خبری که آفساید اعلام شد


نویسنده: عبداسلام جمالی

جام ملت‌های آسیا با تمام زیبایی‌ها، شگفتی‌ها، هیجانات و خاطرات تلخ و شیرینش با قهرمانی کشور میزبان یعنی قطر به پایان رسید و این کشور کوچک آسیایی و عربی توانست با برنامه ریزی‌های دقیق و علمی، تلاش و کوشش از قهرمانی چهار سال پیش خود دفاع کند و نشان دهد که قهرمانی در فوتبال امروز آن هم با حضور قدرت‌های بزرگ و صاحب نام در قاره کهن آسیا اتفاقی نبوده و آن کشوری که بر روی استعدادهای فرزندانش به صورت بنیادی و علمی و با صبر و حوصله سرمایه‌گذاری کند، مزد زحماتش را خواهد گرفت اگر چه  عمر آن کشور از تاریخ این بازی‌ها کمتر باشد.
تیم ملی ایران نیز که بعد از ژاپن پرافتخارترین تیم آسیاست (با سه قهرمانی) دراین تورنمنت حضور داشت و توانست با شکست حریفان حضور خود را بین چهار تیم اول آسیا مسجل کند.اما از میان همه بازی‌های تیم ملی کشورمان شاید دو بازی بیش از سایر مسابقات در خاطره ایرانی‌های فوتبال دوست بیشترخواهد ماند.
اول بازی زیبای تیم ملی در برابر ژاپن خصوصا در نیمه دوم که اشک شوق همه را در آورد و شعله امید به قهرمانی را در دل‌ها بر افروخت و در ذهن‌ها ماندگار شد و دوم بازی بد ملی‌پوشان با قطر که حسرت فینالیست شدن و قهرمانی را پنجاه ساله کرد و حال خوب بازی با ژاپن را برای همه خراب کرد. اما این بازی حاشیه دیگری نیز داشت و آن هم گل سوم قطر بود که معز علی وارد دروازه بیرانوند کرد و داور کویتی که قضاوت این بازی حساس را بر عهده داشت به اتفاق همکارانش در زمین بازی و نیز تیم داوران ویدیوئی(VaR) گل را تایید کردند و بر سالم بودن آن صحه گذاشتند.
اما روز بعد از بازی خبری از منابع نامشخص و ناشناس بنقل از یک کارشناس قطری همراه با کلیپ مربوط به آن در رسانه های اجتماعی پیچید که این گل آفساید بوده و داوران ویدیوئی صحنه را دستکاری کرده و این گل مردود است و قطر را به تقلب و سوء استفاده از امتیاز میزبانی متهم نمودند. متاسفانه خیلی از خبرگزاری‌های معتبر داخلی نیز به‌صورت غیر حرفه‌ای این خبر جعلی را به‌طور گسترده پوشش دادند.
در این حال مخابره چنین خبرهای جعلی و پوشش گسترده‌ی آن از سوی خیلی از رسانه‌های داخلی و وایرال آن در شبکه‌های اجتماعی باعث تعجب و شگفتی و در عین حال مایه تاسف است که خبرگزاري‌های معتبر چطور بدون بررسی و تحقیق کافی به انتشار این خبر غیر معتبر اقدام کردند به‌طوری که برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های معروف از جمله برنامه فوتبال ۳۶۰ عادل فردوسی‌پور، فوتبال برتر و شب‌های فوتبالی و حتی «محمدرضا احمدی» گزارشگر فینال مسابقات، چندین مرتبه مجبور به تکذیب آن شدند‌. بدون شک تکرار چنین اخباری موجب بی‌اعتمادی مردم و مخاطبین به رسانه‌های داخلی و نیز باعث خدشه‌دار شدن اعتبار خبرگزاری‌های ایرانی در سطح منطقه و جهان خواهد شد و لزوم دقت بیش از پیش رسانه‌ها در انتشار اخبار آن هم در عصر تکنولوژی و ارتباطات را می‌رساند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها