متقاضیان برای فروش سهام عدالت فعلا دست نگه دارند



اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت ‌های سرمایه گذاری سهام عدالت به دارندگان سهام عدالت پیشنهاد می‌دهد که سهام خود را نگه دارند.

       

به گزارش صبح ساحل،  بعد از گذشت حدود یک سال از ورود سهام عدالت به بورس و سجامی شدن حدود ۵۰ میلیون دارنده سهام عدالت، هنوز هم تکلیف این سهام به طور کامل مشخص نشده است. اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت، ابهامات موجود در این سهم را قبول دارد و می‌گوید که سال آینده قرار است این ابهامات رفع شود. او معتقد است که قیمت سهام عدالت در حال حاضر زیر ارزش واقعی خود در حال معامله در بازار سهام است و سال آینده را سال رشد این سهم می‌داند.

وی علاوه بر برنامه‌های دولت برای سامان‌دهی سهام عدالت، پیشنهاداتی هم به دارندگان سهام عدالت کرد.تاکید من به مردم این است که آخرین انتخابشان فروش سهام عدالت باشد و این سهم در حال حاضر بسیار کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله استهم اکنون ارزش قیمت هر برگه سهام عدالت ۴۹۰ هزار تومانی طی آخرین روز معاملاتی ۱۳ اسفند ماه، به ۸ میلیون و ششصد و نود هزار تومان رسید، ارزش این سهام درحالی به رقم فوق رسیده که تاکنون افزایش سهام شرکت های فولاد خوزستان، پالایشی تهران و اصفهان ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعمال نشده است چراکه در صورت اعمال این افزایش سهام، ارزش سهام عدالت چیزی حدود ۹.۲ میلیون تومان خواهد شد.با توجه به ریزش سنگین بورس آیا برنامه ای برای ارزش گرفتن سهام عدالت وجود دارد یا خیر؟

سهام عدالت شرایط خاص و ویژه‌ای نسبت به سایر سهام‌ها در بورس دارد و به دلیل بلوکه بودن و ارزش تجمعی قدرت سهام مردم، قدرت عمل و حوزه تاثیر گذاری آن زیاد است و بر این مبنا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است، که برای سال آینده، این ابهامات و اتفاقاتی که برای سهام عدالت افتاد، به مسیری واقعی خود وارد بشود که ارزش ذاتی سهام عدالت مردم صرفا وابسته به تابلو نباشد، برای این اقدام قراردادهای بلند مدت و گسترده با سایر نهادها در اقتصاد کشور انعقاد شده که از جمله می‌توان به حوزه معادن و حوزه پروژه‌های ملی اشاره کرد که اقدامات و مطالعاتی در این زمینه در حال انجام است که به واسطه کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به نمایندگی سرمایه گذاری کشور شاهد این خواهیم بود که با همکاری دولتی و فعالان بزرگ اقتصاد کشور ارزشی افزون بر ارزش روی تابلوی بورس این سهم ایجاد کنیم.

درحوزه معادن که ظرفیت‌های آن در کشور مسکوت مانده برنامه ریزی‌های صورت گرفته که از ظرفیت تعاونی استانی به خصوص استان‌های مرزی برای فعال شدن استفاده کنیم که به منظور این هدف برنامه استراتژیکی توسط نخبگان کشور در حال تدوین است که جزئیات این برنامه را بعد از اتمام به استحضار مردم می‌رسانیم.اعتقاد بنده سال ۱۴۰۰ سال رشد و رونق اقتصادی خواهد بود به دلیل اینکه در پی مقاومت‌های ملت ایران و تدابیر اتخاذ شده توسط نظام آن فشار حداکثری که توسط رئیس جمهور آمریکا بر کشور تحمیل شد؛ شکست خورد و طبیعتا با رشد اقتصادی، کاهش تحریم‌ها و رفع محدودیت‌ها باید رشد بورس را شاهد باشیم نه نزول آن رابسیاری از افرادی که سهام عدالت دارند هنوز نتوانستند کارت اعتباری سهام عدالت بگیرند، آیا تمهیداتی برای این کار انجام شده است؟

مردمی که تحت عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح می‌شوند دو دسته هستند. یک دسته کسانی که به دلیل عدم مغایرت گیری توزیع سهام عدالت بین تعاونی‌ها و سازمان خصوصی سازی که نزدیک به دو میلیون نفر اوراق سهام عدالت دارند اما در سامانه سهام عدالت اطلاعات آن‌ها موجود نیست از سهام عدالت جاماندند و بخش دوم هم کسانی هستند که جزو دریافت کنندگان یا همان شش دهک پایین جامعه بودند اما در فرایند شناسایی مقفول ماندند. برای این دو دسته با توجه به رویکرد مجلس تصمیم گرفته شده و به زودی بعد از فرایند تصویب بودجه قطعیت پیدا می‌کند و بعد از طرح در صحن به دولت ابلاغ می‌شود. در این فرایند قرار بر این شده آن دسته از افرادی که برگه سهام عدالت داشتند و سهام خود را دریافت نکردند و افرادی که به هر دلیلی جامانده سهام عدالت هستند نسبت به ارایه سهام عدالت به ان‌ها اقدام شود.

   

با توجه به احتمال رکود بورس در سال ۱۴۰۰ برنامه برای سهام عدالت چیست و بهترین زمان برای نقد کردن این سهام چه موقعی هست؟

دو نکته بنده عرض می‌کنم، اولا به اعتقاد بنده سال ۱۴۰۰ سال رشد و رونق اقتصادی خواهد بود به دلیل اینکه در پی مقاومت‌های ملت ایران و تدابیر اتخاذ شده توسط نظام آن فشار حداکثری که توسط رئیس جمهور آمریکا بر کشور تحمیل شد؛ شکست خورد و طبیعتا با رشد اقتصادی، کاهش تحریم‌ها و رفع محدودیت‌ها باید رشد بورس را شاهد باشیم نه نزول آن را.

ممکن است که اطلاعات و اخباری که در قالب اطلاعات فعالان بازار سرمایه ارائه می‌شود مبنای حقوقی نداشته باشد و در راستای جهت دهی تشویق مردم به فروش سهامشان باشد، اگر قرار بر رونق اقتصادی باشد سهم‌های داخل سبد سهام عدالت با رونق اقتصادی، رشد خواهند کرد، لذا تاکید ما همواره بر مردم که تا وقتی سهمشان به ارزش واقعی خود نرسیده از فروش آن خورداری کنند چون سودجویانی هستند که این سهم را به وسیله عملیات روانی از دست مردم خارج کنند.

نکته بعدی این است که در آیین نامه آزاد سازی سهام عدالت برای بازارگردانی سهام عدالت تدابیری اتخاذ شده که قرار بر این بود که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و صندوق توسعه بازار نسبت به امر بازارگردانی برای جلوگیری از کاهش ارزش سهام و قرمز شدن تابلوی شرکت استانی اقدام کنند که متاسفانه این اقدامات صورت نگرفته و در پی اعتراضات سرمایه گذاری استانی داشتند، مقرر شده یک صندوق بازارگردانی برای سهام عدالت ایجاد شود که طبیعتا با ایجاد این صندوق ما از کاهش ارزش سهام عدالت مردم هم می‌توانیم جلوگیری کنیم و صبوری مردم و اتخاذ تدابیر بازارگردانی می‌تواند منجرب به رشد واقعی در سال آینده و ایجاد ارزش افزوده در سهام عدالت را داشته باشیم لذا تاکید من به مردم این است که آخرین انتخابشان فروش سهام عدالت باشد و این سهم در حال حاضر بسیار کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله است

منبع:رکنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها