05

آبان

1403


حوزه خلیج فارس

19 تیر 1403 08:28 0 کامنت
 نگاهی به عرب‌نیوز 
آژانس امدادرسانی عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی و اردن 30 تن غذای آماده را برای فلسطینیان محاصره شده در نوار غزه از آسمان فروریختند.
در بیانیه ای که توسط SPA منتشر شد، این آژانس اعلام کرد که این امدادرسانی هوایی با همکاری سازمان خیریه هاشمی اردن و نیروهای مسلح هاشمی اردن انجام شده است. دکتر عبدالله بن عبدالعزیز الربیعه، مدیر کل آژانس امدادرسانیِ عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت:«ذخایر غذایی که از طریق هوا ارسال می‌شود برای مصرف فوری و بدون نیاز به حرارت است.» این آژانس و دیگر آژانس‌های امدادی برای دور زدن بسته شدن گذرگاه‌های مرزی توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل که قبلاً از ورود کمک‌های بشردوستانه به مردم در نوار غزه جلوگیری می‌کردند به پرش چتر نجات کمک‌های غذایی به غزه متوسل شدند. در ادامه نیز الربیعه خواستار باز شدن گذرگاه‌های مرزی شد و خاطرنشان کرد که با توجه به تعداد بالای مردمی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند ارسال از طریق هواپیما روشی پایدار نمی‌تواند باشد. 
او همچنین افزود:«کمپین آژانس امدادرسانیِ عربستان برای فلسطینیان تاکنون بیش از 184 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است. پادشاهی سعودی همچنین دارای یک پل هوایی متشکل از 54 هواپیما بوده و یک پل دریایی متشکل از 8 کشتی نیز هنوز در حال فعالیت است.» ارتش آمریکا نیز در ادامه‌ی این روند یک بندر دریایی موقت در غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه ساخت اما این بندر به دلیل طوفان‌آلود بودن دریاها ناپایدار و غیرقابل استفاده شده بود.
بر اساس آمار رسمی اسرائیل، از زمان آغاز جنگ و محاصره، بیش از 2 میلیون فلسطینی در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر 2023 که منجر به کشته شدن 1200 نفر و گروگان گیری حدود 250 نفر شد، در غزه آواره شده اند. براساس آخرین آمار مقامات بهداشتی غزه نیز این درگیری جان بیش از 38000 فلسطینی را گرفته است.به گفته سازمان ملل، آسیب‌های گسترده به زیرساخت‌های غزه با افزایش بیماری‌های واگیر به‌ویژه در میان کودکان، باعث ایجاد بحران بهداشتی شده و کل سیستم آموزشی غزه را به بن‌بست رسانده است.
  
قیمت نفت خام سقوط می‌کند
 نگاهی به عرب‌نیوز 
به گزارش رویترز در حالی که چشم‌انداز توافق آتش‌بس در غزه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را کاهش داد و در حالی که سرمایه‌گذاران احتمال اختلال در عرضه انرژی ایالات متحده بابت طوفان استوایی بریل را ارزیابی کردند قیمت نفت پس از چهار هفته افزایش در روز دوشنبه کاهش یافت. 
بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 09:46 به وقت عربستان با 36 سنت یا 0.4 درصد کاهش به 86.18 دلار در هر بشکه رسید.  نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 45 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 82.71 دلار در هر بشکه رسید. مذاکرات بر سر طرح آتش‌بس آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ 9 ماهه غزه و با میانجیگری قطر و مصر در حال انجام است. تونی سیکامور، تحلیلگر مستقر در سیدنی گفت:«اگر نتیجه‌ای مشخص از مذاکرات آتش‌بس حاصل شود فعلاً بخشی از پیشنهادات ژئوپلیتیکی را از بازار خارج می‌کند.» بنادرِ کورپوس کریستی، هیوستون، گالوستون، فری پورت و تگزاس سیتی روز یکشنبه بسته شدند تا برای مقابله با طوفان بریل آماده شوند و انتظار می‌رود اواخر روز دوشنبه در وسط سواحل تگزاس بین گالوستون و کورپوس کریستی این طوفانِ مهیب فرود آید. بسته شدن بنادر می تواند صادرات نفت خام و گاز طبیعی مایع، ارسال نفت به پالایشگاه‌ها و تحویل سوخت موتور از این نیروگاه‌ها را به طور موقت متوقف کند.
   
فعالیتِ شورای بازرگانی عربستان و کانادا پس از 5 سال وقفه از سر گرفته شد
 نگاهی به عرب‌نیوز 
خبرگزاری عربستان سعودی روز یکشنبه گزارش داد که فدراسیون اتاق‌های فکر عربستان سعودی اعلام کرده است که پس از یک وقفه پنج ساله شورای تجاری خود را با کانادا از سر می‌گیرد.
محمد بن ناصر الدلیم به عنوان رئیس شورای بازرگانی عربستان و کانادا منصوب شد و عبدالله بن سالم الیمی و عبدالله بن احمد آل احمد به عنوان معاونان وی در این نهاد خدمت می‌کنند. الدلیم گفت که این شورای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را احیا خواهد کرد و موجب پیش‌برد بهتر اهدافِ اقتصادیِ دو کشور خواهد شد.
دیدگاه ها (0)
img