4 هرمزگانی با اهدای عضو جان 10 بیمارنیازمند عضو را نجات دادند

رفتن‌های ماندگار



اعضای بدن 4 هرمزگانی به 10 بیمار نیازمند اهدا شد. از اول تا 16 تیرماه جاری، خانواده 4 بیمار مرگ مغزی برگه رضایت‌نامه اهدای عضو عزیزانشان را امضا  کردند. تصمیمِ سختِ اهدای عضو و رضایتی امیدبخش برای نجات‌چند  جان‌خسته از‌درد. تصمیم به‌موقع وسرنوشت‌ساز این خانواده‌ها توانست جان  بیماران  نیازمند عضو را‌نجات دهد.با اهدای عضو «احمدزاهدی» 25 ساله، «آمنه پیشانی‌دار» و «احسان سعادت» 36 ساله و «غلام ردگاه» 44 ساله، بار دیگر زندگی را در رگ‌های 10 نفر بیمار نیازمند عضو، جاری شد.
  

 خونریزی مغزی

آمنه پیشانی‌دار به علت خونریزی مغزی به بیمارستان رودان مراجعه کرد که در آنجا بستری شد. وی به علت وخامت حال، در   29 خرداد سال جاری به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس‌منتقل شد. علی‌رغم تلاش کادر درمان،این بیمار روز بعد از مراجعه دچار مرگ مغزی شد. خانواده وی وقتی این خبر را شنیدند برایشان  سخت‌بود باور کنند که آمنه را برای همیشه از دست دادند. پزشکان‌ به آن‌ها اطمینان داده بودند که او دیگر به زندگی برنمی‌گردد و دچار مرگ مغزی شده است. بهت خانواده را فرا گرفته بود و هیچ‌کس باور نمی‌کرد با یک سردرد چنین اتفاقی برای او رخ دهد. داغدار بودند ولی نمی‌خواستند چند نفر دیگر همدرد آن‌ها  شوند و عزیزشان را از دست بدهند. از همین رو برگه اهدای عضو را امضا کردند. زن 36 ساله دارای دو فرزند، دوم تیرماه به اتاق عمل رفت و کبد و دو کلیه‌های وی جهت پیوند به بیماران نیازمند، طی عمل هاروست برداشت شد. کبد وی به خانم  35 ساله تهران ، کلیه‌ها به آقای 38 ساله رودان و خانم 30 ساله در بندرلنگه اهدا شد. 
  

 کاهش سطح هوشیاری

احسان سعادت، به علت کاهش سطح هوشیاری روزسه‌شنبه یکم تیرماه به بیمارستان کیش مراجعه کرد و در بدو ‌ورود تحت‌مراقبت‌های ویژه قرار گرفت. متأسفانه به علت شدت آسیب وارده به سلول‌های مغزی در پنجم تیرماه مرگ‌مغزی وی تائید شد.بعد از رضایت خانواده ایثارگر سعادت‌ برای اهدا عضو، هماهنگی لازم برای اعزام تیم جراحی از شیراز به کیش انجام و طی عمل هاروستی که در اتاق عمل بیمارستان کیش انجام شد. کبد و کلیه این جان‌آفرین برداشته و جهت پیوند به بیماران نیازمند به عضو، به مرکز پیوند جنوب کشور در شیراز فرستاده شد. کبد وی به آقای  59 ساله از گلستان، کلیه‌ها به  آقایان 42 و 49 ساله از بوشهر و نورآباد اهدا شد. غلام ردگاه  نیز در 12 تیر به علت  کاهش سطح هوشیاری در بیمارستان صاحب ‌الزمان‌بندرعباس بستری و در 16 تیرماه  مرگ مغزی که در بیست و یکم تیرماه کبد وی به آقای 40 ساله از ارومیه اهدا شد. 
  

 تصادف، پایان و شروع زندگی 

رئیس واحد اهدای عضو هرمزگان در رابطه با جوان ۲۵ ساله به نام  «احمد زاهدی» گفت: وی براثر تصادف دچار ضربه‌مغزی شد و به علت حجم بالای خونریزی مغزی و شدت ضربه وارده شده به سر، به‌رغم انجام درمان‌های تخصصی، سطح هوشیاری این جان‌آفرین افت کرد . دکتر محمود حسین‌پور افزود: درنهایت در ۱۸ تیر مرگ مغزی وی توسط متخصصان جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، بیهوشی، داخلی و پزشکی قانونی تائید شد. وی گفت: با رضایت خانواده این جوان، هماهنگی‌های لازم برای اعزام جراح پیوند، از شیراز صورت گرفت و در 19 تیر کبد و دو کلیه این جان‌آفرین برداشته و به‌وسیله بالگرد اورژانس ۱۱۵ بندرعباس به لار و ازآنجا به‌وسیله بالگرد اورژانس هوایی لارستان به شیراز منتقل شد. به گفته دکتر حسین پور، کبد وی به  آقای 27 ساله شیراز، کلیه‌ها خانم 30 ساله یاسوج و آقای 30 ساله گناوه پیوند زده شد. 
  

۲۵ هزار بیمار در صف دریافت عضو

رئیس واحد اهدای عضو هرمزگان در ادامه ضمن طلب آمرزش برای جان‌آفرینان‌ گران‌مایه و تقدیر از خانواده‌های ایثارگر ایشان، بابت انجام این کار خدا پسندانه، گفت: با ایثار این خانواده‌های ایثارگر، جان ۱۰ بیمار نیازمند به عضو پیوندی که رندگی‌شان با درد عجین و با مرگ قرین بود؛ را نجات دادند. دکتر حسین پور افزود: اکنون حدود ۲۵ هزار بیمار در صف دریافت عضو قرار دارند و هر فرد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت نفر از این بیماران را نجات دهد. گفتنی است:علاقه‌مندان برای دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند شماره ملی خود را به شماره ۳۴۳۲ ارسال کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها