از ابتدای سال تا پایان شهریور؛

بيش از ۲ میلیون تن انواع کالا در بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد



مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور، ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۳۰۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شده است.

به گزارش صبح ساحل، «حسین عباس‌نژاد»، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بندر خلیج فارس زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی ومواد معدنی است، گفت: از ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۳۰۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی جابه جا شده، یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۱ تن فرآورده‌های نفتی و ۶۶۳ هزار و ۲۶۷ تن مواد معدنی بوده است.


مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از کاهش ۱۰۰ درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد و افزود: در این دوره زمانی، ۶۹هزار و ۲۸۰ تن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۸۱ هزار و ۸۵۴ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.


عباس‌نژاد گفت: در این بندر، عملیات جابجایی انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌شود.


عباس‌نژاد با بیان اینکه چهار شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ در بندر نفتی خلیج فارس فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در این بندر در نیمه نخست امسال ۲۹۱هزار و ۹۷۹ تن بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۴۶,۸۸ درصد کاهش داشته است.


مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: حجم واردات فرآورده های نفتی در شش ماه گذشته به رقم صفر رسیده که باافزایش توان تولید داخلی، واردات اين فرآورده‌ها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 100 درصد کاهش داشته است.
عباس‌نژاد با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۱۶ پست اسکله نفتی و ۹ پست اسکله خدماتی با ظرفیت آبخور متوسط ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.


مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.


به گفته عباس نژاد، در حال حاضر ۱۶ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش از ۵۳۰ هزار مترمکعب در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران فعالیت دارند.


عباس‌نژاد افزایش جذب سرمایه‌گذاری در حوزه انبارش و نگهداری فرآورده‌های نفتی و همچنین پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید و پردازش سوخت کم سولفور را به عنوان برنامه های آينده بندر خلیج فارس عنوان کرد.

منبع: صداوسيما

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها