کابینه ملی به دور از نگاه‌های جناحی تشکیل می‌شود؟

منهای سیاسی‌کاری


نویسنده: صبح ساحل

گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم به طور جدی میان فعالان سیاسی و رسانه‌ای ادامه دارد. دفتر مسعود پزشکیان نیز با صدور اطلاعیه‌ای 18 شاخص و معیار تشکیل کابینه دولت را منتشر کرد که «دوری از گرایش‌های جناحی قومی مذهبی و منطقه‌ای»، «باورمند به ایده صدای بی‌صدایان و تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام» و «داشتن نگرش ملی» از جمله معیارهای مطرح شده است. همچنین عدم شباهت کابینه دولت چهاردهم به کابینه دولت حسن روحانی، حضور زنان به عنوان وزیر، تشکیل کابینه جوان از مواردی است که رسانه‌های مختلف تاکنون بر آن تاکید داشته‌اند.
  
با آغاز به کار دولت‌ها، وعده‌ها درباره‌ی تشکیل کابینه با رویکرد «ملی» و نه «حزبی» همواره مطرح می‌شود اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و اغلب افرادی منصوب می‌شوند که به تفکر دولت نزدیک‌اند. در نهایت تغییرات از وزرا آغاز می‌شود و تا مدیران در پایین‌ترین سطح نیز ادامه می‌یابد.
احتمال اینکه یک رویکرد فراجناحی را در دولت چهاردهم شاهد باشیم،‌ کم است اما غیر ممکن نیست و البته با استعفای ظریف و آذری جهرمی این امیدتقویت شد.«محمد جواد ظریف» و «آذری جهرمی» در انتخابات گذشته، برای پزشکیان سنگ تمام گذاشتند اما اکنون می‌گویند در کابینه دولت منتخب نخواهند بود؛ این مهم در عین حال که عجیب است، ستودنی نیز است چراکه به نظر سناریو تکراری «تقسیم پست‌ها بعد از پیروزی» تغییر کرده است. حضور یک زن حداقل در یک وزارتخانه‌ می‌تواند در اذهان عمومی تاثیر مثبتی بگذارد و نقطه قوت دولت پزشکیان باشد؛ در عین حال حضور بیش از سه وزیر دولت یازدهم- دوازدهم در کابینه پزشکیان نیز می‌تواند تاثیر سوئی داشته باشد. تاکنون اسامی چون «مصطفی پور محمدی» برای سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی؛ «عباس عراقچی» برای تصدی وزارت امور خارجه؛ « علی طیب‌نیا»، به عنوان وزیر اقتصاد بارها مطرح شده است.مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی رئیس جمهور منتخب، یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ با حضور رهبر انقلاب و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. ۹ مرداد مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و پس از آن به مدت دو هفته پزشکیان فرصت دارد وزرا را به مجلس معرفی کند.
   
مجلس آماده برگزاری مراسم تحلیف
«مجتبی یوسفی»؛ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی رسانه‌ای درباره مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب گفت: برای برگزاری این مراسم مجلس آمادگی کامل دارد و در همین راستا ستادی با چند کارگروه به ریاست علیرضا شریفی؛ معاون اجرایی مجلس  تشکیل شده است.
وی افزود: نخستین جلسه ستاد برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به ریاست علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولانی  از وزارت خارجه و نماینده‌ای از سوی رئیس‌جمهور منتخب برگزار شده است.عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه این ستاد مسئولیت هماهنگی برای دعوت مهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی را برعهده دارد، ادامه داد: همچنین مسئولیت تمهید مقدمات و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی، امنیت ‌و حراست و... مراسم تحلیف نیز بر عهده این ستاد است.
نماینده اهواز در مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس دو هفته زمان دارد تا برنامه خود و همچنین وزرای کابینه را به مجلس معرفی کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به‌مدت یک هفته برنامه وزرا با حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی ارزیابی خواهد شد و در نهایت جلسه رأی اعتماد به کابینه برگزار می‌شود.
  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها