دوم ارديبهشت، سالروز تشكيل سپاه پاسداران

سپاهیان، پاسداران اقتدار ایران



در چنین روزی از سال 1358 هجری شمسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی فرمان حضرت امام خمينی (ره) به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس گردید. طبق اصل 150 قانون اساسی، سپاه پاسداران وظيفه‌ی نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در همه‌ی شرايط بر عهده دارد.

به گزارش صبح ساحل، از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خميني (ره) عده‌اي از جوانان انقلابي و پيروان راستين حضرت امام (ره)، نهاد مقدس سپاه پاسداران را پايه‌ريزي نمودند. حضرت امام خميني (ره) در دوم ارديبهشت‌ماه سال 1358 هجري شمسي طي فرماني به شوراي انقلاب اسلامي رسماً تأسيس اين نهاد مقدس را اعلام کردند. گرچه آغاز فعالیت و شکل گیری این نهاد انقلابی به همان روزهای پیروزی انقلاب باز می گردد که خلاء ناشی از نبود نیروهای امنیتی و نظامی وفادار به جمهوری اسلامی توسط نیروهای مردمی پر شد و این نیروهای همیشه در صحنه بعدها نام سپاه پاسداران را برخود نهادند و در عرصه دفاع مقدس هم خوش درخشیدند.

پس پيروزي انقلاب اسلامي، دستگاه دفاعي و امنيتي بازمانده از دوره پهلوي، به پاك سازي و بازسازي نياز داشت كه بر اساس همين نياز، كميته هاي انقلاب اسلامي با حضور و شركت فعال مردم در مساجد به صورت خودجوش تشكيل شد تا از فعاليت ناجوانمردانه ضدانقلابيان در داخل كشور جلوگيري كند و توطئه هاي دشمنان را خنثي كند.

 

اهداف تشکیل سپاه پاسداران

در حقيقت هدف از تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن و كوشش در راه تحقق آرمان هاي الهي و گسترش حاكميت قانون بود كه البته تقويت توان دفاعي جمهوري اسلامي از راه همكاري با ديگر نيروهاي مسلح و آموزش نظامي، از ديگر اهداف تشكيل اين نهاد شمرده مي شود.

اگر چه سپاه بايد با بهره‌‏گيري از تدابير رهبر معظم انقلاب خود را آماده فداكاري در عرصه‌‏هاي گوناگون مورد نياز انقلاب و نظام اسلامي كند، اما قطعا شناخت فرصت ها و تهديدهاي فراروي انقلاب و اشراف اطلاعاتي بر ظرفيت‏ها و آسيب‏هاي نظام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را توانمند در عرصه تمدن‏‌سازي نموده و در دهه چهارم انقلاب اسلامي سپاه با پشتوانه و تجربه بيش از سه دهه گذشته خود مي‌‏تواند دستاوردهاي بزرگتري را به نظام و ملت‏هاي اسلامي هديه كند

 

 سپاه پاسداران در آينه كلام امام خميني (ره)

این نهاد انقلابی محبوب دل امام خمینی(ره) نیز بود و ایشان می گفتند:« من از سپاه راضی هستم، و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید». البته ایشان در جای دیگری نیز تاکید می کنند که « لازم به تذکر است که بیش از پیش باید به اخلاق اسلامی سپاه توجه شود تا سپاه از هر جهت مظهر کامل سرباز اسلام باشد».

 

سپاه در كلام رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز درباره جايگاه سپاه در نظام جمهوري اسلامي ايران مي فرمايند :«سپاه در تاريخ شناخته شده خود ما، يك پديده كم نظير و شايد بي نظير است؛ يعني سپاه، موجودي است كه ولادت و رشد و نماي آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترين آزمون هاي انقلاب بود».

 

منابع: ایرنا، ایمنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها