پویایی و خلاقیت شرکت های دانش بنیان هرمزگان در کنار حمایت مسئولان



به گزارش صبح ساحل، درشرایط امروز که بیشتر کسب وکارها شکل الکترونیکی و بهره گیری از راه دور به خود گرفته شرکت های دانش بنیان هرمزگان به دنبال بهره وری از ابزارهای نوین برای رونق تولید دراین بخش برنامه ریزی کرده اند.

بطور حتم تحقق جهش تولید که از سوی رهبر انقلاب اسلامی به عنوان نام سال و رویکرد کلی مردم و مسوولان در سال‌جاری نام‌گذاری شده با ورود شرکت های دانش بنیان به این بخش می‌تواند معیشت و سطح رفاه جامعه را افزایش دهد.

البته برای تحقق این امر همه باید تلاش کرده و در حد توان و در حطیه وظایف خود زمینه‌های آنرا فراهم کرده و یاری دهنده یکدیگر باشند چرا که شرایط فعلی و کرونایی دیگر جهان به حالت اولیه خود برنمی گردد و خیلی از کسب وکارها به فراموشی سپرده می شود.

یکی از حوزه‌هایی که در این زمینه‌تأثیر گذار بوده و تحقق جهش تولید در آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر افزایش سطح رفاه و معیشت در جامعه تأثیر گذار باشد شرکت‌های دانش بنیان هستند.

شرکت‌های دانش بنیان با توجه به دانشی بودن فعالیت‌ها و تازه بودن حوزه‌هایی که به آن می پردازند رفاه بیشتری برای جامعه به ارمغال می‌آورند، از سوی دیگر در چند سال گذشته موضوع حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از سوی مسوولان هم مطرح شده است.

این روزها شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان هم که از سوی این مجموعه در سال گذشته موفق ارزیابی شده‌اند برای تحقق جهش تولید اعلام آمادگی کرده‌اند و قصد دارندر سال ۹۹ در جهش تولید سهم داشته باشند.

گردانندگان این شرکت‌ها می‌گویند آمادگی دارند بر میزان تولید و حتی تنوع تولیدهای خود بیفزایند تا مردم دسترسی بیشتری به تولیدهای آن‌ها داشته و هزینه‌هایشان در بخش‌های مختلف کاهش یابد.

به‌گفته این شرکت‌ها مشکلی‌هایی برای تحقق این امر درمجموعه‌های دولتی و نگاه‌های مدیران و مسایل فرهنگی وجود دارد که رفع آن‌ها علاوه‌بر ایجاد جهش درتولیدهای محصول‌های شرکت‌های دانش بنیان موجب جهش و روان‌شدن کار سرمایه‌گذاران سایر بخش‌ها هم می شود.

فرآیند طولانی صدور مجوزها باید کوتاه شود

یکی از این مشکل‌ها فرآیندهای دستی و طولانی صدور مجوز از سوی دستگاه‌های دولتی است که محمود شریفی، صاحب شرکت اِلکا ( زمینه فعالیت: ساختمان ) می‌گوید:یک سال و سه ماه است که برای دریافت پروانه بهره برداری از سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان درحال تلاش است.

وی ادامه می‌دهد: فرآیند دستی و کاغذی بودن کار باعث شده در هر مراجعه و یا چند مراجعه بگویند فلان مدرک را بروید تهیه کنید و بیاورید که اگر فرآیند الکترونیک و اینترنتی بود تمام مجوزهای مورد نیاز را یک‌جا اعلام می‌کرد و نیازی به یکسال و سه ماه دوندگی نبود.

شرکت‌های دانش بنیان برای خود برنامه‌ریزی‌هایی دارند که چنانچه بتوانند سریع‌تر از پیچ و خم دستگاه‌های دولتی عبور کنند زودتر می‌توانند در مسیر جهش تولید پیش بروند، شریفی اشاره می‌کند: برای رسیدن سریع‌تر به اهداف خود برنامه‌ریزی های سه ماه انجام داده‌ایم که با پایان هر مرحله مرحله بعدی آغاز می‌شود و شیوع بیماری کرونا موجب متوقف ماندن کارها شده است و در این مسیر اجازه نمی‌دهیم از کیفیت کار کاسته شود و بر تأمین مواد اولیه با کیفیت در راستای تولید و عرضه محصول با کیفیت به مردم حساسیت داریم.

به گفته وی، موضوع دیگری که باید از سوی مسولان مورد توجه قرارگیرد تسریع در فرآیندهاست که تأثیر به سزایی در کار دارد.

شریفی اشاره می‌کند: برای دریافت زمین از طریق اداره‌های مختلف و حتی استانداری‌هرمزگان اقدام کرده‌ایم ولی تا این لحظه نتیجه‌ای بدست نیامده و اکنون براساس اطلاعات بدست آمده بهترین مسیر برای این منظور اقدام از مسیر منابع طبیعی است که پس از آن می‌توانیم تولید انبوه را آغاز کنیم.

نگرش‌های مدیران و دستگاه‌های نظارتی به تولیدهای داخلی مثبت باشد

یکی دیگر از مشکل‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید آن‌ها را برطرف سازند نوع نگاهی است که در جامعه نسبت به تولیدهای داخلی وجود دارد، بسیاری از افراد زمانی که نام تولید داخلی را می‌شنوند به یاد پراید افتاده و آنرا در ذهن خود به اغلب کالاهای ساخت داخل تعمیم می‌دهند.

یکی از صاحبان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه می‌گوید: حمایت‌های دولتی از صنایع باید براساس یک مبنا صحیح باشد و فعالان آن صنعت در برابر حمایتی که می‌شوند پاسخگوی عمل‌کرد خود بوده و حتی باز خواست شوند.

علیرضا شیخ جعفری ادامه می‌دهد: صنایع خودروسازی کشور را به عنوان یک نمونه در پیش چشم خود داریم و میزان حمایت دولت از آن‌ها را هم می‌بینیم اما آیا کیفیت خودروها رضایت‌بخش است.

وی با بیان اینکه سه نوع مدیر درباره خرید کالاهای داخلی در کشور وجود دارد، ابراز داشت: یک نوع مدیر اعتقادی به کالای داخلی ندارد، یک نوع مدیر کالاهای داخلی را با توجه به دردسرهای بعدی‌اش خریداری نمی‌کند و یک نوع مدیر هم هست که با وجود مشکل‌هایی که برایش ایجاد میکنند کالای داخلی خریداری می‌کند.

ادامه می‌دهد: گاهی دستگاه‌های نظارتی نگاه متفاوتی دارند که همین امر گاهی باعث می‌شود مدیر از خرید کالای داخلی منصرف شود.

شیخ جعفری برای بیان بهتر مشکل‌های نگرشی موجود نسبت به کالاهای داخلی به بیان ماجرایی که پس از گذشت سه سال و چند ماه از نصب یکی از دستگاه‌هایشان در یکی از وزارتخانه‌ها رخ داده بود پرداخت و گفت: اگر در کنار دستگاه ما دستگاه خارجی نصب نبود مدیر قسمت باور نمی‌کرد و نمی‌پذیرفت مشکل خرابی دستگاه به خاطر برق ساختمان رخ داده است.

مدیران شرایط شرکت‌های داخلی را بهتر درک کنند

وی این موارد را بخش کوچکی از مشکل‌های شرکت‌های داخلی و به‌خصوص شرکت‌های دانش بنیان در مسیر جهش تولید می‌داند و می‌گوید: این شرکت‌ها بهتر است مسیرهایی را طی کنند که بتوانند به درآمد برسند.

وی درباره مسیری که شرکت خود برای این مقصود پیموده می‌گوید: با توجه به همه مشکل‌ها و نگاه‌ها و نگرش‌هایی که در جامعه نسبت به تولید داخلی وجود داشت محصول خود را برای فروش به یک شرکت وارد کننده کالا مشابه کالای خود داده و به فروش می‌رساندیم و بدین ترتیب کیفیت خود را به اثبات رسانیدم.

شیخ جعفری خاطر نشان می‌کند: همچنین مدیران دولتی بدون در نظر گرفتن مسیری که شرکت های بزرگ چند ملیتی برای تولید محصول طی سال‌ها پیموده‌اند از شرکت‌های داخلی توقع دارند همان محصول را با کیفیت بهتر و هزینه کمتر بسازند؛ آن هم بدون در نظر گرفتن اینکه شرکت داخلی باید از صفر شروع کند.

به گفته وی، شرکت داخلی برای تولید آن محصول یا باید خود تحقیق و توسعه انجام دهند و یا هزینه ای بپردازد و بتواند دانش فنی را وارد کند ولی مدیران دولتی این‌ها را در نظر نمی‌گیرند.

شیخ جعفری به موارد دیگری همچون بیمه، مالیات، ناهمخوان بودن سود وام‌های بانکی با شرایط اقتصادی و مولفه‌های دیگر پرداخت و گفت: بین همه این‌ها باید با همخوانی وجود داشته باشد و شرکت‌های داخلی در عمل حمایت شوند.

وی به موضوع تحریم هم پرداخت و گفت: مدیران به دلیل شرایط تحریمی ناچار از خرید کالای داخلی شده‌اند ولی خرید داخلی باید فرهنگ شود، در آن صورت شرکت‌های دانش بنیان برای فروش کالاهای خود با مشکل کمتری روبه‌رو می‌شوند.

وی خاطر نشان می‌کند: یکی از کشورهای دارای اقتصاد موفق و پیشرفته علاوه‌بر دادن مبلغی برای ساخت محصول؛ تیم کاری در کنار فرد دارای ایده قرار می‌دهند تا ایده خود را به نتیجه برساند و فرآیندهای لازم را برای ایده پرداز انجام دهند.

قوانین و زیرساخت‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند

مدیر شرکتی دیگر هم می‌گوید: برای تولید و افزایش آن هیچ مشکلی از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد ولی قوانین و زیرساخت‌ها با همدیگر هماهنگ نیستند و از سوی دیگر هم فرآیندهای طولانی اداری مانع از اجرای برنامه‌های تولیدکنندگان در برنامه زمانی مشخص شده می‌شود.

مهدی رنجبر ادامه می‌دهد: شرکت ما در زمینه خدمات آزمایشگاهی فعالیتی می‌کند و قصد داریم نسبت به ایجاد واحد تولیدی کودهای ریز معذی در هرمزگان هم اقدام کنیم اما برای گرفتن یک کداقتصادی ماه زمان از دست می‌دهیم چونکه دارایی این استان پرنده‌ها را تنها یک تا پنج هر ماه تحویل می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین استانداردها و قوانینی که تولید کننده در ایران باید رعایت کند بسیار بالا و در اندازه اروپا و شاید بالاتر از آن است ولی زیرساخت‌های آن را در کشور برای تولید کننده فراهم نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در همین زمینه اشراف نداشتن مدیران و کارمندان به قوانین هم وجود دارد که روند کار را بسیار کُند می‌کند و حتی بسیار از قوانین را باید براساس شرایط و فناوری‌های روز اصلاح کرد.

پارک علم و فناوری تلاش دارد فرآیندهای صدور مجوزها هموار شود

با توجه به مسیری که این شرکت دانش بنیان پیموده به نظر می‌رسید علاوه‌بر مشاوره‌هایی که پارک علم و فناوری به آن‌ها می‌دهد باید کسانی را هم در کنار این شرکت‌ها قراردهد که از مسیرهایی اداری و اجرایی دستگاه‌های دولتی آگاهی و شناخت کامل داشته باشند و بتوانند مسیرها را برای شرکت‌ها هموار کنند.

معاون پارک علم و فناوری در این خصوص به خبرنگار ایرنا می‌گوید: پارک علم و فناوری فرآیندهای اداری داخلی را برای شرکت‌ها هموار کرده و ناظر علمی و اقتصادی برای آن‌ها مشخص می‌کند که صاحبان شرکت‌های می‌توانند از آن‌ها مشاوره بگیرند.

علی نصیری ادامه می‌دهد: برای مجوزهای خارج از مجموعه پارک علم و فناوری هم سعی کرده که با انجام مذاکره با مدیران اداره‌های دولتی این فرآیندها کوتاه و هموار شود و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد ولی اختیاری در این خصوص نداریم.

معاون پارک علم و فناوری هرمزگان در خصوص تیم کاری و انجام فرآیندهای اداری شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت مشاوره‌ای برای این منظور وجود دارد که نصف هزینه‌های آنرا پارک و نیم دیگر را شرکت دانش بنیان باید بپردازد که می‌توانیم آنرا به شرکت‌ها معرفی کنیم.

کارگروهی برای کاهش موانع شرکتهای دانش بنیان در هرمزگان تشکیل می‌شود

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان هم در خصوص مشکل‌های شرکت‌های دانش بنیان گفت: متاسفانه این مشکل‌ها به مانند سراسر کشور در این استان هم وجود دارد و به تازگی در برنامه‌ای که از سوی معاون علم و فناوری رییس جمهوری ابلاغ شده کارگروهی مشخص شده که به رفع موانع شرکت‌های دانش بنیان می‌پردازد.

علی فتی ادامه داد: تلاش داریم این کارگروه را ذیل شورای برنامه‌ریزی هرمزگان فعال کنیم و در این مسیر از حمایت‌های استاندار هم استفاده می‌کنیم و امیدواریم با تحقق این کار شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.

وی ادامه داد: تیم مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان برای حل مشکل‌هایشان کمک می‌کند و سال گذشته ۱۰ کارگاه تخصصی با توجه به نیاز شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد و از سوی دیگر هم بانک اطلاعاتی از کسانی که می‌توانند به این شرکت‌ها مشاوره دهند تهیه شده است.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد: از مسیر خود برای کاستن از مشکل‌های شرکت‌های دانش بنیان با اداره‌ها و نهادهای مختلف کوتاهی نمی‌آییم و امیدواریم بتوانیم این مشکل‌ها را کم کنیم و حتی خود این مجموعه از میزان همکاری برخی اداره‌ها گلایه مند است.

امیدها برای راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در فصل بهار

فتی همچنین به برنامه‌های پارک علم و فناوری هرمزگان در سال جهش تولید پرداخت و گفت: صندوق پژوهش و فناوری این استان در حال طی کردن آخرین مراحل اخذ مجوز از نهادهای مربوطه است که امید می رود در همین بهار در درون پارک علم و فناوری راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: سرمایه اولیه این صندوق ۶۰ میلیارد ریال بوده که توسط سهامداران آن شامل پارک علم و فناوری هرمزگان، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی این استان، فولاد هرمزگان و پالایشگاه نفت بندرعباس تامین شده و ۱۰ برابر آن از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد: برنامه دیگر استقرار یک شتاب‌دهنده شرکت‌های دانش بنیان در درون ساختمان پارک علم و فناوری است که بر روی ایده‌های شرکت‌ها و صاحبان ایده سرمایه گذاری می‌کند.

فتی ابراز داشت: ایجاد کتابخانه تخصصی کارآفرینی، ایجاد فضای نمایشگاهی برای نمایش دستاوردها و تولیدهای شرکت‌های دانش بنیان، راه‌اندازی پارک کودک و نوجوانان برای آموزش مطالب علمی به آنان از برنامه‌هایی است که امسال انجام می‌شود.

وی اشاره کرد: عملیات ایجاد فضایی در دانشگاه هرمزگان برای فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های دانش بنیان هم در سال جاری آغاز خواهد شد.

استاندار هرمزگان زمان صدور مجوزها کوتاه‌تر شود

استاندار هرمزگان در هفته‌های اول پس از برعهده گرفتن مسوولیت این استان در شهریور ۹۶ به اداره‌های دولتی مستقر و فعال در این استان تأکید کرده مجوزها را در زمانی کمتر از ۲ هفته برای متقاضیان صادر کنند و در ۲ تیر ۹۷ هم درنشست مرکز خدمات سرمایه گذاری هرمزگان باز این تأکید را داشته است.

فریدون همتی در ۲۳ فروردین امسال بار دیگر تسریع در صدور مجوز طرح های سرمایه گذاری و تولیدی را بسیار مهم برشمرد و افزود: با پیگیری‌ها و اقدام‌های خوبی که انجام شده شاهد صدور مجوز بسیاری از طرح‌ها ظرف مدت زمانی مدت ۲ هفته تا یک ماه هستیم و باید این روند برای طرح‌های کوچک و متوسط (در این مدت زمان) ادامه داشته باشد.

استاندار هرمزگان در اولین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان گفته؛ در سال جهش تولید باید گام‌های جدی در راستای رفع موانع و مشکل‌های تولیدی برداریم و مدیران موظف به رفع موانع و مشکل‌های تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران هستند و باید همواره پاسخگوی آنان باشند.

همتی بارها بر این موضوع تأکید کرده و توجه خوبی به کوتاه شدن فرآیند انجام کارها توسط اداره‌های دولتی داشته که با توجه به این موضوع انتظار می‌رود سایر نهادهای استان هم همکاری خود را با پارک علم و فناوری هرمزگان و شرکت‌های دانش بنیان افزایش داده و زمینه را برای جهش تولید فراهم سازند.

شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ریزی های خود را برای سال جهش تولید انجام داده اند که در این مسیر همراهی بیشتر مسوولان اداره‌های دولتی و تسریع در فرآیندهای می‌تواند کمک موثری برای آن‌ها باشد.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها