پذیره‌نویسی سهام صبا فولاد در فرابورس

پیش‌بینی سود 808 تومانی هر سهم برای سال آینده


نویسنده: مریم دهقان

این روزها بازار بورس تهران، مهمان پذیره‌نویسی ۱۸ درصدی از سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس است. مراحل پذیره‌نویسی آن انجام و مجمع آن نیز برگزار شده‌است.
مجمع نیز مورد تایید سازمان قرار گرفته است و مجوز پذیره‌نویسی از سوی سازمان صادر شد. در حال حاضر نیز در مرحله ثبت شرکت‌ها است. معمولا مرحله ثبت شرکت‌ها بین ۱۰ روز تا دو هفته زمانبر خواهد بود. قرار است بلافاصله پس از آن پذیره‌نویسی آغاز و نماد فعال شود. به محض فعال شدن نماد، اطلاعات از طریق کدال به سهامداران اطلاع‌رسانی خواهد شد. افزایش سرمایه ۸۰۹ درصدی این شرکت و رسیدن آن به ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز انجام شده‌است. قرار است تمامی منابع حاصل از این طریق به شرکت برگردد و صرف اجرای فاز دو احیای صبافولاد خلیج فارس به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن شود. تا کنون حدود ۳ الی ۴ همت، از طریق بازار سرمایه برای اجرای پروژه صبا فولاد تامین مالی انجام شده‌است. همچنین آورده سهامداران جدید حدود ۱۶۰ میلیون دلار خواهد بود که ۱۰۰ میلیون دلار آن از محل پذیره‌نویسی سهام تأمین خواهد شد. نرخ بازدهی دلاری این سرمایه‌گذاری در سناریو خوش‌بینانه ۴۰ درصد و در سناریو بدبینانه ۲۲ درصد خواهد بود. با مشارکت سهامداران جدید در افزایش سرمایه، جهت تامین بخش نخست سرمایه پروژه توسعه شرکت (مرحله دوم صبا فولاد خلیج فارس) استارت خورد که تولید آن یک و هفت دهم میلیون تن آهن اسفنجی و بریکت گرم بوده و با بهره‌برداری کامل، این شرکت را تبدیل به یکی از بزرگترین واحدهای تولید آهن اسفنجی کشور و جز تولید کننده‌های بریکت دنیا می‌کند. این پروژه کلنگ‌زنی آن اسفندماه پارسال در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون یورو با حضور استاندار هرمزگان انجام شد و در ۲۸ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. لازم به ذکر است که کلنگ زنی و مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دو  احیای صبا فولاد در بهمن ماه سال گذشته و عملیات اجرایی طرح احیای مستقیم و ریخته گری فولاد اکسین در ابتدای سال جاری انجام شده است که ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بیش از ۷۰۰ میلیون دلار است .
 

 درباره صبا فولاد خلیج فارس

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ در استان هرمزگان راه‌اندازی شده است. این شرکت به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان آهن اسفنجی در کشور شناخته می‌شود که حدود ۲.۸ درصد از آهن اسفنجی صنعت فولاد را تامین می‎کند. براساس آخرین گزارش‌ها، گندله که مهمترین ماده اولیه شرکت را تشکیل می‌دهد، از شرکت‌های سنگ آهن مرکزی ایران، گهر زمین و فولاد زرند ایرانیان تامین می‌شود.
 این کارخانه دارای دو واحد ۱.۵ میلیون تنی تولید بریکت گرم یا همان آهن اسفنجی و تختال است که در حال حاضر فقط بخش اول یعنی تولید آهن اسفنجی فعال است. ۷۵ درصد مالکیت این شرکت در اختیار هلدینگ صبا انرژی از زیر مجموعه‌های صندوق بازنشستگی کشوری و ۲۵ درصد دیگر آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری آتیه است. لازم به توضیح است که هلدینگ صبا انرژی در ۸۲ شرکت سهامدار است و مسئولیت ۱۹ شرکت را به عهده دارد. این شرکت‌ها شامل پتروشیمی جم و شرکت‌های تابعه، شرکت ملی نفتکش ایران، فولاد اکسین خوزستان، شرکت صبا فولاد خلیج فارس با محصولات انحصاری در کشور و همچنین شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان است.
66 درصد از بریکت به‌عنوان محصول اصلی صبا فولاد در بازار داخل و از طریق بورس کالا عرضه می‌شود. مابقی این محصول که حدود یک سوم فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد، عمدتا به کشورهای چین، عمان، هند و کره‌جنوبی صادر می‌شود. این شرکت پیش‌بینی کرده است، سهم فروش صادراتی در محدوده معینی قرار گیرد و شرکت در ۵سال‌ آتی، حدود ۴۰درصد از فروش خود را به صادرات اختصاص دهد.
نرخ آهن اسفنجی که محصول اصلی شرکت به شمار می‌آید؛ بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال، نرخ این محصول بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان تعیین شده و نرخ شمش «فخوز» یکی از محرک‌های اصلی برای نرخ فروش شرکت به‌شمار می‌آید.
  

 پیش‌بینی درآمد و سود شرکت صبا فولاد

شرکت پیش‌بینی کرده است، در سال ۱۴۰۶ نرخ فروش آهن اسفنجی به ۲۹میلیون تومان برسد. نرخ فروش صادراتی نیز بر اساس نرخ‌های دلاری صادراتی تعیین و با نرخ دلار پیش‌بینی شده محاسبه می‌شود. در صورتی که مفروضات فوق تحقق یابد، براساس نرخ‌های فروش فعلی، درآمد این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۲، به ۱۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین درآمد این شرکت در سال ۱۴۰۶، حدود ۴۲هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است. میزان تولید هم از ۸۰۰ هزار تن سال گذشته به ۱.۲ میلیون تن در سال جاری افزایش داشته است. یعنی بدون افزایش خطوط تولید و از محل بهره‌وری تولید ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. شکست رکوردهای ساعتی ، روزانه ، هفتگی و ماهانه تولید در این شرکت به منزله تداوم سود در این شرکت است.
شرکت صبا فولاد خلیج فارس برای دوره مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲ بصورت کارشناسی شده مبلغ 14 هزار میلیارد تومان درآمد فروش دارد. این رقم در دوره مالی منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ 2 هزار میلیارد تومان بوده‌است. با بهبود روند حاشیه سود شرکت به 25 درصد، با سرمایه 550 میلیارد تومانی، سود خالص از 240 میلیارد تومان به 2 هزار میلیارد تومان در پایان سال اسفند 1401 رشد پیدا کرده است. از محل این سود به ازای هر سهم 68 تومان سود شناسایی کرد. لازم به ذکر است این شرکت صد و ده میلیارد تومان از محل تسعیر ارز آخر سال درآمد خواهد داشت و سود شرکت به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید. که به ازای هر سهم 550 تومان در پایان آذر امسال خواهد شد. لازم به ذکر است که پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم برای آذر سال آینده 808 تومان خواهد بود. 
  

 چالش‌ مهم صبا فولاد خلیج فارس

تولید آهن اسفنجی گاز زیادی مصرف می‌کند؛ از آنجا که در فصل زمستان صنایع انرژی‌بر با مشکلات کمبود گاز روبه‌رو می‌شوند؛ 
گاز را می‌توان حیاتی‌ترین مسئله و زمستان را پر‌ریسک‌ترین فصل برای این شرکت دانست.
 
  

 اشتغال مستقیم 508 نفر در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس

  
در این شرکت 508 نفر نیروی مستقیم در مقاطع تحصیلی مختلف و ۳۰۰ نیروی پیمانکاری در این شرکت مشغول به کار هستند. با اجرای کامل طرح و بهره‌برداری از مجتمع عظیم صبا فولاد خلیج‌فارس به عنوان یک طرح ملی امکان جذب بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی در منطقه استان هرمزگان به‌صورت مستقیم از نیروهای بومی استان و استان‌های هم‏جوار فراهم خواهدشد که این ایجاد اشتغال تاثیر قابل اهمیت در اقتصاد استان و یک بخش مهم بازدارنده از بزهکاری اجتماعی در استان را فراهم می‌کند.
  

 اعلام شرایط بورسیه ‌تحصیلی دانشجویان نخبه بومی استان در صبا فولاد 

سالانه ۱۲ نفر از رتبه‌های اول تا سوم بومی پذیرفته‌شده در دانشگاه هرمزگان، در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مدنظر صبا فولاد خلیج‌فارس از جمله رشته‌های مهندسی صنایع، مکانیک، برق و متالوژی به‌صورت بورسیه در این کارخانه مشغول به آموزش و کار خواهند شد.دانشجویان منتخب سه ماه در سال، روزهای پنجشنبه و جمعه در محل صبا فولاد حضور خواهند یافت تا ضمن استفاده از تجربه کارکنان، حین کار آموزش ببینند. پس از فارغ‌التحصیلی به فراخور نیاز کارخانه، نیروهای آموزش‌دیده جذب خواهند شد. این تفاهم‌نامه دوجانبه پنج‌ساله است و هم‌اکنون نیز رشته‌های مدنظر صبا فولاد و تعداد دانشجویان موردنیاز در این رشته‌ها به دانشگاه هرمزگان اعلام‌شده و در حال بررسی و نهایی شدن است.
  

 صبا فولاد از شرکت‌های مطرح دنیا در صادرات بریکت

بریکت در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارد؛ صبا فولاد یکی از شرکت‌های مطرح فولادی صادرات محور و جزء سه شرکت بزرگ صادرکننده بریکت در دنیا است و ۵۰ درصد محصولات تولیدی آن صادراتی است. صبافولاد با قرارگیری در منطقه ویژه خلیج فارس به راحتی به اسکله بندری دسترسی دارد که این امر شرایط ویژه‌ای را برای تسهیل صادرات این شـرکت ایجاد می‌کند.
  

 افزایش ظرفیت کارخانه صبا فولاد خلیج فارس

واحد مگامدول احیای مستقیم شماره ۲ کارخانه صبا فولاد خلیج فارس با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است. با بهره‌برداری از این واحد، یک‌میلیون و۷۶۰ هزار تن در سال به ظرفیت تولید بریکت گرم این کارخانه افزوده می‌شود. مدت زمان اجرای واحد مگامدول احیا مستقیم شماره ۲ صبافولاد خلیج‌فارس ۶ ماه برآورد شده است. برای اجرای عملیات خاکبرداری این طرح ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
  

 چشم‌انداز شرکت تا سال ۱۴۱۰

صبافولاد یکی از شرکت‌های فعال و اثرگذار در حوزه تولید بریکت گرم با روش احیای مستقیم است و در چشم انداز این شرکت تولید سه میلیون تن محصولات نورد تخت تا سال ۱۴۱۰ است. ظرفیت اسمی صبا فولاد خلیج‌فارس در حال حاضر یک و نیم میلیون تن در سال است و به زودی شرکت تا سقف ظرفیت خود تولید خواهد کرد و قرار است افزایش سهم شرکت در تامین حقوق بازنشستگان کشوری به هشت درصد برسد. احداث واحد نورد برای تولید ورق، لوله‌های بدون درز و مقاطع سنگین، احداث واحد فولادسازی ریخته‌گری و تولید شمشال و تختال فولادی و همچنین احداث واحدهای جدید آهن اسنفجی برای تکمیل ظرفیت از برنامه‌های توسعه این شرکت است که شرکت را در رسیدن به هدف‌نهایی سه میلیون تن تولید کمک می‌کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها