جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳



همایش پیاده‌روی اربعین سال جاری، چهارم شهریور و از طریق شش مرز زمینی تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برگزار خواهد شد. 

   

به گزارش صبح ساحل، اربعین حسینی یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان است که هرسال میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند. همایش پیاده‌روی اربعین سال جاری، بیست‌وپنجم اوت ۲۰۲۴ (چهارم شهریور ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد که برای تردد زائران از مرز ایران به عراق شش مرز زمینی در نظر گرفته شده است.

استان آذربایجان غربی: 

جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳

۱. توصیف و موقعیت جغرافیایی مرز تمرچین:

مرز تمرچین از توابع شهرستان پیرانشهر و در استان آذربایجان غربی از گذرگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق است؛ این مرز به لحاظ موقعیت جغرافیایی از آب و هوای معتدلی برخوردار است.

۲. مسیر دسترسی به نقطه مرزی:

  • ارومیه - سه‌راهی حیدرآباد نقده - پیرانشهر - تمرچین
  • بوکان - میاندوآب مهاباد - سه‌راهی محمدیار - نقده - پیرانشهر - تمرچین

۳. تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز:

تردد از مرز رسمی تمرچین برای اربعین سال جاری شبانه‌روزی است.

۴. امکانات پیش‌بینی شده و مزیت‌ها:

سمت ایران دارای مجتمع‌های خدماتی رفاهی و موکب. سمت عراق در طول مسیر موکب مستقر است.

۵. مسیر تردد و نخستین شهر داخل خاک عراق و نزدیک‌ترین شهر زیارتی:

حاج عمران - چومان - سوران - اربیل - سامرا - بغداد - کربلا - نجف نخستین شهرستان پس از مرز و داخل خاک عراق شهرستان چومان با فاصله ۱۷ کیلومتر قرار دارد. نزدیک‌ترین شهر زیارتی نیز سامرا است.

۶. فاصله مرز با شهرهای مختلف عراق:

  • از مرز تا کاظمین: ۵۲۵ کیلومتر
  • از مرز تا کربلا: ۶۴۵ کیلومتر
  • از مرز تا سامرا: ۴۳۶ کیلومتر
  • از مرز تا نجف: ۷۱۰ کیلومتر

استان کردستان:

جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳

۱. توصیف و موقعیت جغرافیایی مرز باشماق:

مرز باشماق یکی از گذرگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران با عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق است که در حد فاصل استان کردستان در ایران و استان سلیمانیه در عراق قرار دارد این گذرگاه در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب شهر مریوان و در جوار روستای باشماق قرار گرفته است. مریوان سومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان بعد از سنندج و سقز به‌شمار می‌رود. مریوان به کردی مه ریوان مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی با عراق به شمار می‌رود که در ۱۳۰ کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد.

۲. مسیر دسترسی به نقطه مرزی:

تنها مسیر دسترسی به مرز باشماق از شهر مریوان است. تردد از شهر مریوان به باشماق با اتوبوس و مینی‌بوس شهری از داخل شهر به سمت مرز در مسیر ۱۸ کیلومتر به صورت رفت و برگشت امکان‌پذیر است. زائران به صورت فردی، خانوادگی و گروهی می‌توانند عازم مریوان شوند.

۳. مسیر دسترسی به شهر مریوان:

مسافت از سنندج تا مریوان: ۱۳۰ کیلومتر از دو مسیر می‌توان به شهر مریوان وارد شد:

  • مسیر سنندج مریوان جاده جدید
  • مسیر سنندج سروآباد - مریوان

۴. تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز:

تردد از مرز رسمی باشماق برای اربعین سال جاری از ساعت ۴:۳۰ بامداد تا ۱۷ تعیین شده است.

۵. امکانات پیش‌بینی شده و مزیت‌ها:

پیش‌بینی استقرار مواکب و ارائه خدمات در داخل استان همانند:

  • امکان اسکان در داخل شهر مریوان
  • پیش‌بینی پارکینگ استقرار خودروهای شخصی
  • استقرار حداقل چهار موکب در داخل پایانه مرزی باشماق و یک موکب استراحت موقت در مرز باشماق عراق، یک موکب در شهر سلیمانیه و تلاش برای استقرار یک موکب در طول مسیر سلیمانیه، کرکوک و بغداد.
  • استقرار ایستگاه‌های پزشکی و درمانی و بیمارستان صحرایی در مرز باشماق

۶. مسیر تردد و نخستین شهر داخل خاک عراق و نزدیک‌ترین شهر زیارتی:

پس از گذر از مرز باشماق به «پینجوین» که نخستین شهر در اقلیم کردستان و در فاصله پنج کیلومتری مرز قرار دارد وارد می‌شویم. مسیر تردد زائران در خاک عراق عبارتند از: سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه، بغداد، کربلا و نجف. زائران می‌توانند بعد از سلیمانیه از مسیر کرکوک به کربلا مشرف شوند.

۷. فاصله مرز با شهرهای مختلف عراق:

  • از مرز باشماق تا سلیمانیه: ۱۳۰ کیلومتر
  • از سلیمانیه تا بغداد: ۳۷۱ کیلومتر
  • از بغداد تا کربلا: ۱۳۳ کیلومتر

استان کرمانشاه:

جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳

۱. توصیف و موقعیت جغرافیایی مرز خسروی:

فاصله بین کرمانشاه تا مرز خسروی ۱۹۶ کیلومتر (با متوسط سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت‏-حدود ۲ ساعت ۴۰ دقیقه)

۲. مسیر دسترسی به نقطه مرزی:

از طریق بزرگراه راه کربلا -کرمانشاه - خسروی. بزرگراه راه کربلا، از شهرستان ساوه آغاز می‌شود و تا مرز خسروی ادامه دارد.

۳. تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز:

۴. امکانات پیش‌بینی شده و مزیت‌ها:

با توجه به هماهنگی‌ها و توافقات انجام شده توسط مسئولین وزارت کشور و همچنین مسئولین استانی، در اربعین سال جاری تردد از مرز مذکور به صورت شبانه‌روزی است.

پیش‌بینی استقرا موکب‌ها و ارائه خدمات در طول این مسیر تا نقطه مرزی با استفاده از امکانات مردمی شهرها. تعداد مناسب گیت گذرنامه و سایر امکانات تردد در مرز خسروی و نیز به تناسب در سمت مرز کشور همسایه (منذریه) جهت به حداقل رساندن معطلی زائران. کوتاهی فاصله بین پایانه‌ها تا نقطه‌ی صفر (کمتر از ۲۰۰ متر) جهت تردد آسان زائران و عدم معطلی آنان. وجود بیش از ۲۰ هتل، مهمان‌پذیر و رستوران با قیمت و امکانات مناسب و قابل قبول جهت ارائه خدمت به زائران. همجواری خط آهن مشهد تا کرمانشاه (تردد از کرمانشاه تا مرز با اتوبوس حدود ۲ ساعت خواهد بود.) دسترسی به فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه جهت انتقال زائران استان‌های مختلف کشور.

۵. مسیر تردد و نخستین شهر داخل خاک عراق و نزدیک‌ترین شهر زیارتی:

پس از خروج از مرز، نخستین شهر، خانقین است. فاصله کوتاهی مسیر مرز خسروی تا بغداد جهت تشرف زائران به شهرهای مقدس کاظمین و سامرا از مزیت‌های این مرز است.

۶. فاصله مرز با شهرهای مختلف عراق:

  • از مرز تا کاظمین: ۲۰۳ کیلومتر
  • از مرز تا کربلا: ۳۰۰ کیلومتر
  • از مرز تا سامرا: ۳۲۶ کیلومتر
  • از مرز تا نجف: ۳۸۰ کیلومتر

استان ایلام:

جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳

۱. توصیف و موقعیت جغرافیایی مرز مهران:

مِهران شهری در استان ایلام ایران است و مرکز بخش مرکزی شهرستان مهران است. شهر مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع شده‌است و بخشی از مناطق گرمسیری استان ایلام محسوب می‌شود. خروجی مهران از فعال‌ترین مرزهای رسمی ایران است که نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق این مرز را به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت‌وآمد زائران به‌ویژه در اربعین و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده است.

۲. مسیر دسترسی به نقطه مرزی:

  • کرمانشاه - اسلام‌آباد - حمیل - چرداول - شباب - ایلام - مهران
  • کرمانشاه - اسلام‌آباد - ایوان غرب - ایلام - مهران
  • خرم آباد - کوهدشت - پل سیمره -شباب - ایلام -مهران -پلدختر -دره شهر - بدره- ایلام مهران
  • پلدختر - دره‌شهر - بدره - ملکشاهی - مهران
  • اندیمشک - دهلران - مهران

ملاحظه: همه مسیرهای دسترسی یاد شده به پایانه مرزی مهران به صورت زمینی امکان پذیر است.

۳. تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز:

پذیرش زائران در پایانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مرز مهران برای عزیمت به کشور عراق، شبانه‌روزی بوده و همه دستگاه‌های اداری مربوطه در پایانه مرزی مستقر و هیچ گونه تعطیلی در مرز وجود ندارد.

۴. امکانات پیش‌بینی شده و مزیت‌ها:

با توجه به امنیت و نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق، این مرز را به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت‌وآمد زائران به‌ویژه در اربعین و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده است. با تلاش‌ها و اهتمام جدی مسئولین سازمان‌های ذی‌ربط و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، زیرساخت‌های لازم بمنظور ارائه خدمات مطلوب به زائران در ایام اربعین توسط بخش‌های مختلف فراهم گردیده است. لازم به ذکر است در اربعین امسال نسبت به افزایش موکب‌ها و پیش‌بینی آب خنک و غذا، احداث سرویس‌های بهداشتی و نیز با ایجاد توقفگاه‌ها در ورودی همه شهرستان‌های مسیرهای تردد زائران و مرز مهران و همچنین افزایش ظرفیت و تعداد پارکینگ‌ها اقدامات مؤثری صورت گرفته است و مساجد و حسینیه‌ها برای اسکان موقت زائران در نظر گرفته شده است و عوامل پلیس راه، گروه‌های امداد و نجات هلال‌احمر و پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی در طول مسیرهای استان مستقر می‌شوند.

۵. مسیر تردد و نخستین شهر داخل خاک عراق و نزدیک‌ترین شهر زیارتی:

بعد از انجام تشریفات گذرنامه‌ای و خروج از خاک جمهوری اسلامیایران از طریق پایانه بین‌المللی مرز زمینی مهران، شهرستان بدره عراق نخستین شهرستان برای عزیمت زائران به عتبات عالیات عراق است و نزدیک‌ترین شهر زیارتی عراق به مرز مهران نیز کربلای معلی است.

۶. فاصله مرز با شهرهای مختلف عراق:

  • از مهران تا کربلا: ۲۸۰ کیلومتر
  • از مهران تا کاظمین: ۲۸۳ کیلومتر
  • از مهران تا نجف: ۳۰۳ کیلومتر

استان خوزستان:

جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳

۱. توصیف و موقعیت جغرافیایی مرز چذابه:

شهرستان خرمشهر و دشت آزادگان از شهرهای مرزی استان خوزستان هستند. مرکز شهر خرمشهر، خرمشهر با فاصله ۱۳۰ کیلومتری تا اهواز و مرکز دشت آزادگان، سوسنگرد با فاصله ۱۲۵ کیلومتری از اهواز قرار دارد که دارای آب و هوای گرم هستند. جز فعال‌ترین مرزهای رسمی کشور در ایام اربعین و سایر ایام سال برای زیارت و تردد زائران به شهرهای زیارتی عراق و یکی از مهم‌ترین پایانه صدور کالا و تجاری به کشور عراق هستند.

۲. مسیر دسترسی به نقطه مرزی:

اصفهان - چهارمحال - ایذه - اهواز - خرمشهر - شلمچه / ‏ فارس - بهبهان - شلمچه / ‏ لرستان - اندیمشک - شوش - دشت آزادگان - چذابه / ‏ ایلام - شوش - دشت آزادگان‬ - چذابه / ‏کهکیلویه و بویراحمد - اهواز - شلمچه - چذابه / ‏بوشهر -‬ هندیجان - ماهشهر - خرمشهر - چذابه ؛ لازم به ذکر است مسیر دسترسی به این دو شهرستان به صورت زمینی - هوایی میسر است. خط آهن به خرمشهر پایانه مرزی شلمچه و فرودگاه بین‌المللی آبادان به پایانه شلمچه ۳۰ کیلومتر است.

۳. تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز:

پذیرش زائران در پایانه مرزی شلمچه و چذابه برای عزیمت به کشور عراق شبانه‌روزی بوده و همه دستگاه‌های اداری مربوطه در پایانه مرزی مستقر و هیچ‌گونه تعطیلی در ایام اربعین و سال وجود ندارد.

۴. امکانات پیش‌بینی شده و مزیت‌ها:

با توجه به امنیت و نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق، این مرز یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت و آمد زائران بویژه در اربعین، با توجه به وجود راه آهن و فرودگاه بین‌المللی اهواز و آبادان، صدور کالا به کشور عراق و مشترکات فرهنگی و قومی شهرهای مرزی این استان و کشور عراق است. با تلاش‌ها و اهتمام جدی مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، زیرساخت‌های لازم به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران در ایام اربعین از جمله پارکینگ‌های بزرگ شلمچه و چذابه حدود ۲۵۰ هکتار، خط راه آهن، فرودگاه بین‌المللی آبادان، سایت مواکب و… فراهم است. لازم به ذکر است در ایام اربعین امسال در ۲ مرز حدود ۷۰۰ موکب، آب بسته بندی، یخ، مواد غذایی، احداث سرویس بهداشتی، ایجاد توقفگاه در ورودی شهرهای استان همچون ایذه، اندیمشک، بهبهان، توسعه پارکینگ نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفته، مساجد، حسینیه، مدارس، اردوگاه‌های راهیان نور، مواکب بین راهی، برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است. پلیس راه، اورژانس، هلال‌احمر، پایگاه‌های اورژانس، مرکز بهداشتی درمانی شهید سلیمانی شلمچه و مرکز جامعه سلامت چذابه در پایانه مرزی آماده ارائه خدمات به زائران گرامی است.

۵. مسیر تردد و نخستین شهر داخل خاک عراق و نزدیک‌ترین شهر زیارتی:

بعد از انجام تشریفات گذرنامه‌ای و خروج از خاک جمهوری اسلامی ایران از طریق پایانه مرز زمینی شلمچه به بصره و از چذابه به العماره، نزدیک‌ترین شهر کشور عراق و نزدیک‌ترین شهر مذهبی به پایانه مرزی شلمچه و چذابه، نجف اشرف است.

۶. فاصله مرز با شهرهای مختلف عراق:

  • شلمچه تا نجف: ۴۶۰ کیلومتر
  • شلمچه تا کربلا: ۵۴۹ کیلومتر
  • شلمچه تا کاظمین: ۵۷۵ کیلومتر و و مسیر دیگر ۶۲۱ کیلومتر
  • چذابه تا نجف: ۳۷۵ کیلومتر
  • چذابه تا کربلا: ۴۶۰ کیلومتر
  • چذابه تا کاظمین: ۵۷۵ کیلومتر
  • چذابه تا سامرا: ۷۵۵ کیلومتر
  • نجف تا کربلا: ۷۸ کیلومتر
  • نجف تا کاظمین: ۱۸۰ کیلومتر

استان خوزستان:

جزئیات مرزهای تردد زائران اربعین ۱۴۰۳

۱. توصیف و موقعیت جغرافیایی مرز شلمچه:

شهرستان خرمشهر و دشت آزادگان از شهرهای مرزی استان خوزستان هستند. مرکز شهر خرمشهر، خرمشهر با فاصله ۱۳۰ کیلومتری تا اهواز و مرکز دشت آزادگان، سوسنگرد با فاصله ۱۲۵ کیلومتری از اهواز قرار دارد که دارای آب و هوای گرم هستند. جز فعال‌ترین مرزهای رسمی کشور در ایام اربعین و سایر ایام سال برای زیارت و تردد زائران به شهرهای زیارتی عراق و یکی از مهم‌ترین پایانه صدور کالا و تجاری به کشور عراق هستند.

۲. مسیر دسترسی به نقطه مرزی:

اصفهان - چهارمحال - ایذه - اهواز - خرمشهر - شلمچه / ‏فارس - بهبهان - شلمچه / ‏ لرستان - اندیمشک - شوش - دشت آزادگان- چذابه / ‏ ایلام - شوش -دشت آزادگان - چذابه / ‏‬ کهکیلویه و بویراحمد - اهواز - شلمچه - چذابه / ‏بوشهر‬ - هندیجان - ماهشهر - خرمشهر - چذابه؛ لازم به ذکر است مسیر دسترسی به این دو شهرستان به صورت زمینی - هوایی میسر است. خط آهن به خرمشهر پایانه مرزی شلمچه و فرودگاه بین‌المللی آبادان به پایانه شلمچه ۳۰ کیلومتر است.

۳. تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز:

پذیرش زائران در پایانه مرزی شلمچه و چذابه برای عزیمت به کشور عراق شبانه‌روزی است و همه دستگاه‌های اداری مربوطه در پایانه مرزی مستقر هستند و هیچ‌گونه تعطیلی در ایام اربعین و سال وجود ندارد.

۴. امکانات پیش‌بینی شده و مزیت‌ها:

با توجه به امنیت و نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق، این مرز یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت و آمد زائران بویژه در اربعین، با توجه به وجود راه آهن و فرودگاه بین‌المللی اهواز و آبادان، صدور کالا به کشور عراق و مشترکات فرهنگی و قومی شهرهای مرزی این استان و کشور عراق است. با تلاش‌ها و اهتمام جدی مسئولین سازمان‌های ذی‌ربط و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، زیرساخت‌های لازم به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران در ایام اربعین از جمله پارکینگ‌های بزرگ شلمچه و چذابه حدود ۲۵۰ هکتار، خط راه آهن، فرودگاه بین‌المللی آبادان، سایت مواکب و… فراهم است. لازم به ذکر است در ایام اربعین امسال در ۲ مرز حدود ۷۰۰ موکب، آب بسته بندی، یخ، مواد غذایی، احداث سرویس بهداشتی، ایجاد توقفگاه در ورودی شهرهای استان همچون ایذه، اندیمشک، بهبهان، توسعه پارکینگ نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفته، مساجد، حسینیه، مدارس، اردوگاه‌های راهیان نور، مواکب بین راهی، برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است. پلیس راه، اورژانس، هلال‌احمر، پایگاه‌های اورژانس، مرکز بهداشتی درمانی شهید سلیمانی شلمچه و مرکز جامعه سلامت چذابه در پایانه مرزی آماده ارائه خدمات به زائران گرامی است.

۵. مسیر تردد و نخستین شهر داخل خاک عراق و نزدیک‌ترین شهر زیارتی:

پس از انجام تشریفات گذرنامه‌ای و خروج از خاک جمهوری اسلامی ایران از طریق پایانه مرز زمینی شلمچه به بصره و از چذابه به العماره، نزدیک‌ترین شهر کشور عراق و نزدیک‌ترین شهر مذهبی به پایانه مرزی شلمچه و چذابه، نجف اشرف است.

۶. فاصله مرز با شهرهای مختلف عراق:

  • شلمچه تا نجف: ۴۶۰ کیلومتر
  • شلمچه تا کربلا: ۵۴۹ کیلومتر
  • شلمچه تا کاظمین: ۵۷۵ کیلومتر و و مسیر دیگر ۶۲۱ کیلومتر
  • چذابه تا نجف: ۳۷۵ کیلومتر
  • چذابه تا کربلا: ۴۶۰ کیلومتر
  • چذابه تا کاظمین: ۵۷۵ کیلومتر
  • چذابه تا سامرا: ۷۵۵ کیلومتر
  • نجف تا کربلا: ۷۸ کیلومتر
  • نجف تا کاظمین: ۱۸۰ کیلومتر

 برای ثبت‌نام اربعین ۱۴۰۳ و اطلاعات بیشتر به سایت سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ مراجعه کنید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها