پتانسیل‌های دریا محور استان با رویکرد استفاده از علوم بیوتکنولوژی آبزیان بررسی شد

هرمزگان بی‌نیاز از واردات پروبیوتیک با پرورش آبزیان


نویسنده: بهار بیژنی

امروزه، شواهد مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد تولید  پروبیوتیک‌ها می تواند یک حوزه تحقیقاتی بسیار امیدوارکننده برای تغذیه، کنترل بیولوژیکی و پیشگیری از بیماری و نیز ایجاد مقاومت به بیماری و افزایش ایمنی در آبزیان پرورشی باشد و استان را از واردات پروبیوتیک از سایر کشورها بی‌نیاز کند.
 
           
به گزارش صبح ساحل، دکتر سعید تمدنی جهرمی، محقق پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در گفتگو با خبرنگار صبح ساحل با اشاره به نام گذاری 25 آذر ماه به عنوان روز پژوهش از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در تقویم ایران روزی به نام روز پژوهش در روز 25 آذر به ثبت رسیده است. این نامگذاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به جهت گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه نامگذاری شد و جالب تر اینکه از سال 1379 وزارت علوم تحقیقات و فناوری در اقدامی چهارمین هفته آذرماه را ، "هفته پژوهش" نامید و پس از سال 1384 این عنوان به "هفته پژوهش و فناوری" تغییر نام داد. وی اضافه کرد: اساسی ترین ارکان گسترش علم و همچنین رشد و پیشرفت هر کشور پرداختن به مقوله تحقیق و پژوهش است. موضوعی که می تواند زمینه‌ساز بزرگترین تحولات و جهش های علمی و اقتصادی یک کشور به شمار رود. بنابر این می توان با برنامه ریزی و تمرکز  بر امر پژوهش  نتایج و تاثیرات شگفت‌انگیزی در جامعه مشاهده کرد. همچنین با ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح کشور و ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و نیز فعالان در این حوزه و ترغیب پژوهشگران و فناوران  استان به تولید بیشتر علم و فناوری در قالب پژوهش های کاربردی  و به طبع آن ایجاد ثروت ناشی از این امر می‌توان همواره شاهد  توسعه و بالندگی علوم در جنبه های مهم بوده و شاهد  آینده ای روشن در علوم و فناوری های برتر در حوضه‌های مختلف از جمله شیلات و ابزیان در کشور باشیم.
وی اضافه کرد: این روز همچنین به منظور شناسایی و عرضه یافته‌های جدید پژوهشی و فناوری و آشنایی با پتانسیل های مختلف در پژوهش های دریا محور در استان هرمزگان و نیز بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌ و در نهایت ایجاد ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران در دستگاه‌های اجرایی و نیز بخش خصوصی و سرمایه گذاران با معرفی پتانسیل های برتر  استان در حوضه های مختلف علوم دریایی و همچنین ایجاد فضای همکاری برای آشنایی واحدهای پژوهشی و فناوری با یکدیگر و در نهایت زمینه سازی برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت تولید محصولات مختلف در قالب ایجاد شرکت های دانش بنیان از اهداف برگزاری هفته پژوهش در استان هرمزگان می باشد. 
تمدنی جهرمی به پتانسیل های دریا محور استان با رویکرد استفاده از علوم بیوتکنولوژی آبزیان که می‌تواند در هفته پژوهش در راستای استفاده بهینه از ذخائر دریایی استان  مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: از دیگر پتانسیل های بکر استان که همواره به صورت بالفعل مورد توجه می‌باشد استخراج مواد دارویی و ضد سرطانی از جانوان و گیاهان خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از پتانسیل های ارزشمند از منابع ماکروجلبکی در آب‌های جنوبی کشورمان می‌‌‌‌باشد که پژوهش و فناوری در این زمینه می‌تواند  گامی مهم در جهت شناسایی ترکیبات طبیعی و در نهایت ساخت داروهای طبیعی به صورت صنعتی و معرفی به بازار داخلی و خارجی باشد.
 وی تاکید کرد: تحقیق و پژوهش در زمینه تکثیر و تولید گونه های بومی خلیج فارس و پرورش آنها در قفس می‌تواند یکی از مهمترین پژوهش های کاربردی و اشتغال‌زا در استان باشد. امروزه  تحقیق و پژوهش در زمینه پرورش ماهی در قفس بیشتر مورد توجه همگان قرار گرفته است. عواملی مانند کاهش ذخایر ماهیان و افزایش مصرف ماهی  علاقه به تولید ماهی در قفس را افزایش داده است که با توجه به سواحل بکر استان هرمزگان این امر می‌تواند یکی از بهترین فرصت های شغلی را در بین مردمان این خطه ایجاد نماید که نقش پژوهش در تولید گونه های مناسب در این زمینه اجتناب ناپذیر است. این محقق تصریح کرد: یکی از مهمترین پتانسیل های استان هرمزگان وجود منابع آبی با شرایط مناسب جهت تحقیق و توسعه تولید مروارید می‌باشد. آب های جزیره قشم به دلیل شرایط بسیار مناسب اکولوژیکی می‌تواند زیستگاه بی نظیری برای احداث مزارع پرورش صدف دو کفه ای مروارید ساز در خلیج فارس باشد و حتی  می‌توان امیدوار بود که با ترویج تحقیق و پژوهش و نیز سرمایه گذاری اصولی و با برنامه ریزی درست بتوان بازارهای تجاری مروارید جهان را تحت تاثیر قرار داد و حتی موقعیت های حساسی را در تجارت بین‌المللی مروارید و صدف کسب کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها