مدیرکل اوقاف و امور استان خبر داد

ثبت ۷۰ وقف جدید در هرمزگان



مدیرکل اوقاف و امور استان هرمزگان گفت: بیشترین فراوانی موقوفات این استان در  بندرعباس ، میناب و رودان  وجود دارد و استقبال و اقبال مردم هم روز به روز بیشتر شده است.حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدیان  که به مناسبت دهه وقف در جمع خبرنگاران سخن می گفت  افزود: رودان ، بندرعباس و میناب جز شهرستان های پربقعه استان محسوب می شود. وی از ثبت ۷۰ وقف جدید در استان خبر داد  که 35 درصد منفعتی و 65 درصد به صورت انتفاعی  است .  

  
تشکیل ۸۳ پرونده قضایی در حوزه وقف
حجت الاسلام والمسلمین مهدیان با اشاره  به صدور سند حدود ۳ میلیون مترمربع از اراضی وقفی در هرمزگان گفت :  در جهت تثبیت مالکیت وقف، 3 میلیون مترمربع از اراضی موقوفات دارای سند مالکیت شدند تا در آینده از تعرض به مالکیت خودداری شود.وی به تشکیل ۸۳ پرونده قضایی در حوزه وقف اشاره ای داشت و عنوان کرد:   74 مورد رای به نفع اوقاف و 9 مورد علیه اوقاف رای صادر شده که در این خصوص هم در حال پیگیری هستیم .
به گفته حجت الاسلام والمسلمین مهدیان ،در هرمزگان ۷ هزارو ۶۵۶  موقوفه وجود دارد  که ۷ هزار و ۴۳۰  مورد به صورت مصرفی هستند، از این تعداد یکهزار و ۲۶ مورد به صورت منفعتی و با قابلیت کسب درآمد  و۶ هزار و ۴۰۴ مورد نیز به صورت انتفاعی هستند. این مقام مسوول به  وجود 226 وقف غیرمتصرفی نیز در استان گریزی زد  که 94 مورد به صورت منفعتی و 132 موقوفه نیز انتفاعی هستند. 

   
ایجاد ۳۰ شغل در قالب شمیم خدمت
مدیرکل اوقاف و امور استان هرمزگان در ادامه سخنان  به طرح  کشوری  «شمیم خدمت»  پرداخت و گفت  که این طرح  کار ویژه و شاخص  سازمان اوقاف با هدف ایجاد اشتغال است. و این سازمان  با بهره‌گیری از ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات، سعی دارد بر اساس مزیتهای نسبی همان مناطق، پهنهبندی خاصی انجام داده تا به ایجاد مشاغل پایدار بپردازد. وی اظهار داشت: این طرح در ۳ حوزه آموزش و توان سازی  و  ایجاد بستر  بازار مناسب در قالب بازارهای  خیریه تعریف شده است. حجت الاسلام والمسلمین مهدیان گفت:  ۱۱ طرح را شمیم  در ۱۰ بقعه متبرکه استان تا به امروز  به اجرا در آمده است و  ۱۹۳ نفر در طرح های  آموزشی حضور یافتند. وی از راه اندازی  ۳ بازارچه خیریه برای محصولات دستاوردها و  ایجاد ۳۰ شغل برای استان  در قالب شمیم خدمت خبر داد. وی به دوره های آموزشی مختلف مبلغین با رویکرد مسایل  اجتماعی و سبک زندگی و رشد جمعیت نیز سخن گفت .حجت الاسلام مهدیان در خصوص اجرای نیات  گفت: در یک سال گذشته ۸۸ میلیارد ریال از محل درآمد  موقوفات در خصوص نیات موقوفات هزینه شده است. وی به اجرای طرح« قرار دوازدهم»  در بقاع و امامزادگان؛ از جذب مهدی یاور تا ارایه خدمات اجتماعی به محرومین اشاره ای داشت .حجت الاسلام مهدیان به اجرای ۱۸۳ هزار  متر املاک موقوفات  در قالب سرمایه گذاری در حوزه عمرانی و کشاورزی  و صنعتی نیز پرداخت.

  
انتصاب ۲۳ نفر امین موقوفات
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان  با بیان اینکه احصای درآمد واقعی موقوفات نیازمند امینی است که در موقوفات منصوب می‌شود، گفت: تا امروز حدود ۲۳ نفر امین موقوفات در استان منصوب شده است.حجت الاسلام والمسلمین مهدیان  امین‌ها حلقه وصل هستند تا با همکاری و همیاری ادارات اوقاف گام‌های بزرگی در راستای ترویج سنت حسنه وقف گام بردارند.وی با اشاره به نقش نصب امین در موقوفات، تصریح کرد: از این طریق نیات واقفان بهتر مدیریت شده و بر این اساس عواید به دست آمده موقوفات ارتقا یافته و ارقام ناچیز درآمدهای برخی موقوفات تبدیل به درآمدهای کلان شده و در این راستا می‌توانیم خدمت‌رسانی بهتری در راستای اجرای نیات واقفان و وظایف محوله خودمان در سطح استان داشته باشیم.

   
توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی بین دانش آموزان
مدیرکل اوقاف و امور استان هرمزگان از توزیع 5 هزار بسته معیشتی توسط اوقاف استان در بین مردم مناطق محروم خبر داد و تصریح کرد :  برای سال تحصیلی نیز در قالب طرح قرار دوازدهم، 500 بسته معیشتی و لوازم التحریر بین دانش‌آموزان توزیع میشود.

    
آثار وقف در سالیان مختلف
مدیرکل اوقاف و امور استان هرمزگان با بیان اینکه دهه وقف از دوم تا یازدهم مهرماه بوده و عناوین مشخصی از برای این دهه تعیین شده است. گفت:  وقف چند شاخصه مهم دارد که در سایر مباحث نیست، مسئله اول ماندگاری وقف است از زمان آغاز آن ارکان وقف کامل می‌شود و از مالکیت شخص خارج می‌شود. حجت الاسلام والمسلمین مهدیان افزود:  شاخصه دوم این است که با حسن سلیقه واقف و نیت ایشان، وقف را می‌توان به نحوی انجام داد که سالیان زیادی کاربرد داشته باشد آثار برخی از وقف ها در سالیان بعد و به مرور زمان نمایان خواهد شد. وی این را گفت که وقف در حوزه‌های مختلفی وجود دارد که قابل تطبیق با نیازهای جامعه است، این مسئله با حسن تدبیر از جانب واقف میتواند در کمک به جامعه اثر جامعی داشته باشد. 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها