12

مهر

1403


حوزه خلیج فارس

16 مرداد 1403 08:42 0 کامنت
 نگاهی به عرب‌نیوز 
شرکت‌های سعودی آماده بهره‌مندی از برنامه ارزش افزوده محلی بحرین به نام «تاکامل» هستند زیرا این برنامه از سوی دولت بحرین امکان ثبت‌نام را برای شرکت‌های پادشاهی سعودی ایجاد می‌کند.این ابتکار بخشی از ابتکارات استراتژیک بخش صنعت بحرین 2022-2026 است که هدف آن افزایش ارزش افزوده محلی در محصولات صنعتی و افزایش کارایی زنجیره تامین است.عبدالله بن عادل فخرو وزیر صنعت و بازرگانی بحرین بر نقش این برنامه در تقویت مشارکت استراتژیک همیشگی بین بحرین و عربستان سعودی تاکید کرد.وی همچنین افزود:«این تحول پس از سومین نشست شورای هماهنگی عربستان و بحرین به ریاست سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار شد.»
فخرو خاطرنشان کرد که برنامه تاکامل نمونه‌ای از مزایای متقابل است که در آن محصولات بحرینی به عنوان محصولات سعودی در فرآیندهای تدارکات دولتی محلی در عربستان سعودی شناخته می‌شوند. شرکت‌های سعودی شرکت‌کننده در تاکامل می‌توانند به 75 درصد ارزش داخلی دست یابند و گواهینامه‌ای را به دست آورند که در مناقصه‌های دولتی آینده بحرین اولویت 10 درصدی را به آن‌ها ارائه می‌دهد.بندر الخرایف وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان از همکاری وزارت بحرین قدردانی کرد و در ادامه تاکید کرد که این برنامه به منظور افزایش ارزش افزوده محلی و ترجیحات در تدارکات دولتی طراحی شده است و از این طریق صنایع سعودی را تحریک و توانمند می‌کند. در عین حال ادغام فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور را نیز پیشرفت می‌بخشد.الخرایف در ادامه ذکر کرد؛ کالاهای تولید شده در بحرین که با قوانین منشأ ملی مطابقت دارند، محصولات عربستان محسوب می‌شوند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از مکانیسم‌های ترجیح محتوای محلی در عربستان سعودی بهره‌مند شوند.وی با قدردانی از تلاش‌های مشترک دو کشور خاطرنشان کرد:«این همکاری‌ها موجب رونق تجارت، رونق صنایع ملی، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌های خارجی و افزایش ارزش افزوده محصولات دو کشور می‌شود.»این ابتکار نشان دهنده روابط قوی و پایدار بین عربستان سعودی و بحرین بوده و همچنین نشان دهنده تعهد به تعمیق روابط دوجانبه برای توسعه و رفاه متقابل است.
  
   
صادرات قطر در ماه ژوئن 9.9 درصد افزایش یافته است
 نگاهی به عرب‌نیوز 
قطر در ماه ژوئن افزایش قابل توجهی در ارقام صادرات خود تجربه کرد که عمدتاً ناشی از گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازی بود و همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.9 درصد افزایش را ثبت کرد.
بر اساس داده‌های رسمی شورای برنامه‌ریزی ملی، مجموع صادرات به حدود 29.5 میلیارد ریال قطر (8.16 میلیارد دلار) رسیده است. این افزایش نه تنها سال به سال قابل توجه است، بلکه نشان دهنده افزایش 5.1 درصدی ماه به ماه است.از نظر مقاصد صادراتی، کره جنوبی در ماه ژوئن به عنوان برترین خریدار از بازار قطر ظاهر شد و 16.5 درصد از کل صادرات به ارزش 4.9 میلیارد ریال را به خود اختصاص داد. چین با 12.4 درصد سهم نزدیک به 3.6 میلیارد ریال و هند با حدود 3.3 میلیارد ریال یا 11.2 درصد از کل صادرات در رتبه سوم قرار گرفتند.از نظر واردات، چین با سهم حدود 1.6 میلیارد ریال، که 16.4 درصد از کل واردات قطر را تشکیل می‌دهد، پیشروترین کشور در مبدا کالاهای قطر بود. پس از آن آمریکا با 1.3 میلیارد ریال معادل 13.4 درصد و ایتالیا با 0.7 میلیارد ریال در رتبه سوم قرار گرفتند که 6.6 درصد از واردات را به خود اختصاص دادند.
  
   
بحرینی‌ها بیشترین بازدیدکننده از عربستان سعودی دربین اتباع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند
 نگاهی به عرب‌نیوز 
عربستان سعودی در سال 2023 از 8.6 میلیون بازدیدکننده از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرد که 3.4 میلیون نفر از کل مسافران بحرینی را تشکیل می دادند. 
وزارت گردشگری اذعان کرد که در سال گذشته 2.3 میلیون مسافر از کویت، 1.3 میلیون از امارات و 1.09 میلیون مسافر از قطر به این کشور سفر کردند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که 455000 مسافر از عمان نیز در سال گذشته از این کشور دیدن کردند. عربستان سعودی بر تقویت بخش گردشگری خود به عنوان بخشی از برنامه‌ی تنوع اقتصادی خود به دور از وابستگی به نفت خام متمرکز شده است. هدف استراتژی ملی گردشگری جذب 150 میلیون بازدیدکننده تا سال 2030 و افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی از 6 درصد به 10 درصد است.احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان گفت:«داده‌های سال 2023 نشان می دهد که بخش گردشگری ما رشد و انعطاف پذیری قابل توجهی را تجربه می کند. آمارهای ارائه شده در این گزارش نه تنها نشان دهنده موفقیت سیاست‌های گردشگری است، بلکه نشان دهنده فعالیت اقتصادی پرنشاط در این بخش نیز هست.» 
دیدگاه ها (0)
img