جوابیه استانداری هرمزگان با عنوان «قفسی اینچنین پردرآمدم آرزوست» در پاسخ به گزارش چاپ شده در شماره 5177 روزنامه صبح ساحل منتشر شد

نقشه راهمان را با قلم صداقت رسم کرده‌ایم



با توجه به وصول جوابیه تیتر اول مطلب مندرج در شماره ۵۱۷۷ روزنامه مورخ ۱۹ تیر ماه با عنوان «آزادی رسانه‌های هرمزگان از قفس دوستی» از سوی استانداری هرمزگان؛ روزنامه صبح‌ساحل طبق قانون مطبوعات موظف است تمام متن جوابیه را بدون هیچگونه تغییری منتشر نماید لذا علی‌رغم اینکه متن جوابیه واصله دارای ضعف‌های فنی متعدد و نشان دهنده عدم اشراف تیم رسانه‌ای و مشاوران جناب استاندار می‌باشد و اینکه ما نیز دوست نداشتیم این ضعف‌ها از نوع نگرش گرفته تا نوع تنظیم در نظر عموم بیش از گذشته نمایان شود؛ اما طبق قانون چاره‌ای جز انتشار کل محتوا نداریم و حق طبیعی خود می‌دانیم در ادامه و به شرح آتی جهت روشن شدن افکار عمومی توضیحات و استنادات خود را نسبت به جوابیه زیر ارائه نماییم.
 
 متن جوابیه استانداری:
قفسی اینچنین پر درآمدم آرزوست
بی تردید شایسته نیست در احترام به مشارکت و انتخاب مردم در انتخابات ریاست جمهوری وقبل از استقرار دولت جدید به بهانه پوشش خبری نشست ستاد مردمی رئیس جمهور منتخب در استان بجای انعکاس کلید واژه های مهم موارد مطرح شده ، علم تخریب وتفرقه بلند کنید.
و اما در خصوص قفس پر درآمدی که از آن آزاد شده‌اید بد نیست مردم بدانند که تنها  روزنامه صبح ساحل در این قفس بیش از 6 میلیارد ریال یارانه دولت سیزدهم دریافت کرده و بیش از 66 میلیارد ریال هم از بخش آگهی دولتی نصیب داشته است که برای آگاهی بیشتر از پرکاری وپر درآمدی رسانه‌ها، مراجعه به سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازدید بخش یارانه بلاعوض و میزان هزینه دریافتی از محل آگهی‌های دولتی نیز توصیه می شود.
البته لازم است هزینه های انتشار اخبار و رپرتاژ‌های خبری ادارات دولتی و نیمه دولتی هم اضافه شود به سرجمع دریافتی رسانه‌ها تا معنای قفس و درآمد در حالت دست بستگی برای مخاطب بیشتر درک شود.
از این که بگذریم با ارجاع به تیترها، اخبار و گزارش‌های صبح ساحل، بیش از نیمی از محتوای درج شده در این رسانه از خدمات دولت به مردم استان بوده است هرچند همچنان به راه‌های نرفته و امور نیمه تمام اذعان داریم که در دولت محترم منتخب پیگیری خواهد شد  اما شما حداقل با خودتان و مخاطب‌تان صادق باشید چطور می شود اسیر در قفس استانی دولتی بوده‌اید ولی ویژه‌نامه ی عملکرد دولت را منتشر کرده اید.
در پایان با احترام به مقام وجایگاه مدیرمسئول فقید روزنامه صبح ساحل استاد قاسم کرمی جهت یادآوری ذکر می شود، که طبق اصول حرفه ای ، تیتر به عنوان اولین راه ارتباطی محتوا با مخاطب ، باید حاوی مهمترین کلید واژه های یک محتوا باشد نه ناجی بی محتوایی.
که جا دارد به دلیل عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای با سابقه‌ترین رسانه استان از مردم شریف هرمزگان وخوانندگان محترم عذر خواهی شود.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته 
روابط عمومی استانداری هرمزگان
 
پاسخ روزنامه صبح‌ساحل به جوابیه فوق:
1- روزنامه صبح ساحل بنا بر رسالت خود تاکنون در مطالب متعددی نسبت به رویکرد مدیریت عالی استان در بحث تعامل با رسانه‌های استان انتقاد کرده تا در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری خصوصاً جهاد تبیین در شرایط حاضر و قبل از استقرار دولت جدید مدیران و مسئولین را ملزم به پاسخگویی در قبال عملکرد خود کند.
از آنجا که در بند ابتدایی این جوابیه عنوان شده «شایسته نیست در احترام به مشارکت و انتخاب مردم در انتخابات .... علم تخریب و تفرقه بلند کنید»؛ مشخص نیست برداشت نگارنده از عنوان تفرقه چیست و چگونه این موضوع به مشارکت مردم در انتخابات ارتباط داده شده است؟ در حالی که انتخابات با حضور پرشور مردم و تلاش رسانه‌ها علی الخصوص صبح ساحل و با مشارکت بالای مردم استان هرمزگان به اتمام رسیده است و اتفاقاً بیان انتقادات این چنینی در آغاز به کار دولت چهاردهم، بیانگر عزم تیم رسانه‌ای صبح‌ساحل و مطالبه‌گری برای وادار کردن مسئولین به تلاش و تحقق وعده‌ها می‌باشد. عدم برگزاری نشست با مدیران و اصحاب رسانه در قالب نشست خبری یا هم‌اندیشی، حذف نخبگان رسانه‌ای و رسانه‌های تاثیرگذار از شورای اطلاع رسانی استان، اعمال فشار سیاسی با حذف آگهی‌های دولتی به بهانه انتقاد به دولت، مخابره ضعیف اخبار استان و انتشار اخبار به صورت گلچین شده، عدم پذیرش یا دعوت خبرنگاران در جلسات شورای اداری، عدم پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی به خبرنگاران در موارد مختلف، نوع برخورد با خبرنگاران هرمزگان در سفر مقامات کشوری به استان، عدم پاسخگویی استانداری و روابط عمومی به یادداشت‌ها و گزارشات کار شده در صبح ساحل و موارد بسیاری از این دست؛ از جمله انتقاداتی است که همواره مطرح بوده است.
2- تاب‌آوری در برابر نقدهای به فرض غیرمنصفانه نیز یکی از ویژگی‌های بارز مدیریت می‌باشد، هرچند که کمترین توقع در برابر این نقد منصفانه این بود که مشاورین استاندار محترم به جای عصبانیت و نگاه سطحی به موضوع، آماری از عملکرد خود در حوزه فرهنگ و رسانه اعلام کنند تا مردم ابزارهایی برای سنجش و قضاوت بهتر داشته باشند.
در اینجا می‌توان به منتقدین فعلی و گذشته که اعتقاد به وجود ضعف ریشه‌ای در نحوه مدیریت رسانه و نوع ارتباط با اصحاب رسانه داشتند حق داد، هرچند که تمامی این ضعف‌ها به شخص آقای استاندار قابل انتساب نیست اما ضعف عملکرد کلی مشاورین و همراهان مجموعه که نتوانستند استاندار محترم را در این زمینه یاری نمایند به وضوح مشهود است و مواردی مثل تزلزل در حوزه روابط عمومی، عدم ثبات در مدیریت این حوزه و انتخاب قریب به ۵ نفر در طول ۳ سال گذشته، گواه این مدعا می‌باشد.
3- خداوند کریم در قرآن می‌فرمایند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»  «ای کسانی که ایمان آورده‌اید چرا چیزی می‌گویید که انجام نمی‌دهید»؟ در حالی به رعایت اخلاق حرفه‌ای دعوت می‌کنید که خود آن را رعایت نکرده‌اید. بند دوم این جوابیه {میزان درآمد دولتی سه سال اخیر} روزنامه صبح ساحل که پیش از این نیز عموم مردم می‌توانستند در سامانه  وزارت ارشاد ببینند و موضوع پوشیده‌ای نبوده است، تنها با قصد تحت‌تاثیر قراردادن افکار عمومی منتشر شده است. اول آنکه به‌دور از اخلاق‌ حرفه‌ای است موضوعی که شامل تمام مطبوعات کشور می‌شود و مطابق قانون بوده را به گونه‌ای جلوه دهید که انگار خلاف است. بهتر بود برای رعایت انصاف، این درآمد {ناچیز} که حتی یک سوم هزینه‌های مجموعه صبح ساحل را شامل نمی‌شود را علمی برای پوشاندن ضعف‌های موجود نکنید. 
خداوند متعال را شاکریم که موضوعی که به آن دامن زده‌اید در اتاق شیشه‌ای و با شفافیت برای همگان قابل مشاهده است؛ برای اثبات مظلوم واقع شدن و بی‌انصافی در وارونه جلوه دادن واقعیت همین بس که فقط78میلیارد ریال صرف هزینه‌های جاری دفتر و در راستای کارآفرینی و افزایش اشتغال جهت پرداخت حقوق بیش از ۴۰ نفر از کارمندان تنها در طول یک سال شده و نشان می‌دهد درآمد دریافتی از آگهی‌های دولتی در طول ۳ سال که به آن اشاره شده حتی از هزینه‌های یک سال روزنامه نیز بسیار تا بسیار کمتر است.(لیست هزینه‌های سال ۱۴۰۲ روزنامه جهت اثبات ادعا قابل ارائه است) حال یک سوال داریم؛ آیا مجموعه استانداری نیز حاضر است به همین اندازه شفاف، هزینه‌های جاری دفتر آقای استاندار نه برای یک سال و آن هم فقط برای یک دوره یک ماهه پایانی منتهی به انتخابات را با ذکر جزئیات به مردم ارائه نماید؟ چرا که این اقدام در مقایسه هزینه و درآمد، به عدالت نزدیک‌تر است.
4- در بند دیگری از این جوابیه اشاره شده: «نیمی از تیترهای صبح ساحل در تشریح عملکرد دولت سیزدهم بوده است...چطور می‌شود اسیر در قفس استانی دولتی بوده‌اید اما ویژه‌نامه‌ی عملکرد دولت را منتشر کرده‌اید» در پاسخ باید بگوییم که مفتخریم نقشه راهمان را با قلم صداقت رسم کرده‌ایم و به عهد خود با مردم برای بیان واقعیات مانده ایم. آنچه که رفتار حرفه‌ای را از غیرحرفه‌ای تمیز می‌دهد خط صداقت است و در نهایت انصاف (به اذعان خودتان) وظیفه داریم آثار عملکردی و اقدامات مثبت را نیز منعکس نماییم تا زمینه لازم برای قضاوت درست از سوی مردم فراهم آید. نشان دادن خوبی‌ها در برابر بدی ها و به تصویر کشیدن زیبایی‌ها در برابر زشتی‌ها، هنری است که فقط یک رسانه صادق و منصف قادر به انجام آن می‌باشد.
با قلبی شکسته به دنبال پاسخ یک پرسش ذهنی هستیم که اگر به اذعان خودتان عملکرد مثبت ویژه‌نامه‌هایی از اقدامات مفید دولت سیزدهم را برای مردم در حد وسیع منتشر کرده‌ایم چرا و چگونه با یک مطلب انتقادی، مورد غضب واقع شدیم و با به فراموشی سپردن خوبی‌ها و تلاشمان در طول این سه سال، به یکباره به نفاق محکوم شده‌ایم؟ لذا این رسانه بنابر خط‌مشی حقیقی خود و  در جهت تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث «جهاد تبیین»، تاکنون هم مواردی عملکردی مثبت و هم منفی در دولت سیزدهم را منتشر کرده است. در واقع باید گفت ما همان کاری را کردیم که شما باید انجام می‌دادید. 
5- بارها به دلیل نقد از دولت از دریافت آگهی منع شده‌ایم. هیچگاه سهمی از دولت نخواسته‌ایم و خود را وامدار دولت نمی‌دانیم. از این رو خود را محق می‌دانیم، ضعف را نقد و قوت را تقویت کنیم. 
در پایان ذکر این نکته ضروری است قطعاً بیان انتقادات از زبان رسانه‌ی دوست، همراه و ملی بسیار بهتر از بیان واقعیات از زبان رسانه‌های معاند خواهد بود؛ لذا اعلام می‌داریم همچنان بر تعهد خود برای همدلی و ارائه آثار عملکردی مثبت و خدمت صادقانه همه مدیران پایبند هستیم و دست دوستی ما به سوی استاندار و مجموعه عالی دولت در استان دراز است و فرصت همدلی و همراهی برای پیشرفت هرمزگان را از دست نخواهیم داد.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها