ماجرای لو رفتن باند بزرگ فیشینگ کشور در هرمزگان



به گزارش صبح ساحل از آنارام اعضای اصلی باند بزرگ فیشینگ کشور دستگیر شدند،این خبری بود که مدتی قبل توسط پلیس هرمزگان اعلام  و به‌سرعت در مدت کوتاهی در فضای مجازی وایرال شد.


 این اعضای اصلی  که دو نفر هستند در خراسان شمالی به دام پلیس افتادند ولی افراد زیردست این دو نفر ،که 16 نفر بودند در بهمن‌ماه سال گذشته دستگیرشده بودند و خبری مبنی بر به دام افتادن اعضا این باند  با تیتر «شارژ نیم‌بها، 5 میلیارد برای کاربران آب خورد» با موضوع انهدام بزرگترين باند فيشينگ و اسکيمر در هرمزگان  درشماره 3696، 11 بهمن ماه  نشریه صبح ساحل منتشر شد ، نکته قابل‌توجه در این پرونده حضور پسران نوجوانی در بین متهمانی بود که در این سنین این راه را  برای به دست آوردن درآمد انتخاب کرده بودند.


هدایتگران این باند در شهرهای مختلف هنوز متواری بودند ولی پلیس دست از تلاش برنداشت و با ردزنی موفق شد آن‌ها را در خراسان بیابد وحدود دو هفته قبل با همکاری پلیس فتا استان خراسان رضوی ،دو نفر سرباند بزرگ فیشینگ به دام بیاندازند. گردش مالی این باند بزرگ فیشینگ بیش از ۵۰ میلیارد ریال وسرقت داده ها بیش از 6 هزار کارت بانکی بوده است.


 ماجرای لو رفتن باند فیشینگ


لو رفتن این باند  برمی‌گردد به سال گذشته و مراجعه یک شاکی زن  از شهرستان بندرعباس و طرح شکایتی با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب بانکی به‌واسطه خرید کارت‌های هدیه به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال ، پرونده اولیه این سناریو ،برای پیگیری در دست کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت. در پی مراجعه تعدادی از شهروندان بندرعباسی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب آنان، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.
شاکیان بیان  داشتند که در یکی از کانال‌های شبکه اجتماعی ، تبلیغی با موضوع خرید شارژ به‌صورت نیم‌بها مشاهده کرده‌اند و برای خرید شارژ ارزان‌قیمت به‌صورت عمده  وسوسه و ترغیب شدند. آن‌ها پس از مراجعه به  درگاه پرداخت بانکی و واردکردن مشخصات کارت‌بانکی  با پیغام خطایی مواجه شدند که بعد از گذشت چند دقیقه مبالغی از حساب آنان برداشت شد.
 رو شدن دست متهمان 
در بررسی‌های به‌عمل‌آمده از درگاه‌های بانکی مورد ادعای شاکیان مشخص شد مجرمان با طراحی درگاه‌های بانكی جعلی اقدام به سرقت اطلاعات كارت افراد کرده‌اند كه کارشناسان پلیس فتا بلافاصله  وارد اقدام شدند.
در ادامه با انجام اقدامات اطلاعاتی و تخصصی پلیسی تعداد 16 متهم در کشور شناسایی  با تشكیل یك تیم عملیاتی در پلیس فتا بندرعباس، متهمان در شهرهای مختلف دستگیر شدند.


در بررسی درگاه‌های جعلی مورداستفاده متهمان مشخص شد بیش از 15 هزار تراکنش و 7 هزار کارت‌بانکی فیشینگ شده و بیش از 5 میلیارد ریال كلاهبرداری، شده است.


پرونده هنوز باز بود و تحقیقات ادامه داشت تا آنکه مشخص شد دو نفر از متهمان با خرید یک دستگاه اسکیمر قصد نصب آن را داشته‌اند که در این رابطه موفق به انجام این کار نشدند. تعدادی از اعضای این باند در استان‌های مازندران، البرز و تهران شناسایی شدند و دستگیر شدند.


 سرنخ  پلیس به پول‌شویی ختم شد


پلیس در ادامه پی گیری از چند شاکی دیگر به سرنخ‌های مهمی دست یافتند ازجمله موضوع پول‌شویی. بدین ترتیب در بررسی‌های رد پای متهمان، ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال ۹۷ محرز شد.با احضار متهمان مربوط به پرونده‌های تشکیل‌شده در سال گذشته و بازجویی‌های فنی ، باهدف شناسایی اعضای اصلی این تیم تبهکاری، سرنخ‌های بیشتری  به دست آمد .


 نفوذ پلیس  به کانال‌های بسته متهمان


پرونده سیر شتاب به خود گرفت و با کمک پلیس و دستگاه قضایی ، در جریان بررسی‌های علمی و تحقیقات تکمیلی، نام‌های کاربری کانال‌های مخفی تلگرامی استخراج شد، به گفته رئیس پلیس هرمزگان، سپس طی شناسایی صفحات فیس بوک ، اینستاگرام و نفوذ به کانال‌های بسته متهمان مشخص شد که متهمان اصلی هم‌زمان با راه‌اندازی فروشگاه‌های جعلی، سایت‌های قمار و صرافی آنلاین صوری، اقدام به احراز هویت‌های جعلی ،خرید ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از مبالغ فیشینگ ،تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه‌های پرداخت متصل به‌حساب های شخصی،اجاره کارت‌های بانکی متعلق به معتادین و تهیه دستگاه‌های اسکیمر می‌کنند .


این کانال‌ها ضمن هدایت عملیات های سازمان‌یافته فیشینگ و استخراج شناسه‌های سرقتی کارت‌های بانکی، هم‌زمان با فعال‌سازی توکن و ربات، فعالیتی زنجیره‌ای داشتند.سردار عزیزاله ملکی در این خصوص گفت که  قابلیت‌های حرفه‌ای گردانندگان اصلی برای پنهان‌کاری، فعالیت با هویت‌های جعلی و قطع مسیرهای ارتباطی موجب شد کارشناسان این پلیس اقدام به گسترش چتر اطلاعاتی و برپایی کمینگاه‌های مجازی برای برداشتن نقاب‌های مجازی و جمع‌آوری دلایل دیجیتال کنند.


 سیستم تبهکاری منحل شد


با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال غیرقابل‌انکار، پلیس فتا هرمزگان سرانجام در یک اقدام هم‌زمان و ضربتی با همکاری مرکز مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فتا ناجا و پلیس فتا استان خراسان رضوی ،متهمان در مخفیگاه‌های خود دستگیر نمودند و بدین ترتیب این سیستم تبهکاری منحل شد و مجرمان سایبری  جهت کسب تکلیف از مقام قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.


فرمانده انتظامی هرمزگان   با اشاره به اینکه یکی از مراجع مهم برای آموزش فضای مجازی سایت پلیس فتا است از  عموم شهروندان خواست در صورت برخورد با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.CyberPolice.ir و یا شماره تلفن 07621825964 گزارش نمایند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها