12

مهر

1403


اقتصادی

27 مرداد 1403 08:32 0 کامنت

“پروژه آب شیرینکن اصفهان در شهرستان سیریک باید در پهنه انتخابی سازمان محیط‌زیست قرار گیرد». این مطلب را حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در بازدید از مجموعه صبح ساحل بیان کرد. وی در رابطه با دریافت مالیات عوارض آلایندگی، عدم تأمین اعتبار تهیه تکنولوژی استاندارد تشخیص آلایندگی و دیگر موضوعات، توضیحاتی ارائه داد.

 رفع موانع پروژه آب‌شیرینکن منوط به پیگیری مجری طرح است
اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری، اهالی روستای سیریک به راه‌اندازی آب شیرینکن 2 میلیون مترمکعبی انتقال آب دریا به اصفهان اعتراض کردند وخواستار جابجایی محدوده این پروژه شدند. این امر باعث شد محیط‌زیست کشور به این طرح ورود کند و پس از بررسی و مطالعات ارزیابی اثرات محیط‌زیست در جانمایی محل مذکور، مخالفت خود را اعلام نماید. 
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در خصوص سیر روند این پروژه گفت: بر اساس ارزیابی‌های مختلف، باید جانمایی این طرح در پهنه انتخابی محیط‌زیست صورت گیرد و مجری این پروژه گزارشی از ارزیابی طرح از نظر آلودگی و... به ما ارائه دهد. مسیحی تازیانی بابیان اینکه تغییراتی در طرح صورت پذیرفته و به پهنه موردنظر انتقال‌یافته است ادامه داد: رفع موانع این پروژه منوط به پیگیری مجری طرح و انجام فرایند مجوز قانونی است.
وی از تعیین و ایجاد 11 پهنه جانمایی مگا پروژه آب‌شیرینکن در استان با مطالعات ارزیابی محیط‌زیست خبر داد و افزود: صنایع، بالقوه آلوده‌ساز هستند و باید مطابق با استانداردها و رعایت ضوابط محیط‌زیستی عمل کنند تا کمترین خسارات و آسیب به منطقه وارد شود. مسیحی تازیانی با تأکید بر اجرای قانون و کاهش آلایندگی اظهار داشت: لزوم اجرای طرح توسعه صنعتی، تغییرات در تکنولوژی کاهنده آلودگی است و در این مورد بایستی صنایع، تکنولوژی خود را به‌روز کنند.
این مقام مسئول به بازنگری قانون اشاره‌ای داشت و گفت: مقرر است قانون مدیریت زیست‌محیطی بعد از 20 سال مجدداً بازنگری شود و محیط‌زیست پیگیر اجرای قانون بازنگری پسماند، اصلاح مسیر قانونی و فرایند تسهیل اقدامات اجرایی و زیربنایی است.
 عدم تأمین اعتبار
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان یکی از چالش‌های این سازمان را عدم تأمین اعتبار تهیه تکنولوژی استاندارد تشخیص آلایندگی عنوان کرد و گفت: درد کهنه سیستم محیط‌زیست استان، عدم وجود دستگاه‌های پیشرفته تشخیص آلایندگی به علت مشکل در تأمین اعتبار است که در این خصوص درخواست خود را به سازمان محیط‌زیست کشور، استانداری هرمزگان و سازمان برنامه‌وبودجه استان مطرح کردیم. 
مسیحی تازیانی ادامه داد: هرمزگان در دهه 70 و 80 دارای کامل‌ترین آزمایشگاه محیط‌زیست کشوری بود که با ۱۲۲ پارامتر می‌توانست هم‌زمان آزمایش چند نمونه آب‌وخاک و هوا را انجام دهد اما امروزه با توجه به  تکنولوژی‌های به‌روز و افزوده شدن مدل آلایندگی، دستگاه‌های موجود جوابگو نیست.
وی تصریح کرد: حتی دستگاه‌های آزمایشگاه همکار و معتمد استان نیز نسبت به سازمان پیشرفته‌تر است. مدیر کل محیط زیست استان، رسالت محیط‌زیست را کاهش آلودگی و بعد جریمه  دانست. 
مسیحی تازیانی یادآور شد: با داشتن بهترین تکنولوژی دنیا و استاندارد، تمام آلایندگی مضر انسان و محیط شناسایی می‌شود و آن اطلاعات را در اختیار خود صنایع قرار می‌گیرد تا آلایندگی را رفع کنند.
وی گفت: با توجه به افزایش صنایع در استان، صنایع آلوده نیز نسبت به 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. وی به مالیات عوارض آلایندگی اشاره‌ای داشت که یک درصد تولید از مالیات اخذ شده از صنایع متخلف کسر می‌شود و مابقی مبلغ دراختیار دهیاری و شهرداری برای توسعه استان قرار می‌گیرد.
 سازمان بنادر متولی صدور نهایی مجوز برای سازه‌های دریایی
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در رابطه با فرایند سازه‌های دریایی گفت که متولی صدور نهایی مجوز برای سازه‌های دریایی صنایع خصوصی یا دولتی، سازمان بندرها است. مسیحی تازیانی افزود: طرح سازه‌های دریایی نیاز به چندین مجوز دارد که مجری طرح بایستی دستور کار پروژه فنی و طرح ارزیابی اثرات این سازها در محیط دریا را در اختیار محیط‌زیست کشور قرار دهد. 
وی اضافه کرد: سازمان محیط‌زیست بر مبنای ضوابط و چهارچوب محیط زیستی و پیامد حوادث و خطرات سازه از جمله مطالعه جریان آب، میزان رسوب‌گذاری، نحوه  کار در قالب برنامه‌های فنی این پیامدها را بررسی و به بنادر اعلام می‌کند. مسیحی تازیانی این را گفت که اغلب سازه‌های قدیمی، با توجه به عدم دستورالعمل و یا اعتباری بودن پروژه بدون مطالعه احداث‌شده است.
 پذیرای نقدها هستیم
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان با حمایت از گزارش‌های انتقادی رسانه‌ها در راستای شناسایی چالش‌های محیط زیستی استان گفت: درگذشته با چالش‌های زیادی در امور محیط زیستی روبرو بودیم که امروزه رسانه‌ها به کمک محیط‌زیست آمده است و شفاف نسبت به حوزه‌های مختلف ورود و به‌عنوان چالش استان آن را مطرح می‌کنند. 
مسیحی تازیانی افزود: بحث نقدپذیری و نقد کردن موضوع محیط زیستی در رسانه صبح ساحل به خوبی‌صورت می‌گیرد، ما پذیرای این نقدها هستیم و برای رفع آن ریشه‌یابی می‌کنیم البته این موضوع نیازمند فرصت است. وی ارتباط  بین رسانه و محیط‌زیست را حسنه خواند و عنوان  داشت: نقد منصفانه باعث می‌شود جریان حرکتی سیستمی ما بیشتر شود یک فرصت برای اصلاح به وجود آید. مسیحی تازیانی با بیان اینکه در موضوع محیط طبیعی و از لحاظ تنوع زیستی جز استان‌های صدرنشین هستیم گفت: هرمزگان جزو محدود استان‌هایی است که دارای تنوع زیستی چشمگیری است. 
مسیحی تازیانی ادامه داد: با کمک رسانه‌ها تعارضات را شناسایی و در راه اصلاح آن کوشیدیم و نظارت‌های زیادی بر روی صنایع متخلف و... شکل‌گرفته است.وی یکی از گزارش‌های اثرگذار رسانه‌ها مربوط به خسارت انسان و طبیعت ناشی از حمله حیوانات وحشی به دام‌های اهالی منطقه اعلام کرد که مقرر شد براساس قرارداد مابین بیمه کشاورزی و صندوق ملی محیط‌زیست  خسارت‌ها به مالباختگان پرداخت شود.
مسیحی تازیانی ادامه داد: بعضی از گونه‌های جانوری  مشمول خسارت‌ها نمی‌شود که باید در این مورد  مدیریت کنیم تا  مشمول  جبران خسارت شود. 
در این نشست مهراب رشیدی قائم‌مقام مدیرمسئول صبح ساحل نیز از رویکرد این رسانه در حمایت از محیط‌زیست با درج گزارش و اخبار انتقادی مطالبی بیان کرد و این را افزود که رسانه صبح ساحل به‌عنوان رسانه سبز کشور نیز شناخته‌شده است.
دیدگاه ها (0)
img