12

مهر

1403


اقتصادی

15 مرداد 1403 08:27 0 کامنت
ورزش عربستان باری دیگر با اخبار مربوط به میزبانی جام جهانی فوتبال در 2034 بر سر زبان‌ها افتاد. اما چرا عربستان حاضر است بر روی ورزش و به ویژه فوتبال هزینه کند. چرا عربستان به دنبال دریافت میزبانی جام جهانی بود و حالا که آن را به دست آورده است؛ تا چه اندازه به دنبال کسب سود از آن است؟ آیا صرفا نگاه اقتصادی به این موضوع دارد یا اهداف دیگری را دنبال می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ابعاد مختلف ورزش در عربستان بپردازیم و به‌ ویژه در خصوص علل میزبانی عربستان در جام جهانی کند‌و‌کاو کنیم.
                        
 درآمد عربستان از محل ورزش در سال جاری چقدر است؟
پیش‌بینی می‌شود که درآمد عربستان از طریق ورزش در سال 2024 به 271.30 میلیون دلار برسد. همچنین انتظار می‌رود درآمد نرخ رشد سالانه تا سال 2029 معادل 3.25٪ باشد. این میزان نرخ رشد، منجر به افزایش درآمد عربستان از طریق ورزش به رقم 318.30 میلیون دلار تا سال 2029 می‌شود. لازم به ذکر است که در مقیاس جهانی، بیشترین درآمد از محل ورزش را ایالات متحده ایجاد کرده است. در آمد این کشور از این طریق، در سال جاری معادل 4 میلیارد و 976 میلیون دلار برآورد می‌شود. در دنیا، انگلیس، آلمان، اسپانیا و ایتالیا پس از ایالات متحده، به ترتیب بیشترین میزان درآمد از طریق ورزش را به خود اختصاص داده‌اند. 
درآمد عربستان از محل تبلیغات ورزشی
انتظار می‌رود عربستان سعودی شاهد رشد قابل توجهی در بازار تبلیغات ورزشی باشد. طبق پیش‌بینی‌ها، درآمد این بازار در سال 2024 حدود 3.0 میلیون دلار برآورد می‌شود. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که درآمد عربستان از راه تبلیغات ورزشی بین سال‌های 2024 تا 2028 نرخ رشد سالانه 7.92 درصدی را تجربه کند. این میزان رشد منجر به درآمد 4.1 میلیون دلاری تا سال 2028 برای عربستان خواهد شد. همچنین در سال 2024 انتظار می‌رود عربستان معادل 288.9 میلیون دلار از این محل درآمد داشته باشد. این میزان از درآمد، کشور عربستان را به یکی از پول‌سازترین کشورها در بازار تبلیغات ورزشی تبدیل می‌کند. به طور کلی، بازار تبلیغات ورزشی در عربستان سعودی با پیش بینی درآمد امیدوارکننده و سهم قابل توجهی از حجم این بازار، برای یک رشد قابل توجه آماده است. 
 عایدات ورزش برای عربستان 
فقط در سال 2023 عربستان سعودی، میزبان 50 رویداد ورزشی بین المللی بود که بیش از 2.5 میلیون بازدید کننده را به خود جلب کرد. این امر، بیش از 70 هزار فرصت شغلی در عربستان ایجاد کرد. این تعامل به رویدادهای محبوبی مانند WWE و UFC گسترش می‌یابد و اتحادهای استراتژیکی را تشکیل می‌دهد که هدفشان این است که عربستان سعودی را به عنوان مقصد اصلی گردشگری و سرگرمی معرفی کند. این رویدادها نه تنها بخش ورزش عربستان را ارتقا داده است، بلکه منجر به کسب درآمد عربستان از طریق گردشگری، فروش بلیت بازی‌های ورزشی، پذیرش اسپانسر و سرمایه‌گذار، دریافت حق پخش و فروش کالا می‌شود.
توجه جهانی به عربستان سعودی در طول جام جهانی قطر، شرکت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را تشویق کرد تا در کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سرمایه‌گذاری کنند. این امر در راستای چشم‌انداز توسعه 2030 برای عربستان است و سهم بخش خصوصی را از 40 درصد به 65 درصد ارتقا می‌دهد. همچنین با افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تولید ناخالص داخلی این کشور بین 3.8 درصد تا 5.7 درصد افزایش پیدا می‌کند. عربستان قصد دارد از این طریق کشورش را به یک عرصه تجاری جهانی با فرصت‌های بی‌شمار در تعاملات اقتصادی تبدیل کند. به طور مثال تنها در سال 2022 بخش گردشگری عربستان سعودی با افزایش چشمگیر 378 درصدی ورود گردشگران بین‌المللی مواجه شد و 16.6 میلیون گردشگر را به خود جذب کرد. این عملکرد موفق باعث شد تا عربستان به دنبال دریافت میزبانی جام جهانی 2034 باشد. عربستان پیش‌بینی می‌کند با ورود تماشاگران بین المللی به این کشور، صنعت گردشگری عربستان سعودی در اوج خود قرار گیرد.این سرمایه‌گذاری‌ها محدود به فوتبال نمی‌شود و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان که به اختصار PIF نامیده می‌شود؛ سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در ورزش انجام داده‌است. به‌طور مثال، این صندوق 2 میلیارد دلار، تنها برای گلف هزینه کرده است. هدف این سرمایه گذاری ها تنوع بخشیدن به اقتصاد و جذب سرمایه گذاری خارجی است. همچنین میزبانی سالانه جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی در ریاض از سال 2024، گام دیگری در جهت تبدیل عربستان سعودی به یک مرکز جهانی ورزش های الکترونیکی است که باعث رونق گردشگری به ویژه در تابستان خواهد شد. عربستان برای رفاه حال گردشگران خدمات زیادی ارائه می‌دهد به طور مثال سفرهای هوشمند مجهز به ناوبری بی‌وقفه، ترجمه زبان، تورهای همراه با واقعیت مجازی از جمله این خدمات هستند.
                
عربستان چقدر برای فوتبال هزینه کرده است؟
در تابستان اخیر، باشگاه‌های عربستانی بیش از یک میلیارد دلار صرف خرید بازیکنان جدید کرده‌اند. لیگ برتر عربستان به دومین هزینه کننده بزرگ در پنجره نقل و انتقالات اخیر تبدیل شده است و از لالیگای اسپانیا و بوندسلیگای آلمان به عنوان دو لیگ برتر فوتبال جهان پیشی گرفته است. در این نموداد مقایسه میزان هزینه و درآمد لیگ برتر عربستان از سال ۲۰۱۴ را مشاهده می‌کنید
 توسعه زیرساخت‌های عربستان برای میزبانی جام جهانی 2034
به منظور برگزاری جام جهانی 2034 عربستان در حال توسعه زیر ساخت‌های کشورش است. به‌طور مثال، ساخت و ارتقاء پروژه‌های بزرگی مانند استادیوم دمام و شاهزاده فیصل بن فهد، سیستم‌های مترو مدرن و افزایش ظرفیت فرودگاهی مواردی هستند که بر آمادگی زیرساختی این کشور برای برگزاری جام جهانی 2034 تأکید می‌کند و رونق ساخت‌وساز در عربستان سعودی را تسریع خواهد کرد. صنعت ساختمان با بیش از 5200 پروژه در حال حاضر دومین صنعت بزرگ غیرنفتی در عربستان است. این پروژه ها، بالغ بر 819 میلیارد دلار، برای عربستان هزینه دارد و 35 درصد از کل پروژه‌های فعال شورای همکاری خلیج فارس را شامل می‌شود. قار است دولت عربستان بیش از 1 تریلیون ریال (266 میلیارد دلار) تا قبل از شروع جام جهانی 2034 در این صنعت هزینه کند.
 کلان پروژه‌های عربستان برای میزبانی جام جهانی
پروژه‌های شاخص مانند کلان شهر NEOM، دروازه دیریه، پروژه‌ دریای سرخ، پروژه‌های مرکز شهر و مجتمع تفریحی قیدیا، مواردی هستند که عربستان سعودی را به سمت یک اقتصاد مدرن و متنوع سوق می‌دهد و این کشور را آماده میزبانی رویدادی در حد یک جام جهانی می‌کند.  به‌طور مثال، شرکت بین‌المللی توسعه دریای سرخ از شرکت‌های بزرگ توسعه ساخت‌و‌ساز زیربنایی گردشگری و هتل داری است که در حال ایجاد زیرساخت‌های گردشگری پایدار در عربستان است و هنگامی که در سال ۲۰۳۰ این پروژه ها تکمیل شود؛ ساحل عربستان در دریای سرخ دارای ۵۰ تفرجگاه خواهد بود که تا ۸۰۰۰ اتاق هتل و بیش از ۱۰۰۰ ملک مسکونی در ۲۲ جزیره و ۶ تاسیسات داخلی خواهد داشت. این مقصد گردشگری شامل یک فرودگاه بین‌المللی، اسکله‌های تفریحی لوکس، زمین‌های گلف و امکانات تفریحی خواهد بود. که تنها فرودگاه بین‌الملی آن، سالانه 7.18 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک می‌کند. ریاض، با صرف هزینه یک تریلیون دلاری، قصد دارد عربستان سعودی را در سطح جهانی ارتقاء دهد. پیش‌بینی می‌شود عربستان تا سال 2030 سالانه 120 میلیون مسافر را به خود جذب کند. 

دیدگاه ها (0)
img