معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشریح کرد

ماجرای کشف داروی کمیاب در بندرلنگه



محموله داروهای کمیاب 220 میلیارد تومانی از منزلی در بندرلنگه کشف شد. بیش از 2هزارویال از این داروهای کمیاب درمان سرطان‌ در یخچال منزلی نگهداری می‌شد. این محموله اکنون  در مرحله صحت سنجی است که اگر سلامت آن تائید شود در چرخه مصرف کشور قرار گیرد. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص به خبرنگاران گفت:چندی پیش محموله  ۲ هزار و ۲۰۰ ویال داروی بسیار کمیاب توسط سربازان گمنام آقا امام زمان (عج) در بندرلنگه کشف شد.حامد فلاح بابیان اینکه در سیستم غذا و داروی کشور کمتر از ۲۰۰ ویال از این دارو وجود دارد افزود: این محموله 11برابر از موجودی این دارو در سراسر کشور بیشتر است و قیمت هر عدد آن‌یک هزار و 500 یورو به عبارتی 220 میلیارد تومان است.وی با اشاره به روند بررسی‌ها برای نمونه‌برداری و صحت سنجی سلامت دارو یادآور شد:بلافاصله پس از کشف این محموله ، با حفظ زنجیره سرما، نگهداری و بررسی آن آغازشده است.

  

پافشاری برای ترخیص روغن‌های آلوده

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه به روغن‌های آلوده‌ای اشاره‌ای داشت که شرکت واردکننده این محموله 91 هزار تنی بر پافشاری  صحت سلامت آن تأکید دارد.دکتر فلاح در این زمینه گفت: در مردادماه سال 1400، 3محموله روغن مصرفی انسانی با حجم تقریبی 91 هزار تن  به‌وسیله 3 فروند کشتی از ترکیه و آرژانتین تحت پوشش یکی از  شرکت‌های خدمات بازرگانی وارد کشور شد. وی افزود:این مقادیر روغن در 3 مرحله در مهر، آذر و بهمن همان سال  مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه آن بر عدم تائید مقداری از محموله  باقابلیت مصرف انسانی داشت.  فلاح بابیان اینکه با اصرار شرکت بازرگانی واردکننده روغن،  مجدداً محموله در اردیبهشت‌ماه سال 1401 آزمایش شد ادامه داد:این محموله‌ها در چند آزمایشگاه معتبر کشور مورد آزمایش قرارگرفته است برای بار چهارم نیز مشخص شد که این روغن به علت باقی‌مانده سموم کشاورزی ،قابلیت مصرف انسانی ندارد.وی ادامه داد: در دی‌ماه سال گذشته با تائید سلامتی ،47 تن روغن  اجازه ترخیص داده شد و 4 ماه بعد از ترخیص شد.فلاح یادآور شد: باید مابقی آن محموله تعیین و تکلیف می‌شد تا آنکه در تیرماه گذشته سال جاری پس از تاییدنهایی عدم سلامت روغن مذکور،به شرکت مربوطه اعلام شد که یا آن را امحا کند یا برای مصارف صنعتی به کار گیرد. وی تصریح کرد: چند روز گذشته شرکت واردکننده با پافشاری درخواست آزمایش مجدد را داشت اما سازمان غذا و دارو اعلام کرد که  این کالای مصرفی نصرف انسانی ندارد و من به‌عنوان معاون این  سازمان با قاطعیت نظر سازمان را  اعلام می‌کنم .

  

 پاسخگویی شبانه‌روزی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  سامانه پاسخگویی کمبود دارویی را  190 در ساعات اداری اعلام کرد و گفت:  کارشناسان در ساعات تعطیل  با شماره 09924030190 برای پاسخگویی صوتی و برای فضای مجازی 09914321190  در خدمت شهروندان هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها