راه اندازی مرکز تکثیر و پرورش کرم خونی کشور در بندرعباس



مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: نخستین مرکز تکثیر و پرورش کرم خونی کشور به زودی و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در بندرعباس راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، عبدالرسول دریایی در بازدید از نخستین مرکز درحال ساخت تکثیر و پرورش کرم خونی کشور در بندرعباس افزود: کرم خونی یکی از نهاده‌های مهم و تاثیرگذار در تغذیه مولد میگو است و بدون شک با راه‌اندازی این مرکز شاهد بهبود کیفی و کمی در صنعت تکثیر و پرورش میگو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه واردات هر کیلوگرم کرم خونی در حال حاضر افزون بر سه میلیون ریال هزینه دارد، بیان داشت: راه اندازی این مرکز علاوه بر تامین نیاز کشور از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: امید است با نتیجه‌بخش بودن پیشرفت‌های مورد انتظار در این صنعت شاهد خودکفایی و حتی صادرات فرآورده‌های کرم خونی به دیگر کشورهای نیازمند باشیم.

دریایی کرم خونی یا کرم نرئیس از جمله موجوداتی هستند که پروتئین و اسیدهای چرب بسیار بالایی دارند و به عنوان غذایی ویژه برای مولدین میگو در مراکز تکثیر و پروش میگو کاربرد دارد.

وی از استان هرمزگان به عنوان استان پیشرو در نوآوری و توسعه فعالیت‌های نوین آبزی پروری نام برد وادامه داد: این استان گام‌های خوبی در تکثیر و پروش آبزیان و فعالیت‌های شیلاتی برداشته است و فعالیت‌های اخیر در حوزه‌های شیلاتی همچون پرورش ماهیان خاویاری، تکثیر و پروش جلبک، ماهی در دریا و کرم خونی نشان از نوآوری و پویایی در شیلات هرمزگان دارد.

کرم خونی یا blood worm  در آبهای شیرین و گاهی لب شور و شور زندگی می‌کند و تا ژرفاهای ۳۰۰ متری میتوان آنها را پیدا نمود. تاکنون بیش از ۵۰۰۰ گونه از آن شناسایی شده است.

به دلیل اهمیت تجاری و اقتصادی نرئیس، تلاش های زیادی در راستای تولید انبوه این موجود صورت گرفته است لذا برای تولید انبوه ما نیاز داریم تا مدت پرورش را کاهش داده و هماوری را افزایش دهیم، همچنین نیاز به یک غذای مناسب برای پرورش است که علاوه بر تأمین نیازهای نرئیس، از بازده ی خوبی هم برخوردار باشد.امروزه برای تولید انبوه این کرم از مخازن فایبرگلاس استفاده می شود. در بعضی مواقع از آکواریوم های شیشه ای نیز استفاده می کنند.۲۵۰ میکرون استفاده می شود.
شوری آب مورد استفاده حدود ۱۷ cm لایه شنی در کف بستر به میزانگرم در لیتر می باشد، این کار با رقیق کردن آب دریا با آب شیرین صورت می گیرد، نرئیس ها به عنوان غذای میگو ، استفاده می شود. در زنجیره غذایی دریایی سهم بزرگی دارد زیرا ماهی ها و سخت پوستان و هیدروئیدها و جانوران دیگر از آن تغذیه می کنند و همچنین یکی از غذاهای مهم ماهیان خاویاری محسوب می شود.

کرم نرئیس را به دو طریق در محیط های باز و یا همان استخرهای خاکی و در محیط های محصور پرورش داده می شود، البته به دلیل اینکه می توان در محیط محصور تولید زیادی داشت معمولا از این روش بیشتر استفاده می کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها