گفتوگوی اختصاصی صبح ساحل با دهیار چراغ‌آباد درباره وضعیت پل شکسته روستا

ماجرای پل شکسته‌ای که قربانی گرفت


نویسنده: سامیه طهورنیان

پل اصلی روستای چراغآباد ماههاست که شکستهاست.

این مشکل بیشتر روستاهای شرق استان هرمزگان است. مسیری که شریان اصلی عبورومرور کامیونهاست و مشکلی تازه به روستای پر جمعیت چراغآباد افزوده است.سقوط یکی از بومیان منطقه در پل، باعث شد تا اهالی روستا با رسانهای کردن ماجرا، دنبال گوش شنوایی برای حل مشکلشان بگردند.

 

معیشت در گرو پل

دهیار روستای چراغآباد «اصغر نقیب زاده»، از طرف جمعی از مردم منطقه، مشکلات روستایشان را با صبح ساحل در میان گذاشت. او برای مصاحبه به تحریریه روزنامه صبح ساحل آمد و با نشان دادن عکسهایی از وضعیت پل شکسته، ما را در جریان مشکلشان قرار داد. دهستان چراغآباد جمعیتی بالغ بر 15 هزار و 619  نفر دارد.

این روستا از شمال به استان کرمان، از جنوب با هشتبندی شهرستان میناب، از شرق به کوههای بشاگرد و از غرب به شهرستان رودان همجوار است. کشاورزی پیشه اصلی مردم چراغآباد و توابعش است. مشکل آب درد حل نشده مردم این منطقه است. هرچند کمآبی و بیآبی مختص چراغ آباد نیست. وضعیت روستای جعفرآباد بسیار بغرنج است و هفتهای دوبار با تانکر به آن آبرسانی میشود. تابستانها زندگی برای روستاهای اطراف چراغآباد بسیار سخت است.

مردم این روستا ۱۰ سال است که از وضعیت آب ناسالم آشامیدنی منطقه رنج میبرند. با این وجود درد امروز روستا کمآبی نیست. چند سالی است که بارانهای فصلی در زمستان، باعث طغیان رودخانههای منطقه میشود. سالها پیش برای شریان اصلی روستا و اتصال آن به آبادیهای زیر دست، پلی ساخته شد.

این پل محور مواصلاتی هرمزگان به کرمان و بسیار پر رفتوآمد است. در گفتوگویی با دهیار روستای چراغآباد علت شکستن این پل را جویا شدیم.

 

چگونه پل به این وضع افتاد و چرا تا به امروز بازسازی نشدهاست؟

بارندگیهای فصلی زمستان گذشته باعث روانه شدن سیل به سمت روستا و تخریب پل اصلی شد. حجم زیادی از آب رودخانه به سمت آبادی و روستاهای زیر دست جاری شد. رعب و وحشت حاصل از این حادثه فقط مختص روزهای اول بود. بعد از آن ما ماندیم و خسارتهای بیشماری که سیل به منطقه تحمیل کردهبود. پس از تماسهای مکرر با مسئولان بخش مانند بخشدار و شورای بخش چراغآباد، صبح همان روز یعنی 21 دی ماه مسئولان مربوطه به همراه کارشناس اداره راه و حملونقل جادهای شهرستان در محل مورد نظر حضور یافتند. گروه اعزامی به منطقه وضعیت پل را از نزدیک بررسی و خسارتهای آبادی زیردست پل را بررسی کردند. آنها پس از کارشناسی و ارزیابیهای مورد نیاز، ساخت اصولی و استاندارد پل را هزینهبردار و حضور مسئولان ستاد بحران را لازم دانستند. آنها وعده دادند که با همکاری مسئولان ستاد بحران، اداره راه و حملونقل جادهای استان طی بازه زمانی یک تا دوماه ماهه، امکان تکمیل این پل فراهم خواهد شد.

 

آیا مقامات استانی در جریان مشکلات پیشآمده هستند؟

از مسئولان بخش و شهرستان کاری ساخته نیست. آنها دلیل تخریب را حجم زیاد آب رودخانه میدانند. دقیقاً دو روز بعد از تخریب پل، مسئولان ستاد بحران به همراه مسئولان بخش از جمله شورای بخش و معاونت بخشدار در محل حاضر شدندو آنها در حضور مردم، معتمدان و ریش سفیدان قول شروع کار را از فردای همان روز به اهالی منطقه دادند. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی مبنی بر ساخت مجدد پل صورت نگرفتهاست.

 

بازسازی نشدن این پل چه پیامدهایی برای منطقه دارد؟

این پل نه تنها در اولویت اول بخش و شهرستان بلکه یکی از اولویتهای استان است. از طریق این پل محصولات کشاورزی منطقه به استان کرمان و سیستانوبلوچستان برای فروش منتقل میشود. کامیونها و وانتهای باری که محصولات کشاورزی را میبرند هفتههاست که از محلات عبور میکنند و زندگی را برای ساکنان منطقه بسیار سخت کردهاند. شبها هنوز بیم این میرود که کسی در پل بیفتد. فصل کشاورزی را به سختی گذراندیم. کرونا شرایط کار را سختتر هم کردهاست. این تنها دغدغه ما نیست. زمستان که بیاید دوباره بارندگیها شروع میشود. آن موقع چه کنیم؟ جلوی نفوذ آب به روستا را چطوری بگیریم؟ جمعیت منطقه کم نیست. ستاد بحران چه فکری به حال آینده این منطقه کردهاست؟ بعد از گذشت 6 ماه هنوز رقم احتمالی برای ساخت مجدد پل را برایمان مشخص نکردهاند. حتی اقدامی برای تأمین اعتبار ساخت پل صورت نگرفتهاست. از مسئولان مربوطه عاجزانه تقاضامندیم این مهم را در اولویت طرحهای خود قرار دهند تا راه مواصلاتی مردم برای ارسال محصولات زراعی و باغی به استانهای همجوار مرتفع شود.

گفتوگوی اختصاصی صبح ساحل با دهیار چراغ‌آباد درباره وضعیت پل شکسته روستا

گفتوگوی اختصاصی صبح ساحل با دهیار چراغ‌آباد درباره وضعیت پل شکسته روستا

گفتوگوی اختصاصی صبح ساحل با دهیار چراغ‌آباد درباره وضعیت پل شکسته روستا

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها