در طی دو روز بیماران مرگ مغزی درهرمزگان، به 7 نفر عمر دوباره‌ای دادند

ضربان زندگی بانوی قشمی در کالبد 3 بیمار



3 بیمار مرگ مغزی در هرمزگان، جان 7 نفر را از مرگ نجات دادند. شنبه گذشته کبد علی زبردستی به زن 51 ساله‌ای از تهران پیوند زده شد همچنین دو روز بعد نیز کبد و کلیه‌های معصومه خادمی به زن 32 ساله‌ای از اصفهان، مرد 46 و 42 ساله‌ای از خوزستان وسعادتشهر و کبد و کلیه‌های مصطفی ناصری به مرد 31 ساله‌ای از خوزستان، زن 52 ساله‌ای از نورآباد و مرد 56 ساله‌ای از شیراز در مرکز پیوند شیراز پیوند زده شد.

 

بانوی اهداکننده قشمی

بامداد 19 اردیبهشت‌ماه بود و بدن بی‌جان معصومه خادمی به اتاق عمل بیمارستان پیامبر اعظم قشم منتقل شد.جراحان مرکز پیوند بوعلی شیراز پس از حضور در جزیره بلافاصله به اتاق عمل رفتند و کبد و دو کلیه این بانوی قشمی مرگ مغزی را از بدنش جدا و به بیمارستان پیوند اعضا شیراز انتقال دادند. اعضای بدنی که ناجی جان 3 نفر شد افرادی که مرگ را هرروز جلوی خود می‌دیدند و امیدی به آینده نداشتند. بانوی اهداکننده در بامداد 4 اردیبهشت‌ماه جاری با سردرد شدید و سرگیجه به بیمارستان پیامبر اعظم اعزام شد. کادر درمان پس از آزمایش‌ها اولیه تشخیص دادند که این فرد تومور و خونریزی مغزی دارد. وی در بخش آی سی بستری و تحت درمان قرار گرفت.محمدرضا صیادی داماد خانواده در این خصوص گفت: مادر همسرم باسن 49 سالگی هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته است و آن شب به علت سردرد زیاد از خواب بیدار شد و به بیمارستان رفت، در آنجا همسرش با اصرار پزشک مغز و اعصاب که جان بیمار درخطر است و... برگه رضایت‌نامه جراحی امضا کرد و بیمار در ساعت 23 همان روزبه اتاق عمل رفت.
این مرد 27 ساله ادامه داد: متاسفانه مادر همسرم بعد از عمل جراحی دچار فلج شد و روزبه‌روز حالش بد و بدتر شد تا اینکه به تشخیص پزشک معالج 12 روز بعدازآن اتفاق یعنی در جمعه 16 اردیبهشت‌ماه، وی دوباره به اتاق عمل رفت و مورد عمل جراحی قرار گرفت که به دلیل کاهش هوشیاری وضعیت جسمانی آن بدتر شد. صیادی گفت: تا آنکه یک روز بعد به ما اطلاع دادند بیمار دچار مرگ مغزی شده است، باورمان نمی‌شد تا ساعاتی نمی‌توانستیم این مورد را قبول کنیم. وی بابیان اینکه معصومه دارای 5 دختر است ادامه داد: لحظات سختی بر ما گذشت اما پذیرفتیم که دیگر مادر زنده نمی شود ولی می‌توانیم اعضا بدنش را به افراد نیازمند اهدا کنیم، خانواده رضایت‌نامه اهدا عضو را امضا کردند و بامداد دوشنبه گذشته کبد و دو کلیه فرشته خانه ما اهدا شد.
 
 
   ضربان زندگی بانوی قشمی در کالبد 3 بیمار

اولین عمل هاروست در بیمارستان پیامبر اعظم قشم

رئیس واحد اهدا عضو استان هرمزگان در خصوص اولین عمل هاروست در بیمارستان پیامبر اعظم قشم گفت: برای اولین بار این عمل با حضور جراحان مرکز پیوند بوعلی شیراز، در بیمارستان پیامبر اعظم قشم انجام و طی آن کبد و کلیه‌های زنده‌یاد معصومه خادمی ساکن قشم برداشته شد. این جان‌آفرین گرانقدر که به دنبال کاهش سطح هوشیاری، مرگ مغزی شده بوده؛ با ایثار و گذشت خانواده‌اش، توانست زندگی‌بخش سه بیماران نیازمند عضو پیوندی باشد. دکتر محمود حسین پور ضمن اشاره به انجام دو مورد عمل هاروست در بامداد ۱۹ اردیبهشت گفت: با توجه به شرایط، زنده‌یاد معصومه خادمی، پزشکان جراح پیوند، انتقال وی به مرکز استان را به صلاح ندانسته؛ لذا تیم جراحی سحرگاه دوشنبه عازم جزیره قشم شده و عمل برداشت اعضا رو انجام دادند. رئیس واحد اهدا عضو استان در ادامه گفت: بعد از اتمام عمل در بیمارستان قشم، بلافاصله تیم جراحان به همراه عضوهای برداشته‌شده با آمبولانس شناور دریایی اورژانس ۱۱۵ برای انجام عمل دوم، عازم بندرعباس شده و در ساعت 3 بامداد، کبد و کلیه‌های مصطفی ناصری برای پیوند به بیماران نیازمند، برداشته شد. دکتر حسین پور افزود: زنده‌یاد مصطفی ناصری ۵۱ ساله باسابقه فشارخون بالا و تشخیص خونریزی مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید محمدی بستری‌شده که متأسفانه به علت وسعت آسیب ایجادشده به مغز، مرگ مغزی وی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت تائید شد. به گفته وی سحرگاه ۱۷ اردیبهشت، باگذشت خانواده ایثارگر اهداکنندگان عضو، کبد بهزاد حبشی ده بارز و علی زبردستی جهت پیوند به بیماران نیازمند عضو پیوندی به مرکز پیوند شیراز فرستاده شد، این دو جان افرین، هر دو در ۱۱ اردیبهشت با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مراجعه و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و متأسفانه به‌رغم تلاش کادر درمان، به علت آسیب گسترده به سلول های مغزی، حال این دو عزیز رو به خامت نهاده و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت، مرگ مغزی آن‌ها توسط متخصصین معتمد وزارتخانه تایید شد. بعد از تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده مبنی بر اهدای اعضا عزیزانشان به بیماران نیازمند، هماهنگی لازم با مرکز پیوند شیراز جهت اعزام جراح انجام شد و سحرگاه هفدهم اردیبهشت، کبد بهزاد حبشی دهبارز ۲۲ ساله و علی زبردستی ۶۷ ساله طی عمل هاروست برداشته و جهت پیوند به بیمارستان ابن سینا شیراز منتقل شد.
 

 نجات جان 10 بیمار پیوندی

رئیس واحد اهدا عضو استان ضمن تقدیر از خانواده‌های اهداکنندگان اعضا، تلاش ارزنده تیم اهدا عضو استان، پرسنل اورژانس ۱۱۵ و شناور اورژانس، رییس و پرسنل بیمارستان قشم و شهید محمدی برای نجات جان بیماران نیازمند به عضو پیوندی را قابل تقدیر دانسته و افزود از ابتدای سال تاکنون ۵ مورد اهدا عضو در استان انجام‌شده که به واسطه آن جان ۱۰ بیمار نیازمند عضو پیوندی نجات‌یافته است.

روزنامه صبح ساحل

غیرقابل انتشار: 4
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها