فعال ترين هنرمند صنايع دستي ايران:

آرزويم جهاني کردن صنايع دستي هرمزگان است!



صبح ساحل-اجتماعی- تنها هنرمند بين المللي صنايع دستي هرمزگان در قطب صنايع دستي استان( ميناب گلستان) روزگار مي گذراند. چهره اي شاخص، مبتکر و خلاق که با نوآوري در صنايع دستي استان؛ آرزهاي بزرگي در سر مي پروراند. انسان متفاوتي که سرگذشت جالبي دارد ؛ در اين گفت و گو شما را با کار آفرين و هنرمند برتر هرمزگان بيشتر آشنا خواهيم کرد.

 اندکي آشنا تر// ناصر رهسپار 46 ساله، 6 خرداد ماه 1348 درسرزمين باستاني ميناب، متولد شد ، مترجم زبان انگليسي است. از سال 1371  آن زماني که اغلب اين حرفه را بي کلاس مي دانستند براي محقق کردن آرزوهاي دوران کودکي و پيگيري علاقه  مندي هايش  تنها با 300 هزار تومان از خانه خودشان اين کار را آغاز کرد و سال 1386  با تاسيس شرکت تعاوني صنايع دستي «هرمزان کار ميناب» و ايجاد دفتر مستقل؛ حرفه اي اين شغل را پيگيري کرد.  جالب است بدانيد فرزند سوم خانواده رهسپار؛ کاري کرد که همه اعضاي خانواده يعني 3 خواهر و 2 برادرش نيز اين شغل را با جديت دنبال کنند و بازوان توانمند وي در اين عرصه باشند.

 نمايشگاه بين المللي آتاتورک// پس از نمايشگاه 3 تا 10 ارديبهشت شيراز بار سفر را به سمت ترکيه بست تا براي  ششمين بار نمايشگاه بين المللي صنايع دستي اين کشور را تجربه کند. هرچند با يک روز تاخير به نمايشگاه رسيد اما حضور 120 هنرمند خارجي و 4 هنرمند ايراني از هرمزگان و آذربايجان شرقي و غربي، نمايشگاه آتاتورک  شهر بورساي ترکيه را غنا بخشيده بود . 22 ارديبهشت سال 1394  ترکيه را ترک گفت تا خود رابراي نمايشگاه معتبر آواخر همين ماه در آنتاليا  و سپس مجارستان آماده سازد.

 کار متفاوت جهاني// در پي نوآوري براي نخستين بار عروسک هاي دستان دختران وزنان سختکوش مينابي را با لباس محلي استان؛ ديار شرجي و گرما توليد و در نمايشگاه هاي بين المللي به دنيا معرفي کرد که مورد استقبال و توجه گردشگران خارجي قرار گرفت.

 کاربردي کردن صنايع غير کاربردي// سعي وي در کاربردي کردن صنايع دستي استان نيز ستودني است. البته اولويت با حفظ اصالت صنايع دستي بود که توانست ضمن رعايت اين اصل اساسي؛ غرفه هاي هرمزگان در نمايشگاه هارا به ايستگاه بلند مدت بازديد کنندگان تبديل کند. هنرمند مينابي با رودوزي هاي سنتي نظير «شک»، بادله»از شلوارهاي زنانه بندري به روي آستين و يقه مانتوهاي مدل جديد، ضمن اينکه جلوه خاصي به تن پوش زنان عصر حاضر داد بلکه توانست اين هنر زيباي هرمزگاني را در عرصه کشور و بين المللي عرضه کند. تعبيه» تلي» بر روي حصيرهاي سنتي آنها را نيز با روبان خاص استان در بازارهاي بين المللي به فروش مي رساند.

 اشتغال با اقتصاد مقاومتي// ايجاد اشتغال براي 80 نفر و رواج هنر صنايع دستي در بين همشهريان هنرمند مينابي اش از ديگر اقدامات دوست داشتني رهسپار درراستاي برنامه  اقتصاد مقاومتي است. عدم دريافت تهسيلات نيز رکوردي است که او دارد وتکنيک چيني ها درمورد کار درخانه را در ميناب راه اندازي کرد و با مديريت و حمايت؛ پول و هنر را به خانه هاي مردم بياورد.

 نمايشگاه هاي بين المللي// حضور در 8 نمايشگاه بين المللي  با عبور از فيلترهاي متفاوت و احراز شرايط شرکت؛ کارنامه او را درخشان کرده است. سال 2014 در فلورانس ايتاليا- دومين نمايشگاه معتبر صنايع دستي دنيا با 80 سال سابقه و با حضور 58 کشور جهان حضور پر رنگي داشت. همين سال به  گوانگجوي چين رفت و در نمايشگاه راه ابريشم دريايي با حضور 38 کشور از تمام قاره ها شرکت کرد .  از سال 2008 تا 2015 نيز 6 بار در نمايشگاه هاي بين المللي آنکارا، استانبول و بورساي ترکيه؛ حضور چشمگيري داشته است.

 سال گذشته و 9 تُن صادرات// سال 1393 ميزان صادراتش به کشور ترکيه و امارات به 9 ميليون تن رساند.  صادرات حصيرسنتي، لباس محلي،  نوارهاي رودوزي  و سفال ارز را به کشور مان وارد کرد.

 فعال ترين هنرمند صنايع دستي ايران// عنوان فعال ترين هنرمند صنايع دستي؛ افتخار ديگري است که سال 1392 از رييس جمهور کشورمان دريافت کرد. سال 1393 کار افرين برتر استان شد. دريافت بيش از بيست لوح تقدير کشوري و 5 لوح بين المللي در سال هاي 2008، 2013 و 2014 / سال 1386  در تهران و 1389  در شيرازعنوان هنرمند برتر صنايع دستي ايران را به خود اختصاص داد. سال هاي 93-1389 به مدت 4 سال هنرمند برتر هرمزگان شد.

 راز موفقيت// هنوز بخاطر دارد که بعضي ها به تمسخر به افکار و اعمال قهرمان اين روز هاي ما پوزخندهاي نيش دار مي زدند . اما ايستاد و با توکل بر خدا؛ خستگي ها را خسته کرد و به شعار هميشگي خودش» جسارت و خستگي ناپذيري ، برگ برنده هر شخصي است» راه خود را دنبال کرد.

 آغاز صادرات و ورشکستگي// بازارهاي بين المللي را مقصد خوبي براي صنايع دستي ناب هرمزگان مي دانست. از سال 2008 صادرات خود را به کشورهاي امارات و ترکيه آغاز کرد. در نخستين سال حضور در بازار هاي بين المللي فروشي نداشت و مدير گروه اعزامي هنرمند ان صنايع دستي که از سوي سازمان صنايع دستي کشور مور تاييد بود درخواست داد تا صنايع دستي را براي فروش آنجا بگذارند و هنرمندان به ايران برگردند که هنرمند هرمزگاني چنين کرد و تمام دارايي اش را به وي سپرد و آن شخص نيز پا به فرارگذاشت و هنوز هم اثري از او نيست. ورشکستگي اول را کام ناصر راتلخ کرد اما او را دلسرد نکرد.

 هزينه هاي بي بازگشت// سفر به ايتاليا 17 ميليون هزينه داشت و براي رفتن به چين نيز 10 ميليون هزينه کردم، در سفرهاي ترکيه هم بيش از 40  ميليون تومان که در مجموع حدود 70 ميليون هزينه شده است. دريغ از يک ريال حمايت ! هنوز سازمان صنايع دستي يک ساندويچ هم به من نداده است.

 دغدغه هاي داغ// به عنوان يک کار آفرين و هنر مند اين عرصه دغدغه هاي زيادي دارد.  کم رنگ شدن و از بين رفتن  هنر صنايع دستي يک دغدغه و بي انگيزگي جوانان در اين زمينه نيز دغدغه بزرگتر وي است.  وي معتقد است نيامدن در بخش صنايع دستي يک درد  است و آمدن ونماندن درد بزرگتري که بايد مورد توجه قرار بگيرد.

 تجربه اي کار ساز// سال ها حضور در عرصه هنر صنايع دستي تجربيات زيادي را براي اوبه ارمغان  آورده است. خالي بودن جاي سازمان هاي فرهنگي ورزشي در حمايت از صنايع دستي را به شدت احساس مي کند و معتقد است نبود کار در زير بنايي  و بازارچه دايمي از کمبودهاي اساسي صنايع دستي هرمزگان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها