مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان:

بوی فاضلاب بندرعباس فعلاً رفع شد/ از مردم عذرخواهی می‌کنم



مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه لایروبی خور گورسوزان با همکاری شهرداری بندرعباس صورت گرفته و مشکل بوی فاضلاب بندرعباس فعلاً رفع شده است، گفت: بنده به‌عنوان مدیرعامل یکی از دستگاه‌های ذی‌ربط بابت طولانی شدن پروسه شناسایی منشأ بو، لایروبی خور و رفع کامل بو از مردم شهر بندرعباس عذرخواهی می‌کنم؛ ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم.

به گزارش صبح ساحل، امین قصمی صبح امروز (۱۱ دی‌ماه ۹۸) در نشستی خبری که به مناسبت سالروز تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد، اظهار کرد: پس از ۲۶ سال که از تأسیس این شرکت می‌گذرد یکی از اتفاقات بسیار مهمی که در این صنعت در حال رقم خوردن است، یکپارچه‌سازی و ادغام آب و فاضلاب روستایی و شهری و تشکیل شرکتی جدید است؛ وزیر نیرو به جد پیگیر این موضوع است.

وی افزود: این یکپارچه‌سازی منشأ تحولات بزرگی در سطح روستاها خواهد بود، همچنین تجمیع و تطبیق دانش و تجربه منجر به افرایش کیفت خدمات در شهرها و روستاها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: استراتژی اصلی ما در سه سال گذشته این بوده که منابع آبی را از زیرسطحی به سمت منابع آب غیرمتعارف ازجمله شیرین کردن آب دریا ببریم و ظرف مدت چهار سال ۶۰ تا ۷۰ درصد تأمین آب استان از طریق شیرین سازی آب صورت بگیرد.

قصمی عنوان کرد: در تلاشیم سامانه انتقال و ذخیره آب را در بندرعباس تکمیل کنیم؛ فاز دوم آب‌شیرین‌کن بندرعباس نیز در مدار تکمیل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به دنبال ساخت آب‌شیرین‌کن ۴۰ هزار مترمکعبی دیگری نیز در شهر بندرعباس هستیم تا ظرفیت شیرین سازی را به ۱۴۰ هزار مترمکعب برسانیم؛ پیش‌بینی ما این است که از سامانه انتقال آب به مخزن داماهی حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب را وارد شهر بندرعباس کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: پروژه ساخت و بازسازی مخازن آب شهر بندرعباس را داریم چراکه عمر مخازن داماهی بالای ۴۰ سال بوده و با این بازسازی ۵۰ سال دیگر به عمر آن اضافه می‌شود.

قصمی اضافه کرد: سامانه‌ای برای تأمین نیاز آبی روستاهای شمال و شمال غرب استان که عمدتاً تازه تأسیس هستند با ظرفیت انتقال ۵۰۰ لیتر در حال ساخت است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی بیان کرد: در تصفیه‌خانه آب بندرعباس تمامی استانداردهای جهانی لازم پیاده‌سازی شده و یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های آب کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار کرد: فاز اول پروژه آب‌رسانی به شهرستان بشاگرد که پروژه ا بزرگ و صعب‌العبور است نیز در دست اقدام است، ۱۶۸ لیتر آب از سد جگین به سردشت منتقل و ۱۶۰ روستا در این مسیر از آب بهره‌مند می‌شوند.

قصمی افزود: پروژه آب‌رسانی به روستاهای حدفاصل جاسک و سیریک که در حال حاضر با تانکر آب‌رسانی می‌شوند را نیز داریم؛ در این پروژه انتقال آب از تصفیه‌خانه آب جاسک به این روستاها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: آب‌رسانی به رویدر نیز از پروژه‌های بزرگ این شرکت بوده و تأمین آب آن از آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی صورت خواهد گرفت و برای همیشه مشکل آب رویدر و روستاهای مسیر را برطرف خواهد کرد؛ این پروژه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های شهرستان بستک مهاجرت بسیاری از مردم به مرکز و همچنین عدم اطمینان برای ایجاد صنعت به دلیل مشکل تأمین آب پایدار این شهرستان بود؛ ازاین‌رو سال گذشته پروژه آب‌رسانی از چارک به بستک کلنگ زنی شد.

قصمی خاطرنشان کرد: پروژه آب‌شیرین‌کن ۸ هزار مترمکعبی پارسیان نیز تا پایان سال ۹۹ وارد مدار بهره‌برداری می‌شود؛ نکته قابل‌توجه این است که همه این پروژه‌ها در اوج محدودیت منابع مالی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: درزمینهٔ فاضلاب نیز اولویت وزارت نیرو با اتمام پروژه‌های از قبل تعریف شده است، در سطح ملی هر ۴۵ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب در قالب طرح الف ب ایران وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بیان کرد: سه پروژه تصفیه‌خانه در استان هرمزگان  تعریف شده بود، یک تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر رودان که اکنون به بهره‌برداری رسیده است، پروژه دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر میناب است که در تابستان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه سوم ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر بندرعباس است که با ظرفیت ۱۸ هزار مترمکعب در شهرک پیامبر اعظم در دست احداث است و تا پایان تابستان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

قصمی با بیان اینکه مطالعه ساخت یک تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر در شرق شهر بندرعباس در حال  انجام است، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما درزمینهٔ فاضلاب در شهر بندرعباس بافت فرسوده است که ۴۲ درصد شهر را شامل می‌شود و هر پروژه‌ای بخواهد  در این مناطق اجرایی شود با موانع بسیار زیادی مواجه می‌شود؛ ضمن اینکه پروژه‌های فاضلاب نسبت به آب بسیار گران‌قیمت‌تر هستند.

وی در خصوص بوی فاضلاب شهر بندرعباس افزود: هرسال پاییز مشکل بوی فاضلاب را در شهر بندرعباس داریم اما امسال شدت و مدت آن بیشتر و طولانی‌تر بود؛ هر زمان واقعیت‌ها را بررسی و پیدا کنیم می‌توانیم به راه‌حل مناسب برسیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: انداختن توپ در زمین دستگاه‌های دیگر و سوءاستفاده از این وضعیت کار را جلو نمی‌برد، شرکت آب و فاضلاب هرمزگان و شهرداری بندرعباس برای حل این مشکل جلسات تخصصی بسیاری را برگزار کردیم و نتیجه آن لایروبی خور گورسوزان شد.

قصمی عنوان کرد: سیلاب بعد از باران گل‌ولای بسیاری را وارد خور می‌کند و از ۳۲ نقطه گنداب وارد خور می‌شود، کیفیت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس به‌قدری استاندارد بود که استانداری هرمزگان اعلام کرد لوله خروجی از انتهای خور به ابتدای آن انتقال یابد.

وی ادامه داد: گنداب‌ها در لایه زیرین گل‌ولای، یک منطقه بی‌هوازی با محیط اسیدی ایجاد و باعث تولید گاز سولفید هیدروژن می‌شود که بسیار بدبو و آزاردهنده است؛ خور گورسوزان نیز برای این بو مانند یک کوری دور عمل کرده و بو را از طریق نسیمی که بعدازظهرها از ساحل به خشکی می‌آمد به سمت کوی فرهنگیان و شاه‌حسینی هدایت می‌کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: برای لایروبی خور را به دو بخش تقسیم کردیم، لایروبی بخش مسکونی آن را شهرداری به عهده گرفت و بخش بالایی آن را ما انجام دادیم؛ ۴۰۰ تن لجن از این بخش برداشت کرده و با مجوز محیط‌زیست برای دپو و خشک‌کردن به سایت پسماند منتقل کردیم، همچنین ۴۰۰ تن آهک پاشی کردیم. پس از آغاز لایروبی از روز اول تغییرات کاملاً محسوس بود و فعلاً بو رفع شده است.

قصمی اضافه کرد: بنده به‌عنوان مدیرعامل یکی از دستگاه‌های ذی‌ربط بابت طولانی شدن پروسه شناسایی منشأ بو، لایروبی خور و رفع کامل بو از مردم شهر بندرعباس عذرخواهی می‌کنم؛ ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم.

وی در خصوص ریخته شدن پساب فاضلاب به دریا بیان کرد: در زمان مطالعات ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کاربرد پساب آن مشخص می‌شود، کاربرد و محیط پذیرنده پساب تصفیه‌خانه بندرعباس دریا بوده است!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار کرد: تا زمانی که محل مصرفی برای پساب فاضلاب در نظر گرفته نشده و پساب متناسب با آن ایجاد نشود چاره‌ای جز انتقال آن به دریا نداریم.

قصمی افزود: تاکنون تقاضا برای استفاده از پساب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی با استقبال مواجه نشده بود، اکنون با پیگیری‌های استاندار هرمزگان منطقه ویژه و صنایع غرب گام‌های برای استفاده از این پساب برداشته‌اند.

وی تصریح کرد: رسالت ما این است که این پساب را با مجوز محیط‌زیست به محیط پذیرا منتقل کنیم؛ شرکت آب و فاضلاب متولی استفاده از پساب نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عنوان کرد: وقتی دیدیم کسی متقاضی استفاده از پساب فاضلاب نیست و برای اینکه ثابت کنیم می‌شود از پساب استفاده کرد، خودمان حدود ۱۰ هکتار زمین را در اطراف رودان گرفته و نزدیک به هزار و ۴۰۰ درخت لیمو کاشتیم و در نظر داریم از محل فروش محصول این لیموها کل هزینه‌های تولید پساب تصفیه‌خانه را جبران کنیم.

قصمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش‌هایی از تصفیه‌خانه بندرعباس برای بازسازی از مدار خارج‌شده است و مشخصاً برخی فرآیندهای آن دستت خوش تغییراتی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: قراردادی با شهرداری بسته‌شده که طی آن از ۷۰۰ لیتر پساب تولیدشده در مرحله اول ۵۰ لیتر و در محله دوم ۲۰۰ لیتر  به شهرداری داده شود، یک‌باره نمی‌توان برای این ۷۰۰ لیتر محل مصرف ایجاد کرد، شهرداری و صنایع باید مخازن و تجهیزات لازم را ایجاد کنند و این مراحل گام‌به‌گام در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بیان کرد: با سرمایه‌گذاری که طرف قرارداد است هیچ مبادله مالی نداشته‌ایم و قرار شده تصفیه‌خانه را بازسازی و پساب تولیدشده را به فروش برساند اما متأسفانه تاکنون هیچ متقاضی برای پساب پیدا نکرده است.

قصمی اظهار کرد: می‌گویند از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب هرمز نمی‌توان استفاده کرد، ما در محل تصفیه‌خانه فضا سبزی را ایجاد کردیم و از همان پساب برای تغذیه آن استفاده می‌کنیم؛ ما به دنبال گران فروختن پساب نیستیم و متولی ایجاد فضای سبز نیز نیستیم؛ ما تنها به دنبال پیدا کردن محل استفاده برای پساب هستیم.

وی افزود: اگر شرکت آب و فاضلاب، شهرداری بندرعباس و اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در کنار یکدیگر قرار بگیریم می‌توان سرعت ارتقا کیفیت زندگی در بافت فرسوده را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس با گنجایش ۷۲ هزار مترمکعب برای جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر طراحی شده است؛ شهرسازی و ساخت شهرک پیامبر اعظم مطالعات صورت گرفته را به هم زد.

قصمی عنوان کرد: در حال حاضر فاضلاب تولیدی در شبکه فاضلاب شهر بندرعباس ۹۰ هزار لیتر و فاضلاب تولیدی از بافت فرسوده ۴۰ هزار مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: توسط صنایع، بیمارستان‌ها و ... گل‌ولای خیابان‌ها پس از بارندگی، گازوئیل و هر چیز غیراستانداردی را وارد شبکه فاضلاب می‌کنند و انتظار دارند پساب تولیدی استاندارد باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها