تغییر رتبه جهانی ایران در ثبت میراث ناملموس



معاون میراث فرهنگی گفت: با ثبت جهانی ۳ پرونده میراث‌ ناملموس، از جمله «افطاری»، «جشن سده» و «هنر تذهیب»، ایران در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به جایگاه پنجم صعود کرد.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، علی دارابی درباره ثبت سه پرونده ایران در هجدهمین کمیته بین‌الدولی میراث جهانی یونسکو در کشور بوتسوانا، اظهار کرد: ضیافت افطاری و سنت‌های حسنه آن، پرونده‌ای بود که از سهمیه ایران مطرح شد و چند کشور دیگر از جمله ترکیه، آذربایجان و ازبکستان به این پرونده پیوستند. این اتفاق، افتخار بزرگی است که در این دولت میسر شد و ما توانستیم یک سنت الهی و اسلامی را به ثبت جهانی برسانیم.

معاون میراث ‌فرهنگی با اشاره به ثبت دو پرونده دیگر؛ جشن سده و هنر تذهیب، گفت: این دو پرونده با مشارکت ایران و کشورهای دیگر به ثبت رسید. با ثبت جهانی این سه عنصر، تعداد پرونده‌های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از ۲۱ به عدد ۲۴ افزایش یافت.

دارابی بیان کرد: پس از این اتفاق بزرگ ما توانستیم در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود کنیم. در دولت سیزدهم وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی موفق شد دو رتبه صعود کند و ایران در عرصه جهانی از رتبه هفتم به رتبه پنجم رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها