برشی از زندگی محمد فردان فوتبالیست نامی بستک

اسطوره‌ای بی‌تکرار و متعهد



محمد فردان، نامی که در هر برگ از دفتر ذرین فوتبال شهرستان بستک جایگاهی ویژه دارد.
او نمادی از تلاش  و جسارت و خودباوری است که نامش همواره در دالان‌های تاریخ تیم لاخوری طنین‌انداز می‌شود.
    
زندگی‌نامه  
محمد فردان متولد سال 57 در روستای زنگارد و در خانواده‌ای اصیل و مردم‌دار پا به عرصه گیتی نهاد.زندگی او حکایتی از جسارت، مهارت و تاثیرگذاری است و فراتر از ورزش او را فردی منحصر به فرد ساخته است. محمد فردان از همان آغاز کودکی که تنها ۶سال داشت در زمین‌های خاکی روستا(زمین گرگی ) بازی می‌کرد و با توپ و زمین انس گرفته بود.
علاقه و اشتیاق به فوتبال و استعداد ذاتی‌اش از ابتدای کار مشهود بود واو را به سمت حرفه‌ای شدن سوق می‌داد.
    
زندگی حرفه‌ای و شهرت در فوتبال 
محمد فردان سفر حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۱ که تنها ۱۳بهار از زندگی را پشت سر گذاشته بود و شور و شوق نوجوانی در وجودش جوانه می‌زد بازی را در تیم لاخوری در کنار بزرگان این تیم آغاز کرد و در بازی دوستانه‌ای که بین دو تیم زنگارد و تدرویه برگزارشد به عنوان بازیکن رسمی در زمین توپ می‌زد که همان‌جا  توانایی‌ها و استعدادش را نشان داد و  مورد توجه مربی و سایر بازیکنان و هواداران فوتبال قرار گرفت و به عنوان بازیکن رسمی وثابت تیم برگزیده شد.
دوسال پس از آن در سال ۱۳۷۳ به عنوان بازیکن رسمی تیم لاخوری در جام وحدت گوده حضوری پررنگ داشت وموفقیت‌هایی نیز برای تیم خود به ارمغان آورد. 
 او از ابتدای حضور در تیم تا پایان حضورش همیشه به عنوان بازیکن ثابت تیم نقش داشت و هر بار با گلزنی‌های خود دستاورد تازه‌تری برای تیم به ارمغان می‌آورد و با بیشترین گل زده نام خود را به عنوان بهترین گلزن در تاریخ فوتبال زنگارد ثبت کرد.
توانایی گلزنی مداوم او نه تنها نتیجه مهارت‌های فنی بلکه قدرت ذهنی و استراتژیک او نیز بود که او را در دسته اسطوره‌های ورزشی قرار می دهد‌.
     
درک او از فوتبال همراه با اخلاق کاری و تلاش و  تمرین 
همچنین تواضع و احترام به پیشکسوت علت اصلی استحکام جایگاهش به عنوان یک نیروی مسلط و ثابت در فوتبال بود. 
همچنین در دوره‌های مختلف او به عنوان آقای گل و بهترین بازیکن از طرف هیات برگزاری مسابقات معرفی شد و نیز به عنوان کاپیتان تیم برگزیده شد که خود او از این مقام صرف نظر می‌کرد و دستبند کاپیتانی را به بازیکنان دیگر می سپرد.
  
  
تاثیرات مثبت بر بازیکنان بعد از خود و جامعه ورزشی روستا 
سوابق و دستاوردهای محمد فردان برای تیم لاخوری و دیگر تیم‌هایی که با آن‌ها همکاری داشت گواهی بر توانایی‌های اوست‌. او چنان بر نسل آینده بعد از خود در فوتبال زنگارد تاثیرگذار بود تا جاییکه بازیکنان او را الگوی ورزشی خود می‌دانستند.او همچنین در برنامه‌های توسعه فوتبال و پرورش استعدادهای جوانان نقشی پررنگ دارد که نشان از تعهد وی به فوتبال است.
درسال ۸۴_۸۵ به عنوان یک مربی که مدرک رسمی‌اش را از  فدراسیون فوتبال ایران گرفته بود  نسل فوتبال زنگارد را که سال‌ها ثابت مانده بود تغییر داد و عرصه را برای جوانان تازه‌نفس باز کرد و به آنان میدان تازه‌‌ای داد. همین جوانان  با حضور در مسابقات جام وحدت گوده دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای تیم داشتند و سال‌ها در سطح منطقه و شهرستان درخشیدند. او تا سال‌ها به مربیگری نسل‌های بعد از خود در عرصه فوتبال پرداخته و بازیکنان خوب و شایسته‌ای تربیت کرده است. 
     
کارنامه موفقیت‌ها و حضور در فوتبال 
کارنامه موفقیت‌ها، دستاوردها و حضور مفید محمد فردان در فوتبال شهرستان شاید نیاز به طوماری بلند داشته باشد، تعدادی از آن‌ها به شرح ذیل می‌باشد: 
۱-چندین دوره دریافت عنوان آقای گل و بهترین بازیکن ۲-عضو تیم بهزیستی بستک در مسابقات زیر گروه لیگ استان با سرمربیگری اسماعیل شاهپوری و سرپرستی فرخ محمدی ۳-عضو تیم هندبال آموزشگاه‌های بستک و کسب مقام سوم استانی ۴-عضو تیم پیشکسوتان لاخوری دهتل و دهنگ ۵-کسب مقام همراه با لاخوری در مسابقات فوتسال جام رمضان شهرستان ۶-هفت سال حضور در تیم آموزشگاه‌های بستک و حضور در مسابقات آموزشگاه‌های استان و چند دوره قهرمانی استان زیر نظر مربیانی مانند محمود خشنود، عقیل رهنورد، محمد شاکر  و عبدالله اژدری ۷-بازیکن کمکی تیم دهنگ در شهرستان ۸-بازیکن تیم کمکی انوه در مسابقات جام صحرای باغ ۹-دوازده دوره عضوهیات برگزاری جام نوروز باستان به ریاست رسول مظفری ۱۰-مربی بازیکن ومقام قهرمانی در جام وحدت گوده ۱۱-یک قهرمانی و دو نائب قهرمانی با تیم چابنارد به عنوان مربی بازیکن در جام نوروز باستان ۱۲-منتخب تیم آموزشگاه‌های استان برای حضور در مسابقات کشوری ۱۳-چندین دوره قهرمانی جام وحدت گوده و قهرمان لیگ یک بستک و این‌ها تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و دستاوردهای وی در فوتبال می‌باشد. او که از سنین کودکی تاکنون در زمین‌های مختلف توپ می‌زده و بازی کرده هنوز با وجود دردهایی که به گفته خود او در زانوهایش دارد و تا حدودی زندگی حرفه‌ای ورزشی‌اش را تحت تاثیر گذاشته؛ به دلیل تعهد و مسئولیت‌پذیری‌اش همچنان برای جوانان مربیگری می‌کند وگاه به عنوان بازیکن پیشکسوت در تیم‌ها ایفای نقش دارد.
محمد فردان از طرفداران پر‌وپا‌قرص تیم استقلال است و علاقه خاصی به بازیکن ملی و سابق فوتبال علی دایی دارد که این علاقه سبب الگو قراردادن دایی در زندگی حرفه‌ای او شده است.
همچنین در بین تیم‌ها علاقه خاصی  به تیم آث میلان ایتالیا  و بازیکن مشهور برزیل رونالدو دارد.
      
 جایگاه اجتماعی
محمدفردان به عنوان یک بازیکن و مربی فوتبال که دارای اخلاقی ورزشی و فروتنی همراه با جسارت است دربین جوانان محبوبیت ویژه ای دارد  علاوه بر این‌ها انسانیت و نوع‌دوستی‌اش او را محبوب اکثر اهالی روستا کرده است تا جایی که در جایگاه اجتماعی در طی سه دوره کاندیدای شورای اسلامی روستا با کسب بیشترین آرا به عنوان شورای اول برگزیده شد، 
او یک عضو مردمی شوراست و همیشه در کنار مردم بوده و برای مشکلات مردم و روستا  تلاش کرده است.
تحریریه صبح ساحل برای این اسطوره‌ی مردمی و بی‌تکرار  آرزوی سلامتی و موفقیت  دارد.

   

عهدیه صولت برد// روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها