عربستان سعودی استراتژی ملی بیوتکنولوژی را برای رهبری نوآوری جهانی راه‌اندازی می‌کند


نویسنده: عدنان نگاری

بومی‌سازی ساخت واکسن و بهبود سلامت شهروندان سعودی از جمله اهداف کلیدی استراتژی جدید بیوتکنولوژی ملی این کشور است که توسط ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، در روز پنجشنبه راه اندازی شد.
این ابتکار جدید، با هدف حفاظت از محیط زیست، دستیابی به امنیت غذایی و آب و همچنین تحکیم موقعیت پادشاهی سعودی به عنوان یک رهبر جهانی در این بخش شکل گرفته و عملی خواهد شد.
یکی از محورهای اصلی این ابتکار، بومی سازی ساخت واکسن برای افزایش خودکفایی پادشاهی و اطمینان از دسترسی به موقع شهروندان به این داروها است. علاوه بر این، این برنامه مشارکت 3 درصدی بخش بیوتکنولوژی را در تولید ناخالص داخلی غیرنفتی تا سال 2040 با تأثیر انباشته 34.66 میلیارد دلار، علاوه بر ایجاد هزاران فرصت و شغل با کیفیت بالا، هدف قرار داده است. 
این ابتکارات با اهداف چشم انداز پادشاهی سعودی 2030 همسو هستند. در گزارش SPA آمده است: «محلی سازی و تولید زیستی نقشی حیاتی در پیشبرد این استراتژی دارد. زیرا عربستان سعودی قصد دارد خود را به عنوان قطب اصلی بیوتکنولوژی در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) معرفی کند. قابلیت‌های تولید و ایجاد یک پلت‌فرم محلی پیشرفته برای تولید زیستی جزو گام‌های بسیار مهم  در راستای رسیدن به این هدف هستند.»
هدف این استراتژی توانمندسازی صنعت بیوتکنولوژی محلی از طریق ساده‌سازی الزامات نظارتی، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و ارائه منابع مالی است. این اهداف از طریق برنامه‌ها و ابتکارات مختلف خود، به دنبال تحریک تلاش‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه است. راه اندازی این طرح ملی با هدف ارائه یک محیط نظارتی انعطاف‌پذیر و زیرساخت‌های پیشرفته، تقویت یکپارچگی بین بخش‌های دولتی و خصوصی است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها