در گفت‌وگو با مدیرعامل موسسه سینمایی «منمداس فیلم پارسیان» مطرح شد:

بی‌توجهی مسئولان، درد مزمن هنرمندان هرمزگان  


نویسنده: معصومه نعمتی

ناآشنایی با فرهنگ، هنر، آداب و رسوم و مردمان جنوب کشور بویژه استان هرمزگان ازسوی مرکزنشینان، موضوع داغ این روزهاست که دلایلی برای آن مطرح است. بخشی از آن مربوط به بی‌توجهی مدیران و مسئولانی با دیدگاه‌های تمرکزگرایانه نسبت به موضوعات فرهنگی و اجتماعی مناطق جنوبی کشور است. از طرف دیگر خلأهایی که در شناساندن این مناطق بویژه استان هرمزگان و ظرفیت‌های مختلف آن وجود دارد، نگاه‌های اشتباه را قوت می‌بخشد و ما امروز شاهد مسائلی مثل اقدام نادرست مرکز تجاری اُپال تهران در معرفی شهر بندرعباس هستیم. در رابطه با این موضوع و عدم شناخت درست نسبت به استان هرمزگان، بسیاری انگشت اتهام را به سمت صداوسیما می‌گیرند و آن را مقصر می‌دانند چراکه تا به امروز عملکرد درستی در معرفی استان هرمزگان نداشته و به تصورات غلط از مردمان جنوب کشور در زمینه‌های مختلف دامن زده است. در این میان تولید آثار برای معرفی هرمزگان ازسوی هنرمندان استانی نیز با اقبال مسئولان مواجه نمی‌شود و هنرمندان از بی‌مهری مدیران استانی نسبت به این موضوع گلایه‌مندند. البته بی‌توجهی مسئولان به موضوعات فرهنگی و هنری در هرمزگان قصه‌ای تکراری است. در ادامه «مهدی فلاحی»، مدیرعامل موسسه سینمایی «منمداس فیلم پارسیان» از چالش‌هایی می‌گوید که در مسیر مستندسازی فرهنگ و آداب و رسوم استان هرمزگان با آن‌ها مواجه بوده است.

 

ابتدا موسسه فیلم خود را معرفی کنید.

این موسسه در حوزه فیلم‌سازی، مستندسازی، نماهنگ و تبلیغات فعالیت دارد و تولید و نشر مستند «املاک ملت» که سال 1401 در شبکه یک صداوسیما پخش شد از سوابق حرفه‌ای موسسه سینمایی منمداس فیلم پارسیان است. همچنین این موسسه اسپانسر و هماهنگ‌کننده افرادی که در هرمزگان فیلم کوتاه و مستند می‌سازند برای شرکت در جشنواره‌های خارجی است.

 

 

درمورد مستندی که می‌خواستید بسازید بگویید.

2 سال پیش «محسن بزمی» فیلمی به نام «بچه‌های آنلاین» ساخته بود که درمورد مشکلات اتصال به اینترنت در مناطق محروم برای شرکت در کلاس‌های آنلاین بود و کمبودهای استان را به خوبی نشان می‌داد. این فیلم به جشنواره‌ای در ایتالیا راه یافت و این جرقه‌ای بود برای پیدا کردن تشابهات فرهنگی، نژادی، مذهبی، موسیقیایی، غذایی و غیره میان فرهنگ ایتالیا و بندرعباس و مطرح کردن آن‌ها در قالب یک مستند. پس از آن به همراه یک تیم، اطلاعاتی درمورد تاریخ و فرهنگ شهر بندرعباس را با پژوهش و مصاحبه با هرمزگان‌شناسان جمع‌آوری کردیم. اما به موانعی برخوردیم و نتیجه نرسیدیم.

 

چه موانعی در مسیر ساخت این مستند وجود داشت؟

در سفر سال گذشته رئیس سازمان سینمایی کشور به هرمزگان و جلسه با استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز قول حمایت از تولیدات فرهنگی که سوژه آن به تأیید استانی رسیده باشد داده شد. به دنبال آن، ما پروپوزال فیلم را مطابق با استاندارد خواسته شده آماده کردیم و پس از چندین بار ویرایش به تایید نهایی رسید. پس از آن این طرح برای اختصاص تسهیلات و تامین مالی (مطابق قول استاندار)، به استانداری ارائه شد ولی تا به امروز واکنشی از سمت استانداری ندیدیم. متاسفانه همین بی‌توجهی‌های مسئولان استانی به موضوعات فرهنگی موجب ناآگاهی درمورد هرمزگان شده و ما شاهد مسائلی نظیر اقدام مرکز تجاری اُپال هستیم؛ چراکه نگذاشتند ما شکل و شمایلی درست از فرهنگ مردم بندرعباس نشان دهیم.

درنهایت تصمیم گرفتیم با اطلاعاتی که در چندماه اخیر به دست آوردیم فیلمی بسازیم و در جشنواره خلیج فارس ارئه دهیم. این موضوع را با ارشاد هم مطرح کردیم اما حمایتی از جانب آن‌ها هم صورت نگرفت و متاسفانه این فرصت سوخت. سوال اینجاست که چرا در هرمزگان به فرهنگ و بوم استان اهمیتی داده نمی‌شود.

 

 

طرح‌های دیگری هم ارائه داده‌اید؟

بله. طرحی را هم به اداره‌کل میراث فرهنگی استان ارائه دادیم. برای این طرح به کمک یک تیم 132 محل گردشگرپذیر در استان را مشخص کردیم که در قالب یک نماهنگ برای معرفی هرمزگان و جذب گردشگر بین‌المللی ارائه دهیم. متاسفانه این طرح هم با حمایت میراث فرهنگی مواجه نشد. دردی که داریم این است که همین طرح‌ها اگر ازسوی هنرمندان تهرانی ارئه شود مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

نکته دیگری مانده که بگویید؟

ما هنرمندان از وعده‌ها خسته‌ایم. هیچ حمایتی از ارگان‌های مختلف صورت نمی‌گیرد. اداره ارشاد می‌گوید بودجه و تجهیزاتی نداریم که در اختیار شما قرار دهیم. حتی حوزه هنری انقلاب هم می‌گوید بودجه‌ای برای کمک به تولیدات ما ندارد. از اعتباراتی که در سفر رئیس جمهور به استان اختصاص پیدا کرد چقدر خرج فرهنگ و هنر می‌شود و هنرمندان حمایت می‌شوند؟ چرا ما به عنوان هنرمندان بومی این استان که می‌خواهیم فرهنگ استان‌مان را بشناسانیم و تعریف درستی از آن ارائه دهیم از مسئولان فقط بی‌مهری می‌بینیم؟

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها