امارات مقصد جذاب برای صاحبان ایده/ رشد چشمگیر اقتصاد حوزه خلیج فارس تا سال 2030


نویسنده: سامیه طهورنیان

حمایت‌های گسترده دولت امارات و زیرساخت‌های اقتصادی مطلوب نظام تامین مالی، باعث شده امارات متحده عربی بهتر از همتایان شورای همکاری خلیج فارس خود با کرونا مقابله کند. این کشور امیدوار است از طریق فناوری های مدرن راه های بهتری برای مقابله با کرونا اتخاذ شود. از این رو مقامات امارات در جذب سرمایه های فناوری محور و استارتاپ ها  کشور خود را بیش از پیش شتاب داده اند.
به گزارش صبح ساحل و به نقل از «خلیج تایمز»، تحلیل‌گران اقتصادی بر این باروند که امارات با کمک فناوری‌ها و سرمایه گذاری کارآمد در این حوزه توانسته است فشارهای رکود ناشی از کرونا را بهتر تحمل کند.  برای مثال امارات بر روی صنایع قابل رشد چون فناوری های آموزشی و فناوری‌های سلامتی سرمایه گذاری‌های هنگفتی کرده که تا حدودی به شرایط فعلی رکود کمک شایانی کرده است. اما مخالفان این گفته‌ها معتقدند که امارات همانند همسایه های خود در بخش گردشگری، املاک، خرده فروشی، مستغلات و هواپیمایی بسیار آسیب دیده است و هیچ برتری در حال حاضر نسبت به آن‌ها ندارد و تنها سیاست‌هایی پیش گرفته که برای آینده امیدوارکننده است. از سویی برای برای حمایت از مشاغل و اقتصاد کلی، امارات و دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس، دو تا سی درصد تولید ناخالص داخلی خود را به بسته‌های محرک اقتصادی اختصاص داده اند. آنها معتقدند که فضای کسب و کار منطقه در آینده ، تحولی را تجربه خواهد کرد که تأثیر گسترده ای بر روندهای اقتصادی و اجتماعی آنها خواهد داشت.
تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که نشانه‌های بهبود اقتصادی در شورای همکاری خلیج فارس از سه ماهه دوم سال آینده یعنی 2021 قابل مشاهده و منطقه خلیج فارس تا سال 2030 شاهد رشد چشمگیر خواهد بود.
 
  
   امارات مقصد جذاب برای صاحبان ایده/ رشد چشمگیر اقتصاد حوزه خلیج فارس تا سال 2030

 امارات پیشروترین کشور عربی در فناوری و استارت آپ

توجه روزافزون دولتمردان کشورهای خاورمیانه به نقش فعالیت‌های دانش‌بنیان در تحقق توسعه اقتصادی منجر به ارتقاء جایگاه این نوع از فعالیت‌ها در اقتصاد این کشورها، به ویژه طی سالیان اخیر شده است. افزایش میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی منطقه از 294 میلیون دلار در سال 2015 به 704 میلیون دلار در سال 2020 را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد.
به نوشته اقتصاد آنلاین، بر اساس رتبه‌بندی موسسه StartupBlink در سال 2020، امارات متحده عربی به عنوان پیشگام کشورهای عرب زبان، در رتبه 43 برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارد. در همین زمینه، کشور بحرین نیز توانسته است با جهشی 20 پله‌ای نسبت به سال گذشته، در رتبه 75 این فهرست قرار بگیرد. در همین رابطه، دوبی و ابوظبی را باید به عنوان مهمترین مراکز رشد و تکامل شرکت‌های استارتاپی در کشور امارات و چه بسا جهان عرب در نظر گرفت.
گفتنی است که دوبی به عنوان تنها شهر عربی حاضر در میان 100 زیست‌بوم استارتاپی برتر جهان، موفق به کسب جایگاه 99 در آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink شده است. از جمله مهمترین مزیت‌های این شهر در حوزه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی می‌توان به وجود تعداد بسیار زیادی از متخصصان خارجی، درآمد سرانه بالای شهروندان و نظام تامین مالی کارآمد اشاره کرد. ابوظبی در سال 2020، با جهشی 188 پله‌ای موفق به قرار گرفتن در جایگاه 315 برترین شهرهای استارتاپی جهان شد. به نظر می رسد امارات متحده عربی با وجود کرونا، نوسان های کمتری در بازارهای مالی خود در سال های پیش رو تجربه کند و خلا رکودهای فعلی برخی بازارهای خود را با صنایع فناوری محور پر کند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها