تجمع اعتراضی معلمان هرمزگانی:

فرهنگیان خواستار اجرای بدون تبعیض طرح رتبه‌بندی هستند



جمعی از معلمان با تجمع در مقابل اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان خواستار اجرای بدون تبعیض طرح رتبه بندی فرهنگیان شدند.

                    

به گزارش صبح ساحل، امروز دوشنبه  ۲۲ آذر ۱۴۰۰ تجمع فرهنگیان هرمزگان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد که خواسته‌های آنان بیشتر اجرای دقیق و بدون تبعیض طرح رتبه‌بندی بود .
خواسته‌های فرهنگیان صنفی بوده و خواستار حضور مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در جمع خود بودند که متأسفانه مدیرکل آموزش و پرورش از حضور در جمع معترضین صرف نظر کرد.

دو روز است که معلمان سراسر کشور در اعتراض به عدم‌اجرای طرح رتبه‌بندی اعتصاب کرده‌اند. این معلمان در بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به این موضوع از حضور در کلاس‌های حضوری و مجازی خودداری کرده‌اند. حدود یک ماه پیش هم معلمان اعتصاب مشابهی کرده بودند. در جریان این اعتراض‌ها معلمان استان هرمزگان نیز امروز مقابل اداره آموزش‌وپرورش استان و استانداری تجمعاتی برپا کردند.

    

فرهنگیان خواستار اجرای بدون تبعیض طرح رتبه‌بندی هستند

فرهنگیان خواستار اجرای بدون تبعیض طرح رتبه‌بندی هستند

فرهنگیان خواستار اجرای بدون تبعیض طرح رتبه‌بندی هستند

ماجرای طرح ملی «رتبه‌بندی معلمان» در ایران

رتبه‌بندی معلمان، وزیر آموزش و پرورش در حساب رسمی توئیترش اعلام کرد که بعد از فراز و نشیب زیاد و با وجود سختی‌های بودجه برای سال 98، اعتبار رتبه‌بندی در لایحه گنجانده شد. خبری که با واکنش مثبت معلمان مواجه شد چرا که چند سالی است که زمزمه‌هایی برای سروسامان دادن به حقوق معلمان در قالب طرح رتبه‌بندی مطرح می‌شود. طرحی که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با سایر کارمندان دولت کم کند و در سوی دیگر انگیزه‌ای باشد برای ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس. با این حال اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان برای مسئولان آموزش و پرورش چندان آسان هم نبود. از اجرای فاز اول این طرح سه سال است که می‌گذرد، تا حالا آنها دلایل اجرایی نشدن هرساله این نظام را کمبود اعتبار و بودجه می‌دانستند. با این حال آن‌طور که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید برای رتبه‌بندی 2 الزام وجود دارد، نخست آنکه رتبه‌های حرفه‌ای و امتیازات مربوط به هر رتبه را در قالب قانون از مجلس اخذ کنیم. همچنین نحوه اجرای طرح باید از سوی دولت مشخص شود که هر کدام از این موارد ممکن است در دولت و مجلس با تغییراتی همراه شوند. تا زمانی که قانون نهایی رتبه‌بندی معلمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم درباره بار مالی آن تصمیم‌ گیری کنیم و هرگونه پیش‌بینی برای اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح در شرایط فعلی برآورداولیه هست که نمی‌توان آن را قطعی دانست. در طرح رتبه‌بندی معلمان 5 رتبه حرفه‌ای تعریف شده است که برآورد مالی برای اجرای آن صرفاً گمانه‌زنی است؛ این طرح هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و منتظر پاسخ سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه هستیم تا به نتیجه نهایی برسیم. سازوکار افزایش حقوق معلمان به تصویب نرسیده است. هنوز سازو کارهای افزایش حقوق معلمان به تصویب نرسیده است و هنوز معلوم نیست کدام معلمان با چه ویژگی‌هایی می‌توانند از مزایای نظام رتبه‌بندی استفاده کنند. با این همه آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند این طرح فقط برای افزایش حقوق معلمان نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌ ها و توانمندی‌های معلمان مورد نظر است. موضوعی که شهرام جمالی فعال حقوق معلمان بر آن هم تأکید می‌کند: آن‌طور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند چیزی در حدود 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان درنظرگرفته شده است.

   

رتبه‌بندی فرهنگیان از ۱ تا ۵

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵ رتبه را در طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده ایم، اظهار داشت: نظام رتبه بندی فرهنگیان از ۵ تا ۱ است. هر کسی وارد آموزش و پرورش می‌شود باید در ابتدا ۵سال خدمت کند و عملکرد موفق داشته باشد و اگر مستنداتی از شاخص های ما داشته باشد رتبه پنجم را خواهد گرفت و به ترتیب با گرفتن شاخص های این نظام ضمن حفظ کردن صلاحیت های رتبه قبل به رتبه های بالاتر می آید و بهترین رتبه ما، یک است.

    
افزایش میلیونی حقوق فرهنگی در رتبه‌بندی! 

عابدینی با اشاره به دریافتی هایی که فرهنگیان بر اساس این نظام دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: پیش بینی کرده ایم تا به دریافتی های موجود فرهنگیان دست نزنیم و آن محفوظ بماند. نظام رتبه بندی را بر مبنای فوق العاده شغل و قرارداد، قرار داده ایم. به عبارتی فردی که رتبه پنجم را پیش بینی کرده ایم تا به دریافتی های موجود فرهنگیان دست نزنیم و آن محفوظ بماند و نظام رتبه بندی را بر مبنای فوق العاده شغل و قرارداد، قرار داده ایم کسب می کند افزایش حقوقش یک سوم حقوق دریافتی آن فرد است و فردی که رتبه یک را می آورد به اندازه حقوقی که می گیرد افزایش حقوق خواهد داشت. همچنین به جز افزایش حقوق تسهیلاتی را نیز در این طرح پیشنهاد داده ایم که کمتر از بحث حقوق نیست. تسهیلاتی همانند بسترسازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان، استفاده رایگان از فضاهای موجود آموزش و پرورش و برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها