نبود سرویس مدارس عامل جدید ترافیک شهری بندرعباس؛

ساماندهی بی‌سرانجام



با توجه به آغاز سال جدید تحصیلی و بازگشایی مدارس شهروندان نیز با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو شدند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سرویس مدارس است؛ بسیاری از والدین به دلیل نبود سرویس مدرسه ایمن و مطمئن یا گرانی آن، خود وظیفه رساندن فرزندان به مدرسه را برعهده‌گرفته و تردد این تعداد ماشین تک‌سرنشین در ساعات بازگشایی یا تعطیلی مدارس، خیابان‌های شهر را به آشفته‌بازاری تبدیل می‌کند. بسیاری از خانواده‌ها از ایجاد ترافیک در  ساعات تعطیلی مدارس گلایه کردند و از مسئولین مربوطه تقاضا دارند زیرساخت مناسب برای تردد ایمن، بهینه و ارزان را در اختیار والدین قرار دهند. مقامات علت را نرخ نامه دستوری می‌دانند که باعث قطع همکاری رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقل مدارس شده و مردم به سمت خودروهای شخصی جهت رساندن فرزندان سوق داده است.
 
  

 قفل شدن برخی خیابان‌ها در ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارس 

یکی از مخاطبین صبح ساحل پیامی مبنی بر نارضایتی از ایجاد ترافیک‌های طولانی در ساعات بازگشایی و زمان تعطیلی مدارس و قفل شدن خیابان‌ها ارسال و عنوان کرد:  در حال حاضر چند شرکت برای تردد دانش‌آموزان در سطح شهر بندرعباس معرفی‌شده که متأسفانه پاسخگو نبوده و یا اعلام کرده‌اند که به دلیل عدم وجود وسیله نقلیه توانایی انجام این کار را ندارند و ازآنجایی‌که موضوع حمل‌ونقل در تخصص آموزش‌و پرورش نیست ، باید از طریق شهرداری و شرکت‌هایی که اجازه فعالیت در این زمینه رادارند، پیگیری شود. به گفته این مخاطب یکی از دلیل وجود این گره ترافیکی در سطح شهر بندرعباس نیز عدم تأمین خودرو توسط این شرکت‌ها است؛ چراکه بسیاری از شهروندان مجبور هستند فرزندان خود را با وسیله شخصی به مدارس ببرند و شاهد ترافیک گسترده‌ای در بازهٔ زمانی ساعت 6 تا 8 صبح در سطح شهر بندرعباس هستیم.
برخی از والدین در این خصوص ناراضی هستند و درخواست می‌کنند تمهیداتی لازم برای پیشگیری و حل این گره ترافیکی اندیشیده شود.
  

 نرخ نامه دستوری عامل قطع همکاری رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقل مدارس

در همین خصوص گفت‌وگویی با حمیدرضا حیدری پوری رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس داشتیم؛
حیدری پوری گفت: «طبق کارگروه ماده ۱۸ ، ساماندهی سرویس مدارس برعهده چهار ارگان است که شامل؛ حمل‌ونقل شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی، آموزش‌وپرورش و شورای ترافیک می‌شود. در حال حاضر ۷ شرکت در سطح شهر بندرعباس در بخش جابه‌جایی دانش‌آموزان فعالیت می‌کند اما ازآنجایی‌که نرخ تصویب‌شده برای برخی از رانندگان به‌صرفه نیست بسیاری از آن‌ها همکاری خود را با این شرکت‌ها قطع کرده‌اند و حدود ۵۸۰ دستگاه خودرو در حال حاضر جابه‌جایی دانش‌آموزان را انجام می‌دهند.
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر در ادامه گفت : «چند مورد وجود دارد که والدین قبل از گرفتن سرویس مدارس باید به آن دقت کنند؛
اول اینکه والدین باید قبل از شروع سال تحصیلی جدید نسبت به ثبت‌نام فرزندان خود اقدام کنند. چراکه مراجعه دیرهنگام به شرکت‌های متولی جابه‌جایی دانش‌آموزان سبب می‌شود که ظرفیت پر و لیست افراد تکمیل شود و آن‌ها امکان ثبت‌نام فرزند خود را از دست دهند. 
مورد دوم هم می‌توان به مسیر تردد سرویس مدارس اشاره کرد؛ طبق قانون مسیر تردد سرویس مدارس باید طوری باشد که یک محدوده خاص را در برگیرد و حتی‌الامکان ۴ دانش‌آموز در آن مسیر قرار گیرند؛ برخی مواقع، مسیر تردد یک دانش‌آموز یا بسیار دور است یا موقعیت مکانی متفاوتی نسبت به سایرین دارد که برای راننده طی کردن آن مسیر به‌صرفه نیست بنابراین شرکت نمی‌تواند به این والدین سرویس دهد.
لازم به ذکر است که والدین با ثبت‌نام به‌موقع فرزندان خود برای سرویس مدارس اقدام کنند، شرکت‌ها ماشین‌ها را بر اساس موقعیت مکانی هر دانش‌آموز تقسیم‌بندی می‌کنند و می‌توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. در حال حاضر تعدادی از والدین با این مشکل مواجه هستند که برای جابه‌جایی فرزندان خود باید از وسیله شخصی استفاده کنند. 
حیدری پوری در خصوص هزینه این سرویس‌ها گفت: «هزینه جابه‌جایی دانش آموزان با سرویس در نظر گرفته شده بر اساس مسیر تردد متغیر است و یک نرخ تصویب‌شده بین شرکت و والدین است. در برخی موارد والدین بیش از یک فرزند مدرسه‌ای دارند که امکان دارد رانندگان نرخ کمتری برای جابه‌جای آن‌ها در نظر بگیرند». 
حیدری پوری تأکید کرد که اگر تخلفی در خصوص گرانی در هرکدام از این شرکت‌ها صورت گیرد، شهروندان می‌توانند شکایت کنند تا بازرسان ما با متخلفین برخورد لازم را داشته باشند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها