در شرایط رکودی به سراغ کدام صنایع برویم؟

نخوت باد دی ،گریبان‌گیر بورس


نویسنده: مریم دهقان

مدتی است که وضعیت بازار سرمایه در وضعیت رکودی به سر می‌برد. اما خوب می‌دانیم که در وضعیت رکودی بورس نیز سهام‌هایی هستند که می‌توان از آنها بازدهی مثبت کسب کرد. همین منظور به سراغ علی فراقی تحلیل‌گر بازار سرمایه رفته‌ایم تا درباره روند بازار سرمایه و ابزارهای جدید معاملاتی در بورس آتی گفتگو کنیم.
   
 لطفا درباره خودتان برای مخاطبان صبح ساحل مختصری توضیح بفرمایید.
علی فراقی هستم و به عنوان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه فعالیت می‌کنم. تحصیلات اینجانب در رشته حسابداری و تا مقطع کارشناسی ارشد است. فعالیت حرفه‌ای‌ام نیز مرتبط با نهادهای مالی، به‌ویژه کارگزاری‌ها بوده است.
  
روند کلی بورس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازار سرمایه از آبان‌‌ماه تا کنون روند خوبی دارد اما احتمالا در دی ماه بازار اندکی مکث را تجربه کند. انتظار می‌رود نهایتا بورس به نسبت بقیه بازارها، زمستان را با بازدهی خوب به پایان برساند؛ چرا‌که عملا بقیه بازارها هم در وضعیت رکودی که در طی سال نیز بر آنها حاکم بوده است؛ باقی خواهند ماند. به‌نظر می‌رسد بورس وضعیت بهتری داشته باشد و بسیاری از نمادها رشد قیمتی خوبی را تجربه کنند. البته باید توجه داشت که نمی‌توان این نکته را به کل بازار نسبت داد و تصور شرایطی مثل سال 99 را برای کل بازار داشت.
  
 بررسی کدام صنعت را در بورس به مخاطبان صبح ساحل توصیه می‌کنید؟
از لحاظ بررسی صنایع همیشه چند صنعت وجود دارد که به دلیل اینکه eps محور هستند؛ بحث آنها از کلیت بازار جدا است و همیشه سودهای خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. این صنایع نسبت به بقیه بازار رشد خوبی دارند. اما صنایع دیگری هم در بازار وجود دارند که یا زیان‌ده هستند و یا سود خوبی ندارند اما از لحاظ قیمتی گاها رشدهای خوبی را تجربه می‌کنند. این صنایع عموما نوسانی هستند و روند صعودی خود را در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت طی می‌کنند و بعد از آن این سود‌ها را پس می‌گیرند. بسیاری از معامله‌گرانی که به‌دنبال کسب سودهای بالا هستند؛ جذب این سهام‌ها می‌شوند. اما اگر کسی به‌دنبال حفظ سرمایه خود است؛ بهتر است به سراغ نمادهای امن برود. این نمادها نسبت به بقیه بازارها سود کمتری ندارند و در طول زمان سودهای بیشتری هم می‌دهند. صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها از این دست صنایع هستند. اگرچه که رسیک‌هایی را هم متحمل هستند اما به نسبت بقیه بازار در بلند مدت بهتر عمل کرده‌اند. 
لازم به ذکر است که در صنایع دیگر هم تک سهم‌های جذاب وجود دارد اما در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی، اکثر نمادها وضعیت بنیادی مناسبی دارند. مثلا در گروه خودروسازی که زیان‌ده است؛ تک نمادهایی که اوضاع خوبی دارند؛ وجود دارد و روند رو‌به رشد آنها به نسبت خساپا و خودرو بهتر خواهد بود.
 
در شرایط فعلی بازار سرمایه و روند صعودی اونس جهانی،آیا خرید طلا را از طریق صندوق‌های طلا مناسب می‌دانید؟
با‌وجود اینکه تبلیغات زیادی برای صندوق‌های طلا انجام می‌شود و ریسک کمی به آن وارد می‌شود اما برای همه افراد و سرمایه‌گذاری بازه‌های بلند مدت مناسب نیست. 
تنها در بعضی از بازه‌های زمانی به دلیل جابجایی بین بازارها و نقدشوندگی بالایی که دارد؛ گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است و رفتار طلا را پوشش دهد اما در کلیت ماجرا طلای فیزیکی در بلندمدت گزینه جذاب‌تر و امن‌تری است. همان‌طور که ذکر شد در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت به دلیل اینکه نقدشوندگی خوبی دارند و به راحتی می‌توان پول را بین بازارها جابه‌جا کرد؛ گزینه خوبی برای خرید و فروش است. به‌ویژه در کوتاه‌مدت و در روندهای صعودی طلا، راحت‌تر می‌توان از آن بازدهی مثبت کسب کرد. 
  
نظرتان درباره قراردادهای آتی صندوق طلا و شمش طلای خام در بورس کالا چیست؟
در قراردادهای آتی صندوق طلا اگرچه که می‌تواند سودهای خوبی داشته باشد؛ اما باید در نظر داشت که ریسک بسیار بالایی هم دارد. لذا انتخاب این موارد برای سرمایه‌گذاری به کیفیت سرمایه‌گذاری افراد و میزان رسیک‌پذیری آنها بستگی دارد. بسیاری از افراد ممکن است نتوانند بازدهی معقولی از این بازار بگیرند و حتی دچار زیان در این بازار شوند. در نتیجه منجر به بدنام شدن این ابزار در بازار می‌شود. لذا افراد ابتدا باید از نظر میزان ریسک‌پذیری سنجیده شوند و سپس آموزش‌های لازم برای ورود به این بازار را ببیند تا شناخت کاملی از این بازار داشته باشند. اگر افراد آموزش ندیده وارد این بازار شوند اتفاقی مثل سال 99 رخ خواهد داد که بسیاری از تازه‌واردان که بازدهی‌های بالای بورس را در آن زمان مشاهده می‌کردند؛ وارد این بازار شدند اما چون دانش کافی نسبت به آن نداشتند؛ ریسک به ریوارد ورود به معامله را در نظر نمی‌گرفتند. این افراد با حجم قابل توجهی از سرمایه زندگی خود وارد شدند و متاسفانه زیان‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شدند. در نتیجه افراد قبل از ورود به بازار آتی باید این نکات را مد نظر قرار دهند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها