صادق آبادی در حاشیه مراسم راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد:

صادرات بنزین به شرط اصلاح الگوی مصرف



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام:«اگر  پالایشگاه  ستاره خلیج فارس،راه اندازی نمی‌شد در آبان سال ۹۶ وارداتی به میزان ۶۳ میلیون لیتر در روز نیاز داشتیم.

در حالی که با بهره‌برداری از این پالایشگاه از مهرماه امسال واردات بنزین در کشور متوقف شد و هم اکنون به دنبال صادرات بنزین هستیم».

این مطلب را معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را در حاشیه راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس  درجمع خبرنگاران  بندرعباس بیان کرد و این را هم اضافه نمود که به طوری که در ماه آینده با کشف قیمت در این زمینه اقدام می‌کنیم تا خریداران بتوانند نسبت به خرید بنزین از ایران تصمیم گیری کنند و مقدمات صادرات بنزین کشور فراهم شود.

چهارشنبه هفته گذشته  با حضور صادق آبادی و مسوولان مربوطه فاز سوم پالایشگاه  ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسید که در این رابطه روزانه 105 تا 107 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود این در حالی است بدون احتساب فاز سوم نفت ستاره خلیج فارس میانگین تولید بنزین پایه 95.95 میلیون لیتر بود که در تابستان که پیک مصرف بود تولید بنزین داخلی به حدود 97 میلیون لیتر رسید.

به گفته علیرضا صادق آبادی پس از تثبیت تولید بنزین درمرحله سوم این پالایشگاه مرحله چهارم نیز ظرف مدت 24 تا 36 ماه آینده ساخته می شود،این پالایشگاه ظرفیت تولید بنزین به حدود 60 میلیون لیتر افزایش می یابد به عبارتی می توان گفت  با اجرا و بهره برداری از فاز چهارم، ‌ ۱۲۰ هزار بشکه به تولیدات این پالایشگاه اضافه می‌شود. 

بدین وسیله با تلاش و تخصص نیروهای زبده ایرانی ، در تولید بنزین به خودکفایی رسیده ایم به طوری که نیاز به واردات بنزین به کشور نیست  ، صادق آبادی نیز از عدم واردات بنزین از مهرماه سال جاری تاکنون مطالبی بیان کرد و البته به ضرورت الگوی مصرف بنزین نیز اشاره ای داشت که با روند افزایش مصرف بنزین در کشور، چنانچه تولید بنزین کشور را روی عدد ١١٠ میلیون لیتر در روز حفظ کنیم و مصرف کشور نیز با همین شدت ادامه یابد، طبق پیش‌بینی‌ها تفاوت تولید و مصرف کشور تا سال ۱۴۱۲ با کمبود ۱۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز روبرو خواهیم شد و باز واردات بنزین از سرگرفته می شود. 

معاون وزیر نفت گفت: «باید به اصلاح الگوی مصرف توجه شود تا نیازی به واردات نداشته باشیم که اگر با روند فعلی پیش برود مطمئنا خیلی زود تفاوت تولید و مصرف کم خواهد شد، در تابستان سال آینده حاشیه اطمینان خوبی وجود نخواهد داشت و متاسفانه دوباره مجبور به وارد کردن بنزین خواهیم شد».

 البته متوسط مصرف بنزین در کشور هم اکنون روزانه 87 میلیون لیتر است. صادق آبادی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ میلیون خودرو و ۵ میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور داریم خاطر نشان ساخت: « در کجای دنیا با حدود ۲۰ میلیون خودرو ۸۷ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شود و این میزان مصرف بنزین که در ایران رخ می‌دهد در دنیا بی نظیر است».

وی کنترل مصرف سوخت را در ترکیبی از انواع سیاست های کاهش مصرف مانند ایجاد تنوع در سبد سوخت، گسترش حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروهای کم مصرف، تنوع خودروهای هیبرید دانست.

  اولویت تخصیص نفت گاز یورو

در بنادر اصلی کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از تولید  روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو 4 یا روزانه ١۵ میلیون لیتر بنزین معمولی پالایشگاه ستاره خلیج فارس سخن گفت و این را هم نیز بیان کرد که قرار است ۱۴ میلیون لیتر از پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون لیتر از پالایشگاه تبریز به این حجم اضافه شود و ظرفیت تولید نفت گاز کشور در نهایت به ۴۰ میلیون لیتر در روز برسد و با افزوده شدن ۱۲ میلیون لیتر ستاره خلیج فارس تا پایان سال این میزان به ۵۲ میلیون لیتر می‌رسد.

صادق آبادی  مجموع میانگین تولید نفت‎گاز کشور را در سال ۹۶، روزانه ۹۴ میلیون لیتر عنوان کرد که از این میزان  ۲۱ میلیون آن را نفت گاز یورو تشکیل می داد  ،از سوی دیگر در سال جاری متوسط تولید نفت گاز ۱۰۰ میلیون لیتر بوده است که سهم نفت گاز یورو۴ در آن ۲۸ میلیون لیتر در روز است.

وی این را هم گفت که  با افزایش کیفیت گازوئیل تولیدی کشور درصد گوگرد موجود در گازوئیل از ۱۰ هزار ppm به ۵۰ ppm رسیده است.

صادق آبادی  اولویت تخصیص نفت گاز یورو را در بنادر اصلی کشور( در استان های هرمزگان بوشهر و سیستان و بلوچستان ) اعلام و تصریح کرد:» از آنجایی که بیشترین حجم حمل و نقل بار و افراد از بنادر مهم کشور انجام می شود، اولویت را به این مناطق دادیم  ومازاد تولید را پس از توزیع در بنادر اصلی کشور را در استان کرمان و فارس توزیع می کنیم.»

 100  میلیارد دلار

برای تاسیس یک پالایشگاه 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص تاسیس یک پالایشگاه  گفت:»صرفا برای تاسیس یک پالایشگاه 57 میلیارد دلار سرمایه لازم است و این میزان با احتساب ساخت خطوط لوله و دیگر اقدامات به 100 میلیارد دلار سرمایه نیازمند خواهد شد، اگر نخواهیم این میزان تفاوت را از طریق سرمایه گذاری جبران کنیم و بخواهیم به واردات روی آوریم 100 میلیون ریال در روز نیاز به واردات بنزین خواهیم داشت» .

به گفته صادق آبادی،  سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه هم مشخص نیست که بتواند نیاز مصرف کشور را برطرف کند. وی ادامه داد:» اگر به سمت سناریوی واردات هم حرکت کنیم علاوه بر خرید بنزین سرمایه زیادی برای ساخت اسکله در بنادر نیاز داریم، الان که در موقعیتی قرار گرفتیم که به خودکفایی رسیده ایم باید از این فرصت برای اصلاح الگوی مصرف گام برداریم».

وی به اتحادیه اروپا اشاره ای کرد که  برای کاهش مصرف بنزین به تولید خودرو دیزلی و بعد خودرو هیبریدی، هیبریدی پلاگین و برقی روی آورد . صادق آبادی گفت:»ما هم باید با این ظرفیت ها بتوانیم تولید ثروت کنیم و سایر سرمایه گذاری هایی که هم می توانند تولید ناخالص ملی را بالا برده و هم اشتغال ایجاد می کنند را بالا ببریم».

صادق ابادی درباره درخواست شرکت ایندین اویل برای خرید سهام این شرکت توسط شرکت ملی پالایش و پخش ملی ایران خاطر نشان ساخت:»درخواست رسمی برای خرید سهام پالایش و پخش نداشتیم». 

وی در ادامه بودجه سالانه ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۳۰۹ میلیارد دلار ذکر کرد که بیش از ۹۹ درصد آن صرف پالایش روزانه ۲ میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های کشور می‌شود.

  قاچاق 40 میلیون لیتر در روز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گریزی زد به قاچاق سوخت و گفت: «اگر فرض کنیم روزانه 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت انجام شود این به معنای فعالیت مستمر و تردد یک ناوگان متشکل از هزار نفت کش است که این تعداد نفتکش باید روزانه در حال، بارگیری، تخلیه، رفت و برگشت باشند، که می شود بیش از 4 هزار نفتکش! یعنی روزانه 5 هزار ناوگان می روند و می آیند تخلیه و بارگیری می کنند و کسی نمی فهمد؟ واضح است که این میزان قاچاق اصلا امکان عملیاتی ندارد».

صادق آبادی این را هم بیان کرد که قاچاق پدیده ای نیست که یک نهاد بتواند تنها با آن مقابله کند، کارگروهی که در کشور در این زمینه تشکیل شده اعضای مختلفی از ارگان های مختلف دارد، شرکت پالایش و پخش، گمرک، نیرو انتظامی، بنادر و دریانوردی، حمل و نقل جاده ای، وزارت اطلاعات و ... در آن دخالت دارند، حضور شرکت ملی پخش در این کارگروه نیز به سبب دانش آن در شناخت فرآورده ها است، در تشخیص این که این فراورده یارانه ای هستند یا خیر.

وی در خصوص میزان قاچاق گفت:» در خصوص احکام قاچاق و اعداد و ارقام متفاوتی گفته می‌شود که خودم تا ۴۰ میلیون لیتر در روز هم شنیده‌ام اما باید توجه داشت که نمی شود گفت چه میزان قاچاق انجام می شود، چیزی را می شود اندازه گرفت که در کنترل باشد که اگر اینگونه بود می‌توانستیم جلوی رخداد آن را بگیریم اما در خصوص قاچاق سوخت هیچ کنترلی روی آن وجود ندارد.».

صادق آبادی اضافه کرد: «مصرفی که در سال 95 انجام شده که 74.7 میلیون لیتر بوده را می توان به عنوان مصرف قابل قبول در کشور در نظر بگیریم، رشد سال های 95 و 96 را که اعمال کنیم به 95 میلیون لیتر در سال 97 می رسیم، حالا می توان گفت 2 تا 3 میلیون لیتر قاچاق سوخت سقف میزان منطقی قاچاق بوده است، هرچند این را هم باید در نظر گرفت که به علت افزایش نوسانات ارز مسافرت خارجی کاهش پیدا کرد و استفاده از خودرو شخصی را توجیه پذیر کرد و به تبع آن می توان افزایش مصرف را نیز توجیه کرد».

  رعایت استانداردهای زیست محیطی 

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز درجمع خبرنگاران  از تولید ۳۱میلیون لیتر بنزین در دوفاز سخن گفت  که با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه، میزان تولید بنزین یورو پنج به ۴۵میلیون لیتر بنزین در روز افزایش یافته است. 

محمدعلی دادور افزود:با افتتاح فازسوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، متوسط تولید بنزین دراین پالایشگاه ۱۲تا ۱۵میلیون لیتر افزایش می‌یابد که با رعایت استانداردهای زیست محیطی تولید شده است.

وی میزان بنزین مجاز را۳۵درصد اعلام و اضافه کرد: این رقم در بنزین پالایشگاه نفت ستاره ۲۹تا ۳۰درصد می باشد.مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه از آغاز به کارمرحله دو تا بهره برداری از مرحله سوم این پالایشگاه شش ماه زمان صرف شده است ادامه داد:»برای تکمیل ساخت این مرحله 60 میلیون یورو از اعتبارات صندوق توسعه ملی و فروش محصولات تولیدی پالایشگاه هزینه شده است».

دادور به احداث بیمارستان ۲۷۰تختخوابی در بندرعباس که در مرحله فوندانسیون است وحمایت از برنامه های هنری از جمله تامین هزینه های تئاتر،سینما و... با تلاش روابط عمومی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان انجام مسئولیت های اجتماعی این پالایشگاه اشاره ای داشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها