آیین هرساله عزاداران حسینی استان در دومین روز از ماه محرم برگزار شد؛

هرمزگان روایتگر علم‌شویی عاشورایی



عصر روز 18 تیر همزمان با دوم محرم‌ماه، عزاداران حسینی با حضور در ساحل خونسرخ بندرعباس اقدام به شست‌وشوی علم‌های بلندقامت حسینیه ۱۲ امام با آب‌های دریا کردند. گرما و شرجی برای این مردان عزادار معنا ندارد! این مردان هر ساله به عشق حسین در گرما و سرما برای آیین چندین ساله هرمزگان در ساحل حاضر شدند. در این میان، نوجوانان، جوانان و سالمندان نیز برای ادای دین خود به میدان آمدند. علم شویی آیین سنتی مردمان هرمزگان و میراث به جای مانده از شیعیان حیدرآباد هندوستان است که هر ساله در شامگاه روز دوم ماه محرم با حضور فعالان منبر گپ یا همان حسینیه ۱۲ امام شهر بندرعباس و عزاداران حسینی در آب‌های خلیج فارس برگزار می‌شود. در ادامه به توضیح این مراسم می‌پردازیم.
آیین علم شویی بندرعباس یکی از قدیمی‌ترین، ماندگارترین و تاریخی ترین مراسم‌های موجود در میان شیعیان کشور است که مورخان قدمت آن را مربوط به دوره قاجاریه قلمداد کرده‌اند. این آیین، همه ساله در شامگاه دومین روز از ماه محرم و با حضور عزاداران حسینی در ساحل شهر برگزار می‌شود و ۱۲ علم به نیت ۱۲ امام در آب دریا که نماد پاکی و روشنی است با حضور فعالان حسینیه ۱۲  امام میان شهر(منبر گپ) بندرعباس شستشو داده می‌شود. در این مراسم، علم کَشان تا سینه به درون آب دریا می‌روند و با درود و صلوات بر محمد وآل محمد(ص) و خواندن دعاهای مخصوص، علم‌ها که از جنس چوب صندل است را با آب دریا غسل می‌دهند. پس از شست و شو ۱۲علم به حسینیه منبر گپ آورده می‌شود وعزاداران بعد از نماز مغرب وعشا در مراسمی با نام آماده‌سازی علم‌ها آن‌ها را با پارچه‌های رنگی نذری اهدا شده مردمی تزیین کرده و بر روی آن‌ها پنجه (سَرشده) که از قبل با گلاب شست وشو داده شده، نصب می‌کنند. از روز سوم تا نهم محرم خانواده‌هایی که به هر نیتی نذر کرده‌اند، علم‌ها را به خانه خود دعوت کرده و در مراسمی با حضور فعالان حسینیه و اقوام و همسایگان به سوگواری وعزاداری وسفره نذری می‌پردازند.
لازم به ذکر است؛ حسینیه 12 امام میان شهر(منبر گَپ) بندرعباس با قدمتی بیش از 300 سال، قدیمی ترین حسینیه‌ای است که در اواخر دوره قاجار توسط مهاجرت مسلمانان حیدرآباد هندوستان در این شهر بنا شده و انواع مختلف مراسم‌های مذهبی از قبیل تعزیه خوانی، مداحی، سینه زنی و علم شویی از گذشته تاکنون در این مکان برگزار می‌شود. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها