استقبال 15میلیونی از بازار ارزهای دیجیتال در ایران

کلاهبرداری با طعم کریپتو


نویسنده: مریم دهقان

صرافی ایرانی نوبیتکس از ۷ میلیون نفری شدن تعداد کاربران خود خبر داد. این درحالی است که تعداد کاربران این صرافی در پایان سال 2023 به پنج میلیون و ۷۶۱ هزار نفر رسیده بود و جالب‌تر آنکه 15 میلیون نفر در ایران در حوزه رمزارزها فعالیت دارند. این حجم از استقبال ایرانی‌ها از این بازار نشان می‌دهد که مردم ناامید از بازار سرمایه داخل، به دنبال راه‌های تازه برای کسب درآمد بیشتر و حفظ ارزش دارایی خود در برابر تورم هستند. آمارها نشان می‌دهند که سرعت رشد کاربران ارز دیجیتال در ایران از متوسط جهانی بالاتر است و شاید علت این موضوع را بتوان در افت ارزش پول ملی در اثر کاهش تولید و بالا بودن نرخ بیکاری در کشور جستجو کرد.
 

 ارز دیجیتال جا پای اینترنت می‌گذارد

امروزه در سراسر دنیا بیش از ۵.۳ میلیارد کاربر فعال اینترنت وجود دارد که این رقم در سال ۲۰۰۵ برابر با ۱.۰۲۳ میلیارد نفر بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال این رقم به ۶.۵۴ میلیارد نفر برسد. در مورد تعداد کاربران اینترنت در ایران نیز باید گفت که طبق آمار چیزی حدود 73 میلیون نفر یعنی 89 درصد از ایرانیان در حال استفاده از اینترنت هستند. جالب است بدانید 77 درصد جمعیت کشور از اینترنت موبایلی استفاده می‌کنند و حدودا 57 درصد که معادل 47 میلیون نفر می‌شود در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و سالانه 3 میلیون نفر به استفاده کنندگان اینترنت در ایران اضافه می‌شود. از آنجایی که ارز دیجیتال جا پای اینترنت می‌گذارد و با توجه به نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام شده؛ می‌توان این طور در نظر گرفت که حدود  ۲۲ درصد مردم ایران هم‌اکنون ارز دیجیتال دارند. بررسی‌های انجام شده از منابع متعدد، شامل شبکه اجتماعی لینکدین، نقشه اکوسیستم بلاکچین و ارزهای دیجیتال کشور از انجمن بلاکچین ایران، بازارهای اپلیکیشن و جست‌وجوهای اینترنتی در کلمات کلیدی مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کسب وکار در بخش‌‌های مختلف فضای رمزدارایی‌ها در ایران فعالیت می‌کنند. نیمی از این کسب وکارها در زمینه تبادل فعال هستند و به عنوان پلتفرم معاملاتی شناخته می‌شوند. توسعه نرم‌افزار، رسانه و آموزش نیز از دیگر بخش‌های پرترافیک میان کسب وکارهای فعال در حوزه رمزدارایی ایران هستند. اطلاعات موجود در صفحه لینکدین کسب وکارهای شناسایی شده نیز نشان می‌دهد؛ هم‌اکنون بیش از ۲ هزار نفر در مجموعه‌های فعال دارایی‌های دیجیتال و بلاکچین ایران مشغول به کار هستند.  ۷۵ درصد از این افراد در مجموعه‌های فعال در حوزه تبادل دارایی‌های دیجیتال اشتغال دارند و کسب وکارهای بخش رسانه، زیرساخت و توکنایز، نرم‌افزار و ابزار در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. 
 

 پرترافیک‌ترین سال ورود به دنیای کریپتو برای ایرانی‌ها

سال ۲۰۲۰ پرترافیک‌ترین سال میلادی از نظر ورود کاربران ایرانی به فضای ارزهای دیجیتال بود. در آن سال که به دلیل پول‌پاشی‌های فراوان دولت آمریکا، بازار کریپتو داغ بود؛ ایرانی‌ها نیز به دنبال دیگر مردم دنیا وارد بازار رمزارزها شدند. آمارها نشان‌می‌دهد ۸۲درصد از کسانی که تجربه استفاده یا سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را داشته‌اند؛ حداقل برای یک بار از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی استفاده کرده‌اند و حالا باری دیگر به نظر می‌رسد بول‌ران کریپتو شروع شده است و دوباره شاهد ورود تعداد زیادی از کاربران به این بازار هستیم. در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود می‌توان تخمین زد که بیش از ۱۵ میلیون کاربر ایرانی در این بازار فعال هستند. در سال ۱۴۰۲ مشارکت زنان در بازار رمزارز نیز قابل‌توجه بوده است. نسبت به سال قبل، زنان ۲۳ درصد بیشتر در این بازار حضور داشتند و سهم آن‌ها در معاملات رمز‌ارز رشد ۴ درصدی داشته است.
  

 ۱۹۰هزار نفر از مردم دنیا در صنعت ارزهای دیجیتال کار می‌کنند

بر اساس گزارش Crypto.com، در سال ۲۰۲۳ پایگاه جهانی کاربران کریپتو به ۵۸۰ میلیون نفر رسید که نشان‌دهنده‌ افزایش ۳۴ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۲۲ است. کاربران اتریوم از ۸۹ میلیون به ۱۲۴ میلیون افزایش یافتند و دارندگان بیت‌کوین نیز از ۲۲۲ میلیون به ۲۹۶ میلیون رسیدند. این آمارها نشان می‌دهند که به زودی باید منتظر قیمت‌های بسیار بالایی در ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین به عنوان لیدر این بازار باشیم. تحقیقات موسسه نروژی K۳۳ نیز نشان می‌دهد در حال حاضر مجموعاً 190 هزار نفر در سراسر جهان در صنعت ارزهای دیجیتال مشغول به کار هستند و بیش از ۳۴درصد از کارکنان صنعت ارزهای دیجیتال در کشورهای آسیایی اقامت دارند.  آسیا از این حیث در مقایسه با سایر قاره‌ها، در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. هند، چین و سنگاپور به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و ترکیه از خاورمیانه نیز سهم قابل‌توجهی از نیروی کار آسیایی فعال در این صنعت دارند.
  

 کلاهبرداری با طعم کریپتو

کلاهبرداران عموما طعمه‌های خود را از میان افرادی که آگاهی چندانی از ارز‌های دیجیتال ندارند انتخاب می‌کنند و به آن‌ها وعده می‌دهند که چنانچه سرمایه‌های خود را در اختیار او قرار دهند می‌تواند با آن‌ها ارز دیجیتال خرید و فروش نموده و سود تضمین شده‌ قابل توجهی به این افراد بپردازد. اما در حقیقت هیچ گونه فعالیت اقتصادی در میان نیست. 
این افراد تنها با تبلیغات فریبنده اقدام به جلب اعتماد و جذب سرمایه‌ افراد ناآگاه نموده و برای اعتمادسازی تا مدتی هم با استفاده از پول افراد جدید به سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر سود پرداخت می‌کند و این باعث ترغیب بیشتر افراد به این سرمایه‌گذاری می‌شود. اما سرانجام وقتی سرمایه‌گذار جدیدی یافت نشد یا حجم سرمایه به حد قابل توجهی رسید کلاهبردار که می‌تواند شخص یا یک شرکت باشد؛ اقدام به کلاهبرداری کند. متاسفانه به دلیل نو‌ظهور بودن بازار رمزارز‌ها و خاصیت ناشناس ماندن در آن، اغلب از کلاهبرداران ردی یافت نمی‌شود و این فرصت‌نابی برای کلاهبرداری صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. 
شرکت یونیک فاینانس، رمز‌ارز کینگ‌مانی، صرافی کریپتولند، ایران کوین ماین و ... نمونه‌هایی از کلاهبرداری در این حوزه هستند. پس اگر قصد ورود به این بازار را دارید حتما در این مسیر آموزش ببینید تا در دام کلاهبردارن نیفتید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها