نگاهی به عرب نیوز

شرحی از جلسه کابینه‌ی عربستان سعودی


نویسنده: عدنان نگاری

کابینه عربستان سعودی روز سه شنبه موافقت کرد که دولت کشورشان هزینه‌های جابجایی و تغییر وضعیت افراد آواره از کشورهای همسایه را که اجازه زندگی در این کشور را دریافت کرده‌اند متقبل شود. 
 
خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که مقامات هزینه‌های مربوط به اقامت، مجوزهای کار، تغییر شغل و کارفرما، هزینه انتقال خدمات، هزینه‌های اصلاح حرفه و هزینه‌های مشاغل بخش خصوصی برای استخدام مهاجران خارجی را برای مدت چهار سال پرداخت خواهند کرد. پادشاهی سعودی همچنین تمام هزینه‌هایی را که قبلاً متحمل شده و جریمه‌های نقض مقررات اقامت توسط افراد و همراهان آن‌ها را پوشش خواهد داد.
این تصمیم در جریان نشست هفتگی شورای وزیران به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد در جده اتخاذ شد. ولیعهد در ابتدای این نشست از ملک سلمان و تلاش‌های نهادهای دولتی برای ارائه خدمات به مردم کشور در ماه مبارک رمضان قدردانی کرد. وی سپس پیامی را که از ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی دریافت کرده بود، در مورد راه‌هایی که از طریق آن روابط بین کشورها ممکن است در زمینه های مختلف حمایت و تقویت شود، به وزرا منتقل کرد.
سلمان الدوسری، وزیر رسانه، گفت که کابینه راه‌های بهبود همکاری و هماهنگی بین عربستان و سایر کشورها برای اطمینان از همسویی با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را مورد بحث و بررسی قرار داد. دیگر وزیران نیز از راه اندازی چشم انداز شورای همکاری خلیج فارس برای امنیت منطقه‌ای که هدف آن حفظ ثبات در منطقه و تضمین رفاه کشورهای عضو است، استقبال کردند.
اعضای شورا گفتند که انتخاب پادشاهی سعودی برای ریاست شصت و نهمین جلسه کمیسیون وضعیت زنان در سازمان ملل متحد در سال 2025 گواهی بر تعهد این کشور به همکاری بین المللی در مورد مسائل جنسیتی است. در جبهه محلی، کابینه نتایج سی و یکمین نشست سالانه فرمانداران مناطق عربستان سعودی را بررسی کرد و بر تمایل به افزایش توسعه در سراسر این کشور تاکید کرد. الدوسری گفت که وزرا به موفقیت دولت در ارائه آموزش و کار برای جوانان کشور اشاره کردند.
 این امر به کاهش بیکاری به 7.7 درصد در سه ماهه چهارم سال گذشته کمک کرده است که کمترین میزان در تاریخ این کشور است.
اعضای کابینه همچنین از آژانس‌های دولتی به دلیل تکمیل پروژه حمایت و حفاظت از 56 ساختمان در معرض خطر ریزش در منطقه تاریخی جده تمجید کردند. کابینه همچنین امضای توافقنامه‌هایی را با چندین کشور تصویب کرد.
وزیران یادداشت تفاهمی در مورد رایزنی های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه کشورشان و جمهوری دومینیکن تصویب کردند. آنها همچنین دو یادداشت تفاهم را با وزارت دادگستری پادشاهی و همتایان آن در مقدونیه شمالی و کومور به تصویب رساندند. 
در ادامه به وزیر سرمایه گذاری اجازه داده شد تا پیش‌نویس یادداشت تفاهم را با سن مارینو امضا کند. وزرای کابینه همچنین به وزیر اقتصاد و برنامه ریزی برای امضای پیش‌نویس توافقنامه همکاری اقتصادی با صربستان را اختیار تام دادند.
کابینه سعودی همچنین پیش‌نویس یادداشت تفاهم بین ریاست امنیت دولتی و سرویس اطلاعات نظامی پاکستان در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تأیید کرد. علاوه بر این، آن‌ها یادداشت تفاهم بین شرکت تبدیل آب شور و دانشگاه دریایی و اقیانوس کره در کره جنوبی را به تصویب رساندند.
 
اتفاق‌های پیش آمده در منطقه و تاثیرش بر قیمت نفت در این مدت
 نگاهی به عرب نیوز
به دنبال حملات اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه و احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس که این‌بار به صورتی مستقیم‌تر ایران را نیز در برمی‌گیرد؛ قیمت نفت در روز چهارشنبه ثابت ماند زیرا سرمایه‌گذاران در باب نگرانی‌های عرضه نفت خام و سوخت به تامل پرداخته بودند.
بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه ژوئن با 4 سنت افزایش به 88.98 دلار در هر بشکه در ساعت 8:15 صبح به وقت عربستان سعودی رسید آن‌هم در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ماه می با 4 سنت کاهش به 85.11 دلار در هر بشکه رسیده بود. برنت و WTI هر دو در جلسه قبل 1.7 درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود از ماه اکتبر رسیده بودند.
قیمت‌ها پس از حمله پهپاد اوکراینی به پالایشگاه دیگر روسیه که تهدید کرد حتی بیشتر از ظرفیت پردازش این کشور و مواضعش را مورد حمله قرار می‌دهد، افزایش یافت و تولید بنزین و سوخت دیزل را محدود کرد.
 روسیه در میان سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان و یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده های نفتی قرار دارد.
سرمایه‌گذاران همچنین نگران هستند که درگیری میان ایران و اسرائیل برای حمله روز دوشنبه که منجر به کشته شدن پرسنل عالی رتبه نظامی شد، می‌تواند به طور بالقوه منجر به اختلال در عرضه در منطقه کلیدی تولیدکننده خاورمیانه پس از قول انتقام‌گیری اسرائیل شود.
ایران که از شبه نظامیان حماس که در غزه با اسرائیل می جنگند حمایت می کند سومین تولیدکننده بزرگ در سازمان کشورهای صادرکننده نفت است. 
استراتژیست بازار IG، گفت: «تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد اختلالات احتمالی عرضه می‌شود. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها