب رساندتا از نزدیک شاهد ماجرا باشد. سیف الهی می گوید:" باران نم نم می ریخت که خودم را به رودخانه رساندم و چند نفر که شاهد ماجرا بودند این طور بیان کردند که به سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت خانم و آقا هشدار غرق شدگی دادند ولی آنها بدون اعتنا به سخنان حاضران خود را به آب زدند تا از رودخانه رد کنند".هیچ یک از اهالی آنها را نمی شناختند به همین خاطر، دهیار خود را به دهیاری رساند و بخشدار و نیروهای هلال احمر و نیروی انتظامی را در جریان ماجرا قرار داد . آنها ساعت 20 به محل رسیدند، جلسه ای  در این مورد تشکیل  و تا ساعت 2 بامداد دهیار با  کمک نیروهای هلال احمر کناره های رودخانه را گشتند ولی نتیجه ای نگرفتند.ساعت 6و 30 صبح دوباره دو اکیپ هلال احمرمشغول به گشتن در مکان کردند اما تا ساعت 11 باز اثری از آن دو یافت نشد و نیروها و دهیار پس از استعلام دریافتند که  اعلام مفقودی فرد و یا افرادی صورت نگرفته است فرض بر  این گرفتند که شاید این حادثه نتیجه یک شایعه باشد و این عملیات را به پایان رساندند. سیف الهی می گوید:"ساعت 14 همان روز(جمعه) فردی از روستای برنطین تماس گرفت و اعلام کرد که دو نفر از خانواده ما به این روستا آمدند و برنگشتند. او را به دهیاری خواستیم و پس از مراجعه و دادن مشخصات آنها،  مشخص شد آن افراد مفقودی ، همان موتورسواران هستند به این ترتیب 40 دقیقه بعد عملیات تجسس خود را به محل رساندند و با کم شدن آب در رودخانه مشغول جست و جو شدیم تا آنکه اهالی منطقه و نیروهای امدادی موفق شدند جسد موتورسوار مرد را در ساعت 13و 30 دقیقه 23 دی ماه جاری در نزدیکی سد میناب بیابند ". وی اضافه می کند:" ساعت حدود 12 و نیم ظهر یک شنبه جسد سرنشین زن در حوالی 500 متری سد میناب پیدا شد".

 نجات جان 12 نفر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل  با اشاره به طغیان رودخانه‌ها در شرق استان از نجات جان 12نفر در شهرستان‌های میناب و رودان خبر داد.رنجبر به طغیان شدید رودخانه در مسیر راونگ میناب به سیریک اشاره و اضافه کرد: متأسفانه بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ها در شرق استان که ناشی از بارش شدید باران در بافت کرمان بوده، لوله‌های انتقال آب شرب به 120روستا دچار تخریب شده و آب آنها را با خود برده است که این مسئله موجب قطع آب در این 120روستا شده است. وی افزود:با تلاش مسوولان،  برق روستاها  وصل شده است .

 اعتبارات پل زیارتعلی باید ملی دیده شود

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اعتبارات پل رودخانه زیارتعلی باید به صورت ملی دیده شود. عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی  در مورد آخرین وضعیت طغیان رودخانه زیارتعلی و خسارات وارده به روستاهای این منطقه بیان داشت: در حال حاضر ارتباط منطقه بیکاه با منطقه ماشنگی به دلیل طغیان رودخانه زیارتعلی قطع است.

وی عنوان کرد: پس از بارندگی های روز گذشته (پنجشنبه) در شهرستان رودان بسیاری از راه های روستایی این شهرستان به خاطر طغیان رودخانه مسدود شد.

این نماینده مجلس با انتقاد از طولانی شدن پروسه ساخت پل زیارتعلی بیان داشت: هزینه ساخت پل زیارتعلی بسیار بالا است و نمی توان در اعتبارات استانی دیده شود از این رو می طلبد تا مسئولان استانی سعی در جذب اعتبارات ملی برای اتمام این پروژه در نظر بگیرند. همچنین احداث دو پل در منطقه ماشنگی و رودخانه آبدان در سفرهای استانی هیئت دولت مصوب شده است.هاشمی نخل ابراهیمی تصریح کرد: در پی طغیان رودخانه دو دختر بچه در میان سیلاب گرفتار شده بودند که با کمک اهالی منطقه و لودر نجات پیدا کردند.وی در پاسخ به این سئوال که طغیان رودخانه زیارتعلی از گذشته های دور خسارتهای زیادی را به اهالی این منطقه وارد کرده است ولی تدابیر مناسبی اندیشیده شده، اظهارداشت: یکی از دلایلی که برنامه ریزی برای کنترل رودخانه دشوار است تصرفات حریم رودخانه و آبرفتی بودن بستر رودخانه است که هر چند سال موجب تغییر مسیر رودخانه می شود.نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس افزود: کنترل رودخانه نیازمند ایجاد دیوار حفاظتی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها