ازدواج فامیلی مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های نادر است/ خطرناک‌ترین ازدواج فامیلی ازدواج بین دخترخاله با پسرخاله



مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر گفت: ۴۴۲ بیماری نادر در ایران شناسایی شده، این در حالی است که تعداد بیماری‌های نادر در سطح جهان بیشتر از موارد شناسایی شده در کشور است.
       
به گزارش صبح ساحل به نقل از شهرآرانیوز، یکی از مشکلات رایج در ازدواج فامیلی، مرتبط با ژنتیک و در نتیجه آن ممکن است کودکانی با انواع مشکلات و بیماری‌ها متولد شوند، همیشه امکان به دنیا آمدن کودکانی با مشکلات ژنتیکی در دنیا و برای هر زوجی وجود دارد، این احتمال و اتفاق در زوج‌هایی که به صورت فامیلی با هم ازدواج می کنند شایع‌تر است.

   

انواع بیماری‌های ژنتیک ازدواج‌های فامیلی

بیماری‌های ژنتیکی مختلفی در اثر ازدواج فامیلی به وجود می‌آیند که شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از سندروم داون، سندروم کلاین فلتر، سندروم فنیل کتونوریا، سندروم نونان، فلج مغزی، دیستروفی عضلات و کاتاراکت است.

بسیاری از کودکان که از زوج‌های فامیل متولد می‌شوند، سالم هستند، اما بیماری‌های ژنتیکی مغلوب زمانی رخ می‌دهد که یک ژن غیرعادی در خانواده وجود داشته باشد و زوجین هر دو دارای همان ژن غیرعادی باشند. این تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که هر دو والدین ژن یکسانی برای یک اختلال داشته باشند.

هر فردی برای هر ویژگی ارثی در بدن خود دو ژن دارد که یک ژن را از مادر و دیگری را از پدر به ارث می‌برد. پدر و مادر هر دو سالم هستند اما ممکن است هر کدام دارای یک ژن اختلال یافته مشترک برای بیماری ژنتیکی مغلوب داشته باشند که به کودک خود انتقال دهند که در علم ژنتیک به این زوج‌ها ناقلان سالم گفته می‌شود.

   

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

به طور کلی همه ازدواج‌های فامیلی خطرناک هستند. ولی خطرناک‌ترین ازدواج فامیلی ازدواج بین دخترخاله با پسرخاله است. زیرا از لحاظ علمی این دو نفر مشابهت ژنتیکی بیشتری با یکدیگر دارند و احتمال مشکل ژنتیکی در فرزند حاصل از این ازدواج از سایرین بیشتر است.

به خانواده‌هایی که قصد ازدواج با فامیل دارند توصیه می‌کنیم که تنها به آزمایشات مرسوم ازدواج بسنده نکنند. این خانواده‌ها باید به پزشکان متخصص و مجرب ژنیتک مراجعه کرده و شجره‌نامه تهیه کنند و برطبق آن انواع آزمایشات لازم را انجام دهند. آزمایشات ازدواج تنها درصد ابتلا به تالاسمی، ایدز و هپاتیت را بررسی می‌کند. باید بدانید تشخیص بیماری‌های ژنیتک نیازمند آزمایشات پیچیده‌تری است.

مشاوره ژنتیک از مشاوره‌های مهم است 

مشاوره ژنتیک یکی از مهم‌ترین مشاوره‌هایی است که می‌تواند به صورت کاملا علمی مشکلات ازدواج فامیلی را به افراد توضیح ‌دهد و میزان انطباق ژن‌ها و احتمال بیماری‌هایی را که در ازدواج فامیلی وجود دارد بیان کند.

افرادی که قصد ازدواج فامیلی و خویشاوندی دارند، به‌ویژه افرادی که در نسبت‌های بسیار نزدیک با هم ازدواج می‌کنند، بهتر است پیش از ازدواج مشاوره ژنتیک را انجام دهند.

همچنین مشاوره ازدواج؛ هر ازدواجی برای آنکه به موفقیت منتهی شود، نیازمند تصمیم‌گیری درست و واقع‌بینانه است. مهم‌ترین مزایای مشاوره پیش از ازدواج این است که مشکلات ازدواج فامیلی را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها