برای نخستین بار در جهان وتوسط یک پژوهشگر هرمزگانی انجام شد؛

شناسایی گونه جدید انگلی در ماهی "گلخورک" سواحل بندرعباس



صبح ساحل، اجتماعی _ شناسایی گونه جدید انگلی در ماهی گلخورک سواحل هرمزگان برای نخستین بار درجهان توسط یک پژوهشگر جوان هرمزگانی انجام شد.این تحقق در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد انجام شد و درانتها، به نتایج جدید و مهمی منتهی گردیدکه باتوجه به اهمیت بالای خلیج فارس از لحاظ تامین منابع غذایی، می تواند نقش به سزایی در آگاهی و بررسی آلودگی های شهری و صنعتی وتاثیر آن برروی سلامت‌ آبزیان وماهیان تجاری منطقه، ایفا نماید. در ادامه بخشی از گفت وشنود دکتر مهدی زمانی راد (استاد مشاور تحقیق) با صبح ساحل را می خوانید.

 این تحقیق چگونه و از چه زمانی آغاز شد؟

- این پروژه تحقیقاتی از اردیبهشت 1391 وبا نمونه برداری از 2 منطقه از سواحل هرمزگان(ساحل فرودگاه بندرعباس و اسکله صیادی بندرخمیر) شروع شد وتعداد 100 ماهی گلخورک ازسواحل این 2 منطقه جداسازی وجهت بررسی های انگل شناسی به آزمایشگاه شیلات دانشگاه هرمزگان منتقل شد. هدف از انجام این تحقیق در ابتدا صرفا جداسازی و بررسی انگل های این ماهی غیر مهاجر وساحل زی بود ولی در ادامه طرح به نتایج جدیدوجالبی درمورد شیوع انگل براساس آلودگی های شهری وصنعتی و همین طور فصل ها منتهی شد.

 نتایج این تحقیق را منحصراً شرح دهید.

-در پایان این تحقیق چندین گونه انگل خارجی وداخلی از بدن گلخورک جداسازی وشناسایی شد که جهت تایید نهایی به موزه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارسال و مورد تایید این موزه باIP7  قرار گرفت که جا دارد از زحمات استاد فرزانه جناب آقای دکتر مویدی کمال تشکر را داشته باشم. بدین ترتیب مشخص شدکه هیچ گزارش از این انگل درجهان ثبت نشده است و ما به افتخار نام خلیج فارس، نام این انگل را Quadrigyrinus persicus  قرار دادیم که از 2 گونه ماهی گلخورک(waltaniوdussumeri ) جداسازی شد وباتوجه به اینکه این ماهی توسط ماهیان تجاری و پرندگان ماهیخوار خورده می شود می تواند موجبات آلودگی آنها را نیز فراهم آورد. در واقع ماهی گلخورک می تواند میزبان واسط این انگل باشدومشخص گردیدکه درمناطقی که فاضلابها و آلودگی های شهری وصنعتی بیشتری وجود داشت شیوع انگل نیز افزایش داشت که نکته مهم وقابل تاملی است.این انگل یک انگل داخلی است که در روده ماهی زندگی کرده و می تواند با قلابهای خود، دیوار روده ماهی تخریب کرده و حتی باعث خونریزی داخلی ومرگ ماهیان شود.

 تاکنون چه حمایتهایی از شما صورت گرفته است؟

- این انگل نزدیک به چندین ماه است که شناسایی شده و از اوایل اسفند ماه 91 برروی خبرگزاری ها و سایت وزارت علوم و فناوری قرار گرفته است ولی متاسفانه به جز دانشگاه هرمزگان که امکانات آزمایشگاهی اولیه را دراختیار ما قرار داد، حمایتی ا ز سوی نهادهای دولتی و پژوهشی صورت نپذیرفته است. مسلما انجام چنین تحقیقات زمان بری نیازمند وقت و هزینه است.کما اینکه درحال حاضر جهت تکمیل تحقیق،نیاز به انجام آزمایشگات ژنتیکی است که مستلزم هزینه هنگفتی است. جا دارد نهادهای دولتی از جمله استانداری ومراکز علمی پژوهشی و بنیاد ملی نخبگان در ادامه این طرح که برای اولین بار در ایران وجهان بدین شکل بروی ماهی گلخورک انجام پذیرفته، حمایت مالی ومعنوی شود.در پایان از زحمات جناب آقای دکتر کامرانی(استاد راهنما) که در طول پروژه حمایتهای خود را دریغ نفرمودند کمال تشکر را دارم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها