هشدار خطر انقراض موجودات دریایی:

مــرگ لاک‌پشت پوزه عقابی در «بندرلنگه»



صبح ساحل ، حوادث - لاشه لاک پشت پوزه عقابی در سواحل بندرلنگه مشاهده شد.به گزارش فارس، لاشه لاک پشت پوزه عقابی در ساحل بندرلنگه با لاک شکسته مشاهده شد، به نظر می‌رسد پروانه کشتی یا جسم سختی با این موجود کمیاب دریایی برخورد کرده و موجب شکستگی و مرگ این لاک پشت به طول ۱۲۰ سانتیمتر و عرض ۸۰ سانتیمتر و وزن ۱۵۰ کیلو گرم شده است .

لاک پشت پوزه عقابی از گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی است که به دلیل قرار داشتن در فهرست گونه‌های در حال انقراض، تحت حفاظت اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و کنوانسیون بین المللی گونه‌های در معرض خطر قرار دارد.

این گونه دریایی در معرض تهدیدات مختلفی قرار گرفته است، از جمله آلودگی زیستگاه و اکوسیستم، گرفتار شدن در تور ماهیگیران و صیادها و برخورد با پروانه کشتی‌ها، توسعه شهرها در نواحی ساحلی و افزایش تعداد قایق‌ها است.لاک‌پشت‌های پوزه عقابی که بازماندگان دوران دایناسور‌ها هستند و اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این لاک‌پشت‌ها را در لیست جانوران به شدت در معرض انقراض گذاشته است.لاک‌پشت‌ها که بیش از 200 میلیون سال است ساکن کره زمین هستند انقراض هم نسل‌های خود یعنی دایناسور‌ها را دیده‌اند، ولی همچنان پابرجا مانده بودند، اما در چند دهه اخیر خود گرفتار نابودی شده‌اند.

اگرچه آماری از تعداد لاک پشت‌ها در جهان وجود ندارد، اما گفته می‌شود جمعیت آن‌ها در طول صد سال گذشته تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.طبق آمار سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، پنج نوع از هشت نوع لاک پشت دریایی که در جهان وجود دارد در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند.

لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند.

پوزه این لاک‌پشت‌ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها