خانه مسافر:

رقیب یا مکمل هتل‌ها



 

اهمیت صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار بر هیچ‌کس پوشیده نیست بطوریکه این صنعت پس از صنعت نفت و خودرو به‌عنوان سومین صنعت پردرآمد دنیا شناخته می‌شود تا جایی که پیش‌بینی‌شده است تا سال 2020 میلادی بتواند رقیب صنعت نفت در درآمدزایی باشد.

رونق صنعت گردشگری مستلزم ایجاد برخی زیرساخت‌ها است. فراهم کردن سکونتگاه‌های امن و راحت یکی از این زیرساخت‌هاست بطوریکه بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیا را بر آن داشته است تا به دلیل جذابیت و درآمدزایی هتلداری در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

در ایران نیز صنعت هتلداری در دوره‌هایی رشد چشمگیری داشته است اما حدوداً از دو سال اخیر بحث‌هایی درباره کسادی و روبه‌زوال بودن این صنعت مطرح‌شده است. هتلداران با گلایه از فعالیت سایر اقامتگاه‌ها معتقدند دولت به رقیبی برای صنعت هتلداری تبدیل‌شده است.

خانه مسافرها یکی از این اقامتگاه‌ها هستند. خانه‌هایی که به‌صورت قانونی و غیرقانونی فعالیت کرده و توانسته‌اند مسافران بسیاری را جذب کنند.

شاید شما نیز آگهی‌های مختلف خانه‌های اجاره‌ای را بر روی درودیوار شهر دیده باشید. آگهی‌هایی با محتوای اجاره ساعتی و روزانه خانه، سوییت، خانه مبله و غیره که صحنه زشتی بر دیوارهای شهر ایجاد کرده‌اند.

گاها نیز برخی افراد کارتن به دست در کنار خیابان این تبلیغات را انجام می‌دهند. سایت‌های اینترنتی نیز بیکار ننشسته‌اند. حالا اما این خانه‌ها به رقیبی برای صنعت هتلداری کشور تبدیل‌شده‌اند.

راحتی خانه مسافر و قیمت پایین اجاره آن‌ها، اصلی‌ترین دلایل استقبال مردم از این خانه‌ها است. از طرفی معضلات فرهنگی و اجتماعی، مشکلات امنیتی و مزاحمت‌هایی که گاها از سوی برخی مستأجران صورت می‌گیرد نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده بطوریکه مسئولان را بر آن داشته است تا فعالیت این خانه‌ها را قانونی کنند تا کنترل و نظارت بر آن‌ها راحت‌تر باشد.

 هتلداران کشور نیز روی دیگر این سکه هستند و با گلایه از متولیان، گسترش این صنعت را مانعی بر سر راه جذب گردشگر می‌دانند اما کاهش قدرت خرید مردم، قیمت بالای رزرو هتل و متناسب نبودن کیفیت خدمات هتل با قیمت آن ازجمله دلایل روی آوردن مردم به سایر اقامتگاه‌ها ازجمله خانه مسافر است.

راحتی خانه مسافر و نبود برخی محدودیت‌ها در مقایسه با هتل حتی باعث روی آوردن افراد دارای تمکن مالی به این خانه‌ها شده است.

هتلداران معتقدند خانه مسافرها تنها به درآمدزایی فکر می‌کنند و توجهی به گردشگری ندارند درحالی‌که هتل‌ها علاوه بر اسکان گردشگران به دلیل فراهم کردن امکانات دیگر امکان جذب گردشگر را نیز فراهم می‌کنند.

همچنین جعفر بذری ‌بازرس جامعه هتلداران ایران گفته است ادارات و نهادهای مختلف با ساخت و راه‌اندازی مهمانسراها رقیب هتلداران شده‌اند و قصد کسادی بازار آن‌ها را دارند.

آموزش‌ و پرورش مدارس خود را به مرکز اقامتی تبدیل کرده تا مانعی جدی در برابر توسعه صنعت هتلداری شود.

حاشیه‌های خانه مسافر واکنش تیموری معاون گردشگری کل کشور را به همراه داشته است بطوریکه وی درخواست کرده بجای واژه خانه مسافر از مراکز اقامت رسمی استفاده شود چراکه این طرح را به حاشیه می‌برد و این اسم خانه مسافر ذهن را به‌جای دیگری می‌برد.ملاحی رئیس اتحادیه املاک بندرعباس درباره فعالیت خانه مسافرها گفت: مرجع رسیدگی به این خانه‌ها دستگاه‌های امنیتی، شهرداری و گاهی اوقات مراجع قضایی است.

در جلسه‌ای که با حضور احمدی منش معاون پیشگیری از جرم مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت اماکن نیروی انتظامی و معاونان سایر دستگاه‌ها در دادگستری برگزار شد مقرر گردید تا ترتیبی اتخاذ شود که فعالیت‌های غیرقانونی وجود نداشته باشد اما افرادی که قصد اجاره واحدهای مسکونی خود را دارند اطلاعات آن‌ها در سامانه ثبت‌شده و به دستگاه‌های ذی‌ربط تحویل داده می‌شود تا بر فعالیت این خانه‌ها نظارت و کنترل صورت گیرد. همچنین باید مشخص گردد این خانه‌ها به چه افرادی اجاره داده‌شده است.

رئیس اتحادیه املاک تصریح کرد: با توجه به توریستی بودن شهر بندرعباس تصمیم داریم همانند شهرهای توریستی مشهد، قم و شیراز واحدهای مسکونی را اجاره دهیم و این کار به‌ صورت قانونی و از طریق اتحادیه املاک انجام بگیرد اما در این شهرها دلال با همکاری مستقیم صاحب‌خانه مسافر جذب می‌کند.

دلالان این کار را از طریق تبلیغات بر روی دیوار یا کارتن به دست گرفتن انجام می‌دهند.

درنتیجه باعث بروز مشکلات امنیتی می‌شوند اما تدابیری اندیشیدیم تا فعالیت این خانه‌ها کنترل‌شده باشد و مشکلاتی که بعضاً ممکن است به وجود آید، رخ ندهد.

وی با اعلام بازه زمانی تعیین‌شده برای فعالیت خانه مسافرها در بندرعباس گفت: مشاوران با دریافت کارت شناسایی مستأجران و دریافت لیست آن‌ها در بازه زمانی 20 اسفند تا 20 فروردین این اماکن را اجاره می‌دهند. شخصی از طرف اتحادیه مسئول ثبت‌نام خانه برای مسافران است و در ورودی‌های شهر بنرهای مختلفی نصب‌شده تا مسافران بتوانند ثبت‌نام کنند.

نرخ اجاره این خانه‌ها نیز بسته به موقعیت مکانی خانه تفاوت دارد و نمی‌توان قیمت‌گذاری دقیق برای آن انجام داد اما برنامه‌ریزی جامع و کاملی انجام‌شده است تا مسافران در آسایش و آرامش کامل تعطیلات خود را سپری کنند.

ملاحی درباره اجاره روزانه یا ساعتی این خانه‌ها توسط برخی افراد گفت: این افراد مشاور املاک نیستند بلکه افراد عادی هستند که ما نیز از فعالیت آن‌ها شاکی هستیم؛

بنابراین اجاره این خانه‌ها به‌صورت ساعتی نیست اما چون گاهی ممکن است افراد همراه با خانواده‌های خود از شهرستان‌های اطراف برای درمان یا انجام امورات اداری و غیره به بندرعباس سفر کنند و نیاز به استراحت داشته باشند، روی این موضوع بحث وجود دارد اما تصمیم قطعی دراین‌باره گرفته نشده است؛ بنابراین کسانی که به‌صورت ساعتی خانه‌ها را اجاره می‌دهند و یا اقدام به دیوارنویسی می‌کنند، شماره آن‌ها گرفته‌شده و به دستگاه‌های امنیتی احضار می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: اجاره این خانه‌ها به‌اندازه هتل نیست چون با توجه به بالا بودن هزینه‌ی سفر، برخی از مردم ترجیح می‌دهند با اسکان در این خانه‌ها هزینه‌های کمتری متحمل شوند.

رئیس اتحادیه املاک قدرت خرید مردم را علت استقبال از خانه مسافر دانسته و گفت: فردی که 3 میلیون پول در جیب دارد و می‌خواهد 7 روز در بندرعباس بماند هرگز به سمت هتل‌ها نمی‌رود. از طرفی هتل‌ها در ایام عید بیکار نمی‌نشینند و 5 الی 10 درصد مردم که تمکن مالی خوبی دارند خود را درگیر پیدا کردن خانه در سطح شهر یا چادر زدن کنار ساحل نمی‌کنند و از قبل رزرو هتل انجام می‌دهند.

ملاحی با اظهار اینکه بیکار ماندن هتل‌ها بهانه‌ای بیش نیست، تأکید کرد: هرسال تعداد بالایی از گردشگران وارد هرمزگان می‌شوند و امکان اسکان این حجم عظیم مسافر در هتل وجود ندارد. از طرفی حساب سرانگشتی نشان می‌دهد اقامت در هتل در کنار سایر هزینه‌های سفر برای مسافران با درامد عادی امکان‌پذیر نیست.

همچنین نمی‌توان مسافر را مجبور به استفاده از هتل یا خانه مسافر کرد چه‌بسا مسافری ترجیح دهد در کنار خیابان چادر بزند؛ بنابراین امکان ندارد مزاحمتی برای هتلداران ایجاد کرده باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجاره این خانه‌ها بیشتر به دلایل امنیتی صورت می‌گیرد، گفت: اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم و دقت عمل صورت نمی‌گرفت مطمئناً این خانه‌ها به‌صورت غیرقانونی و بدون امکان کنترل و نظارت اجاره داده می‌شد.

افرادی که از طرف ما کار تبلیغاتی در کنار خیابان انجام می‌دهند باید لوگوی اتحادیه و اصناف را داشته باشند.

ملاحی در پایان گفت: در تعطیلات نوروزی 50 درصد مردم بخصوص غیربومی‌هایی که در بندرعباس زندگی می‌کنند به شهرهای دیگر سفر می‌کنند و ترجیح می‌دهند در این ایام خانه‌های آن‌ها اجاره داده شود تا بخشی از هزینه سفر نوروزی آن‌ها نیز جبران گردد.

مردم بندرعباس در تعطیلات به شهرهای دیگر سفر می‌کنند و این در حالی است که خانه‌های آن‌ها در ایام عید خالی است بنابراین خانه‌های خود را به دفاتر املاک می‌سپارند تا مسافران نوروزی در تعطیلات عید در خانه‌های آنان ساکن شوند.

در حال حاضر طرح خانه مسافر منحصر به تعطیلات نوروزی است اما درصدد آن هستیم برای رفاه حال مردم و در صورت موافقت دستگاه‌های قضایی و امنیتی این کار در سایر فصول سال نیز به‌صورت قانونمند صورت بگیرد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها