تاثیر مطالعه بر بهبود عملکرد مغز کودکان


نویسنده: راضیه نیرومند

 کتاب خواندن در هر سن و شرایطی لازمه‌ی رشد و پیشرفت انسان است. کتاب‌ها منبعی غنی از اطلاعات هستند که در مورد موضوعات متنوع، دانش و اطلاعات فرد را افزایش می دهند.  یکی از نکات حائز اهمیت در کتابخوانی، خرید کتاب مناسب رده سنی کودکان است . کودکان تا دو سالگی بیشتر به تصاویر کتاب توجه می‌کنند و درک درستی از کلمات ندارند. پس بهتر است کتابهایی را برای آنها خریداری کنید  که از شکل‌هایی با رنگ شاد و جذاب استفاده شده باشد تا توجه کودک را به خود جلب کند. 

در کودکانی با سنین بالاتر، متن کتاب نیز در کنار تصاویر برایشان جالب است .کودکانی با سن تقریبی دو تا 4سال به طور معمول کتاب را وسیله‌ی سرگرمی می‌بینند. پس او را در کتابخوانی سهیم کنید و اجازه دهید کتاب در دسترس او باشد. می‌توانید مضمون کتاب را به صورت شعرهای آهنگین برای او در نظر بگیرید.همچنین می‌توانید کتاب‌هایی مخصوص رنگ‌آمیزی برای او خریداری کنید. در کودکانی که خواندن را آموخته‌اند هنگام کتابخوانی از او بخواهید همراه شما باشد و فقط به تصاویر خیره نشود. آنها باید به کلمات دقت کنند .کتاب خواندن مشترک، باعث پیشرفت مهارت ها و تقویت راهکارهای خواندن در کودکان می شود و یک اصول موثر برای تقویت توانایی یادگیری است. تاثیر مطالعه در افزایش هوش و بهبود عملکرد مغز هنگامی دوچندان می‌شود که فرزندان را ترغیب به ورزش کردن کنید.در واقع کودک باید وقت خودش را هم صرف یادگیری و درس خواندن و هم ورزش و فعالیت بدنی کند. ورزش، توانایی یادگیری را افزایش می دهد چون معمولا افراد بعد از ورزش سریع‌تر کلمات جدید را یاد می گیرند، ورزش در حافظه و یادگیری تاثیر زیادی خواهد داشت، میزان یادگیری افراد با سطح فعالیت بدنی رابطه مستقیمی دارد و یک دوره سه ماهه تمرینات بدنی و ورزش جریان خون را در مغز افزایش می دهد.
کودکان در هنگام کتابخوانی تمام اتفاقات متن را در مغز خود پردازش می کنند و شخصیت ها را به خاطر می سپارند ،گاهی رویاپردازی می‌کنند و از آنها الگوبرداری می‌کنند . این الگوبرداری متوالی باعث فعال نگه داشتن مغز می‌شود. کودکان را تشویق به کتاب خواندن کنید و  در انتخاب کتاب مورد علاقه‌اش به او استقلال دهید. عادات کتابخوانی را در همان سنین کودکی در او بیدار کنید تا علاقه به مطالعه  در وجود او شکل گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که از سنین کودکی، مطالعه مستمر داشته‌اند، در بزرگسالی در آزمون‌های کلامی و آزمون ضریب هوشی عملکرد بهتری را ارائه داده‌اند . درک واژگان جدید با مطالعه و کتابخوانی تقویت می شود و دایره لغات کودک را ارتقا می‌بخشد . 
اکثریت افرادی که از قدرت بیان خوب و محکمی برخوردارند کسانی هستند که از کودکی از تاثیر اعجاب‌انگیز مطالعه غافل نبوده‌اند و هوش کلامی خود را از این طریق تقویت کرده اند.  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها