13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

05 مرداد 1394 08:55 0 کامنت

 صبح ساحل ، هنری - اين روزها رقابتي بين کمدين‌ها در سالن‌هاي سينما برقرار است، کمدين‌هايي که البته برخي در نقشي متفاوت و جدي ظاهر شده‌اند.فيلم‌هاي سينمايي «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم و «گينس» به کارگرداني محسن تنابنده اين روزها جزو پرفروش‌هاي در حال اکران محسوب مي‌شوند. «از رئيس جمهور پاداش نگيريد» کمال تبريزي هم با وجود سئانس‌هاي نسبتا کم اين فيلم توانسته مخاطباني را جذب کند. «خداحافظي طولاني» ساخته فرزاد موتمن هم تازه به جمع فيلم‌هاي درحال اکران پيوسته که هنوز فرصت زيادي براي رقابت و رسيدن به رتبه‌هاي بالاي جدول دارد.در اين ميان هنوز سينماهاي «رستاخيز» ساخته احمدرضا درويش از منتظر تعيين تکليف براي اين فيلم هستند.در حال حاضر اين رقابت رضا عطاران با بازي در «نهنگ عنبر» و «گينس»، محسن تنابنده در «گينس» و سعيد آقاخاني در «خداحافظي طولاني» است که معادلات اکران را تعيين مي‌کند.

خداحافظي طولاني

فيلم «خداحافظي طولاني» ساخته فرزاد موتمن و به تهيه‌کنندگي علي حضرتي در اولين نوبت اکران عيد فطر روي پرده سينماها رفته است.«خداحافظي طولاني» بعد از عاشقانه خاطره‌انگيز «شب‌هاي روشن» عاشقانه‌اي ديگر در کارنامه موتمن محسوب مي‌شود؛ فيلمي که با روايتي ساده سعي مي‌کند به دور از غلو و زياده‌گويي ماجراي يه يک عشق را روايت کند.فيلم تازه موتمن با روايتي ساده و نگاهي جامعه‌شناسانه و روانکاوانه ماجراي زندگي يک طبقه از اجتماع را بيان مي‌کند؛ قشري از جامعه که اتفاقا در فيلم‌هاي سال‌هاي اخير چندان فضايي براي نمايش خود نيافته‌اند و درام موتمن زماني براي ديده شدن اين گروه از جامعه را فراهم مي‌کند.«خداحافظي طولاني» ماجراي عشقي از طبقه کارگر جامعه را جلوي دوربين برده است. داستان فيلم، درباره کارگري ساده به  نام يحيي است که در کارخانه ريسندگي کار مي‌کند. او پس از تبرئه از اتهام قتل جنجالي همسرش و آزادي از زندان، در مقابل اجتماعي قرار مي‌گيرد که او را مقصر مي‌پندارد.

فرزاد موتمن خود  سعيد اقاخاني را برگ برنده اين فيلم مي داند و اميدوار است تا مردم و مخاطب عادي جامعه با اين فيلم ارتباط درستي برقرار کنند و دوستش داشته باشند.سعيد آقاخاني نيز مي‌گويد هميشه فکر مي‌کرده توانايي ايفاي نقش غيرطنز را داشته، اما پيش از «خداحافظي طولاني» فرصت پرداختن به آن ايجاد نشده بود.علاوه بر آقاخاني، ساره بيات و ميترا حجار و نادرفلاح بازيگران اصلي اين فيلم هستند.فيلم موتمن در مدت 9 روز اکران عمومي 49 ميليون و 500 هزار تومان فروخته است.

گينس

محسن تنابنده با «گينس» توانست در نخستين ساخته سينمايي خود به فروش نسبتا قابل قبولي دست پيدا کند، اما حاصل کار او در جلب نظر منتقدان چندان موفق نبوده است.اين فيلم در مدت 27 روز نمايش توانسته يک ميليارد و 559 ميليون تومان بفروشد و در جمع پرفروش‌هاي تهراني قرار بگيرد.«گينس» ماجراي مردي است که مي‌خواهد رکوردي را در گينس ثبت کند و حالا اتفاقاتي طنزآميز شرايط تازه‌اي را براي او به وجود مي‌آورد. رضا عطاران در اين فيلم سينمايي همبازي تنابنده است.

نهنگ عنبر

«نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم همچنان بيشترين فروش روزانه را در بين فيلم‌هاي در حال اکران دارد. اين فيلم در مدت 67 روز نمايش عمومي به فروش سه ميليارد و 921 ميليون توماني رسيده است.

فيلم جديد مقدم روايتي از زندگي مرد و زني است که از سال‌هاي دور با هم آشنا بودند، علاقه‌اي ميان آنان وجود داشته، گاه دست زندگي آنان را کنار هم قرار داده و زماني جدايي افتاده است. مقدم اين قصه را با لحني طنز و با بازي رضا عطاران و مهناز افشار در نقش‌هاي اصلي داستان روايت کرده است.ويشكا آسايش، هانيه توسلي، رضا ناجي، نادر سليماني، اميرحسين رستمي، حسين سليماني و اميد روحاني ديگر بازيگران فيلم هستند. فيلمنامه اين کار را ماني باغباني به همراه مونا زاهد نوشته است.

از رئيس جمهور پاداش نگيريد

آنچه از فيلم کمال تبريزي به اکران عمومي رسيد، نسخه‌اي کوتاه و اصلاح شده است؛ فيلمي که به گفته کارگردانش سئانس‌هاي اکران به صورت عادلانه نيز به آن نرسيده و در نتيجه چنان که تصور مي‌شد، نتوانسته به فروش چشمگيري دست پيدا کند. «از رئيس جمهور پاداش نگيريد» در مدت 27 روز اکران به فروش 274 ميليوني دست يافته است. فيلم تبريزي ماجراي مسافرت يک مدير به مکه براي حج است؛ سفري که اتفاقاتي دور از انتظار را براي او به همراه دارد.حسن معجوني،‌ مرحوم امير آقالو، بهمن زرين‌پور و آتيلا پسياني از بازيگران اين فيلم هستند.فيلم تبريزي براي آنکه بعد از هفت سال به نمايش عمومي درآيد با مميزي‌هايي مواجه شد. اين تغييرات به گفته افرادي که فيلم را پيش از مميزي ديده بودند، روي لحن و شوخي‌ها تاثيرات زيادي داشته است.

 

دیدگاه ها (0)
img