روایتی از تلاش و پشتکار مدیرجهادی صنعت کشتی سازی

ایزوایکو توان ایرانی، کیفیتی جهانی



در سال 1352 با طراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» در 37 کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد شـد.این مجتمع  با وسعت1100هکتار ،پس از 48 سال با کارشناسان متخصص و زبده توان بالایی در زمینه ی طراحی ،ساخت و تعمیرات کشتی ،بارج و سکوهای نفتی و گازی و انواع ریگ‌های حفاری در منطقه خلیج‌فارس دارد. این مطالب مربوط به مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) است که در این سالها موفق شده با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه فروند کشتی کانتینربراقیانوس پیما، و انواع شناورهای تفریحی،پشتیبان صیادی،شناور جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی، بارج و لندینگ کرافت، جکت و سکوهای نفتی و گازی و همچنین انواع اسکله با کاربری مختلف توانایی خود را در حوزه صنایع دریایی به اثبات برساند. این مجموعه توانسته با خودباوری و اتکا به توان داخلی، دانش و توان ساخت و تعمیرات انواع کشتی‌ها را بومی‌سازی کند، تاکنون به‌واسطه پرورش و توانمندسازی نیروهای متخصص و متعهد موفقیت‌های زیادی را برای کشورمان کسب کرده و در سایه تحریم‌ و کرونا همچنان سرزنده به فعالیت خود درزمینهٔ پشتیبانی از صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور ادامه می‌دهد.این موفقیت‌های به‌تنهایی حاصل نمی‌شود مگر اینکه مدیریت عالی و جهادی در پشت این پروژه‌ها باشد. دکتر حمید رضائیان اصل از آن دسته مدیرانی است که طی دوران خدمت در هر جایگاه که بوده ردپایی ماندگار از خود بر جا نهاده و با اعتماد به توان نیروهای داخلی و ایجاد انگیزه و تحرک در تیم مجموعه ایزوایکو  خواستن را به توانستن بدل کرده است.

      

از ورشکستگی تا توسعه
مجتمع ایزوایکو در برهه‌ای از زمان دچار ورشکستگی شد وامیدی به سرپا شدن این مجتمع قدیمی نبود اما در سال 1390 رضاییان اصل به سمت مدیرعامل ایزوایکو منصوب گردید. این مرد هرمزگان در بدو ورود با شعار خودباوری و توسعه دانش و تخصص به میدان آمد و با کمک نیروهای متخصص و توانمند چرخ مجتمع را به حرکت درآورد.  اینک که صنعت دریایی کشور به سمت رشد و توسعه پیش می‌رود بخش زیادی از این مسیر مدیون فداکاری‌های مردی است که زمان تحویل گرفتن تصدی مدیریت عامل در  مجموعه ایزوایکو کمتر موی سفیدی داشت ولی حال به لطف کار و تلاش شبانه‌روزی و پذیرش ریسک‌های مختلف و متعدد برای حرکت روبه‌جلوی کشور غیرتمندانه در این صنعت موسفید کرده است.
    
  کارنامه درخشان
رضاییان اصل، در حوزه مدیریت صنایع دریایی کشور دارای کارنامه درخشانی است ازجمله نجات مجتمع ایزوایکو از ورشکستگی ،ایجاد انگیزه و خودباوری در پرسنل مجموعه جهت انجام پروژه‌های بزرگ ملی،به وجود آوردن تفکر جهادی در مدیران برای همسو شدن در مسیر رفع کاستی‌ها و تعیین استراتژی مدیریت و هوش جمعی،تکمیل پروژه‌های عقب‌افتاده و مغفول مانده که تمام بودجه‌ی آن‌ها صرف شده بود همچون سه فروند کانتینر بر اقیانوس‌پیمای ایران اراک، ایران‌شهر کرد و ایران کاشان.
رکود نصب و راه‌اندازی سکوی گازی در دنیا که هم‌اکنون در اختیار ایزوایکو است.
این مرد 59  ساله دانش طراحی و ساخت سکو را در کشور بومی‌سازی کرد به شکلی که اینک این ساختار پشتیبانی محکم برای صنعت نفت و گاز کشور است.  شکستن انحصار و وابستگی به کشورهای خارجی در انتقال و جابجایی سکو به‌گونه‌ای که نه‌تنها این دانش بومی‌سازی شده بلکه به بخش‌های دیگر در کشور نیز انتقال داده‌شده است. ثبت رکوردهای خیره‌کننده با مهندسی کاملاً ایرانی در نصب و راه‌اندازی سکوهای گازی به‌طوری‌که در حال حاضر رکورد نصب و راه‌اندازی سکوی گازی در دنیا در اختیار ایزوایکو قرار دارد،ورود به بازار تعمیر ریگهای حفاری به‌عنوان سازه‌هایی فوق استراتژیک در توسعه میادین نفت و گاز در دنیا به شکلی که امروزه ایزوایکو هاب تعمیر این‌گونه سازه‌ها و حتی به‌عنوان سازنده توان ساخت ریگ‌های حفاری را دارد ازجمله فعالیت این مدی شاخص کشور است.

  
  عدم انجام تعدیل نیرو
پشتیبانی کامل و بسیار قوی از صنعت دریایی با فعال کردن تعمیرات انواع شناور در سایزهای مختلف از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین سایز موجود و جلوگیری از خروج میزان قابل‌توجهی ارز از کشور...( برای اولین بار رویای تعمیرات اساسی غول ۳۲۰ هزارتنی متعلق به شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی)،عدم انجام تعدیل نیرو حتی در شرایط بسیار بحرانی و اجرای برنامه‌هایی در راستای توسعه اشتغال جوانان و توانمندسازی مهندسان و نیروهای داخلی کشور.تشکیل تیم‌های متخصص در جهت مهندسی صنعت دریایی و به‌روز کردن و به‌روز نگه‌داشتن دانش این صنعت نیز از دستاوردهای مدیریت رضاییان اصل است.
یکی از خصوصیات مدیریتی وی ایجاد ارتباط قوی با دانشگاه‌ها و هم‌چنین ایجاد هم‌افزایی با صنایع دیگر در جهت شناسایی نخبه‌ها و به‌کارگیری این افراد برای جلوگیری از خروج نخبه‌ها از کشور است که در این مورد بارها این موضوع را ثابت کرده است .
    

ایزوایکو توان ایرانی، کیفیتی جهانی

 


  ساخت شناورهای پیشرفته
اتخاذ استراتژی در جهت پیاده‌سازی رسالت‌های اجتماعی درزمینهٔ های مختلف،توسعه ارتباطات درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و بین‌المللی و امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مختلف و متعدد طی ۹ سال فعالیت در کارنامه وی حک‌شده است. این مدیر نامی کشور طی دوران فعالیت توانسته عزمی قوی در مجموعه ایزوایکو ایجاد کند که این امر منجر به طرح‌های جدید و طراحی و ساخت شناورهایی پیشرفته همچون شناورهای جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی ، شناور پشتیبان صیادی، شناور تفریحی و انواع بارج و لندینگ کرافت شد.
  
  سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی
و اینک رضاییان اصل چهره‌ای جدید از کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران به‌عنوان پشتیبانی قوی و مطمئن برای صنعت حمل‌ونقل دریایی ترسیم کرده که  این صنعت با نگاه به داخل و به شکل رقابتی در بالاترین استاندارد و کیفیت روز دنیا فعالیت می‌کند. هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستمهای مختلف از آبگیری و به‌آب‌اندازی *شناور* توانی نامحدود در ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها و شناورها و سازه‌های ساحلی و فراساحلی را دارد و تلاش می‌کند در افق ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی، سکو سازی و ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج‌فارس باشد.
   
  بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها
گفتنی است: از سال 1396 با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت. ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ‌بر 1100 هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود. هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.
  
   

ایزوایکو توان ایرانی، کیفیتی جهانی

  

درآمدزایی برای کشور
در حال حاضر  بیش از 5هزار  و 400نفر در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران که در قالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج‌فارس و با همکاری گروه های مختلف با رسالت‌هایی مشخص به‌صورت یک مجتمع کامل صنعتی و یکپارچه اداره می‌شود ، به کار مشغول هستند و تمام فعالیت‌های این مجموعه علاوه بر اشتغال‌زایی، نقش قابل‌توجهی در صرفه‌جویی ارزی و نیز کسب درآمد برای کشور دارد.مجتمع اقتصادی معتبر و شناخته‌شده کشتی‌سازی خلیج‌فارس با زیرشاخه‌های مختلف در طول چهار دهه اخیر، افت‌وخیزهای فراوانی  داشته، ابتدا با تعمیر کشتی‌های کوچک و بزرگ و سپس غول‌پیکر آغاز به کارکرد و در یک دهه اخیر نیز به ساخت سکوهای نفتی و گازی روی آورده و می‌رود تا به صنعتی پیشرو در صنایع دریایی منطقه تبدیل شود.
ایزوایکوهم اکنون به‌عنوان صنعتی پیشرو در صنایع دریایی و همچنین برندی معتبر و رقیبی قدرتمند در منطقه تبدیل گردیده است.
  
  مردانی جهادگر
اگر میهن اسلامی ما قرار است مسیر توسعه را طی کند بی‌شک مردانی از جنس حمید رضائیان اصل نیاز دارد تا در جنگ اقتصادی جهاد کنند و با فرماندهی عملیات مختلف در صنعت‌کار و تلاش را به پیروزی ختم نمایند.این‌گونه مدیران که برای نظام و دفاع از کیان اقتصادی و صنعتی کشور از جان‌مایه می‌گذارند، پشتیبانی نیاز دارند از جنس حمایت جهادی که بتوانند اهداف طلایی کشور را یک‌به‌یک تحقق بخشند.در کشور تعداد این‌گونه مدیران زیاد نیست و باید بدانیم گنجینه‌های اصلی نیروهای انسانی سالم و فداکارند که امضای آن‌ها پای هیچ برگه‌ای نیست که نفع شخصی یا گروهی را به رانت تأمین و تعیین کرده باشد...
  

  

ایزوایکو توان ایرانی، کیفیتی جهانی

   
  قطب صنعت  استان
استان هرمزگان با برخورداری از ۳۰ کارخانه کشتی‌سازی و لنج سازی هم‌اکنون رتبه نخست را در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده و به‌عنوان قطب صنعت ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور معرفی‌شده است. امروزه مجموعه ایزوایکو به‌تنهایی ۶۵ تا ۷۰ درصد صنعت کشتی‌سازی و صنایع دریایی کشور است و این مجتمع یکی از ظرفیت‌های مهم صنعتی در جهت توسعه اقتصادی،اشتغال بوده و از افتخارات بزرگ  هرمزگان و کشور محسوب می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها