اهمیت نقش پدر در تربیت فرزندان


نویسنده: راضیه نیرومند

نقش پدر در خانواده از دیرباز به عنوان تکیه گاه و به نوعی ستون خانه، نقشی بی بدیل و انکارناپذیر بوده است اما با گذشت زمان، اهمیت نقش پدران، علاوه بر تامین کننده مایحتاج زندگی به عنوان مربی و راهنمای الگوی رفتاری فرزندان تغییر یافته است.

به گونه ای که تاثیر حضور فعال و مشارکت پدر در تربیت کودک به توسعه مهارت ها و رشد اجتماعی کودک نقش بسزایی دارد. اگرچه اهمیت نقش مادران در زمینه فرزندپروری از آنجایی پررنگ تر می شود که کودک زمان بیشتری را در کنار اومی گذراند و رشد می یابد اما وجود پدر و تاثیر الگوبرداری رفتاری در تربیت کودک  حقیقتی غیرقابل انکار است.
حضور فعال و مثبت پدر در زندگی کودکان باعث ایجاد ارتباط عاطفی قوی بین پدر و فرزند می‌شود. این ارتباط عاطفی سبب افزایش اعتماد به نفس کودکان، ایجاد ارتباط‌های اجتماعی موثرتر و توسعه مهارت‌های ارتباطی آن‌ها می‌شود.همچنین وجود یک پدرِ با اقتدار، موجب رشد و توسعه استقلال کودکان می شود.

به آنها می آموزد در مواقع تصمیم گیری  موقعیت های مختلف را در نظر بگیرند و با بررسی همه جانبه، از تصمیم گیری احساسی و عجولانه پرهیز کنند . پدرها با توجه به سبک رفتاری خود به کودکان می آموزند مرزهای اجتماعی را رعایت کنند و از همکاری و مشارکت دسته جمعی بهره گیرند . چگونگی رفع حل مشکلات را بوسیله گفتگو حل کنند و مذاکرات را برای براندازی  سوءتفاهم ها به راه اندازند.


 از سویی کودکان می آموزند در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات ،شجاعت و جسارت بیشتری از خود نشان دهند و در ارتباط گیری و مسئولیت پذیری های اجتماعی با آمادگی بیشتری وارد جامعه  شوند.


 بی شک این مسئولیت پذیری و جسارت رفتاری مردانه در تحصیل و زندگی شغلی آینده آنها نقش اساسی ایفا خواهد کرد و  با تشویق و حمایت پدر اعتماد به نفش و عزت نفس در فرزندان تقویت خواهد شد. پایان یک روز کاری پرمشغله طبیعتا خستگی زیادی را برای پدران به دنبال دارد اما فراموش نکنید بازی با فرزندان و وقت گذرانی با آنها موجب ایجاد حس صمیمیت و نزدیکی خواهد شد  . پدران باید با دقت و صبر به حرف های فرزندان خود گوش کنند و به آن‌ها فرصت بیان نظرات و احساسات خود را بدهند. این کار به تقویت رابطه پدر و فرزندی و افزایش اعتماد به نفس فرزندان کمک می کند. پدران باید در نظر داشته باشند که اولین الگوی رفتاری فرزندانشان هستند. بنابراین در رفتار و کردار خود دقت کنند و الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها