12

مهر

1403


خواندنی‌ها

30 مرداد 1403 11:31 0 کامنت

امروزه آسانسورها از پراستفاده‌ترین تجهیزات ساختمان ها به شمار می روند که می توانند نقش مهمی را در حمل و نقل و  رفت و آمد راحت تر افراد ایفا کنند. یکی از بهترین این دستگاه ها، آسانسور هیدرولیک است که در مدل های مختلف با کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید اطلاعات دقیق و جامع‌تری در مورد انواع آسانسور هیدرولیک خانگی به دست آورید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

آسانسور هیدرولیک چیست؟

نحوه کار انواع آسانسور هیدرولیک به این صورت است که توان آن‌ها توسط پیستون هایی که درون سیلندر حرکت می کنند تامین شده و نیروی فشار روغن باعث چرخش  گشتاور و حرکت آسانسور می شود. همچنین وجود جک های هیدرولیکی در این آسانسورها توانسته معایب موجود در آسانسورهای کششی را رفع نماید.

مزایای استفاده از انواع آسانسور هیدرولیک

در صورتی که قصد راه‌اندازی آسانسور هیدرولیک را داشته باشید باید بدانید که بر خلاف انواع آسانسور در این نوع آسانسور نیازی به موتورخانه و اتاقک بالای چاه آسانسور نیست. از مزایای دیگر آسانسور هیدرولیک می توان به نیاز به استراکچر سبک‌تر، حذف قاب و وزنه تعادل، امکان استفاده از کابین بزرگتر، خرابی کمتر، شروع حرکت نرم، هزینه کمتر و راحتی تعمیر اشاره کرد.

معرفی انواع آسانسور هیدرولیک

انواع آسانسور هیدرولیک بر اساس معیارهای مختلفی مثل نوع جک، ساختار جک (تعداد مرحله)، تعداد جک، نوع پاوریونیت، روش راه‌اندازی موتور، نوع شیر کنترل و نوع کاربری به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. هر یک از آسانسورهای هیدرولیک دارای کاربرد متفاوتی هستند برای مثال آسانسور پانوراما در هتل‌ ها و مراکز تجاری کاربرد بیشتری دارند. متداول‌ترین دسته‌بندی این آسانسورها طبق نوع و روش نصب جک صورت می گیرد که در ادامه به بررسی هر یک از این آسانسورها می پردازیم.

معرفی انواع آسانسور هیدرولیک

1.آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

در این نوع آسانسور هیدرولیک سیم بکسل یا زنجیر و فلکه یا چرخ زنجیر وجود ندارد و جک آسانسور به کابین یا یوک یا کارسلینگ به صورت مستقیم بسته می شود.

2.آسانسور هیدرولیکی با جک کنار مستقیم

برای نصب آسانسورها در ارتفاع کم بهترین گزینه آسانسور هیدرولیک با جک کنار مستقیم است. آسانسور خانگی هیدرولیک که دارای دو ایستگاه کاری است با این سیستم می تواند به راحتی اجرا شود.

3.آسانسور هیدرولیکی جک در کنار مستقیم تلسکوپی

در سیستم جک کنار مستقیم به دلیل بلندتر بودن طول جک نسبت به ارتفاع چاه آسانسور محدودیت هایی وجود دارد؛ به همین دلیل از جک های تلسکوپی استفاده می شود. چرا که امکان قرارگیری جک تلسکوپی دو مرحله ای یا سه مرحله‌ای در کنار کابین امکان‌پذیر است.

4.آسانسور هیدرولیک جک غیرمستقیم

در این نوع آسانسور هیدرولیک روی جک یک فلکه قرار دارد و جک توسط سیم بکسل به کابین متصل می شود؛ از یک طرف سیم بکسل ها به تکیه گاه وصل شده و با عبور از روی فلکه از طرف دیگر به کارسلینگ متصل می گردند.

5.آسانسور هیدرولیکی با جک کنار غیر مستقیم

انواع آسانسور هیدرولیک مجهز به جک کنار قابلیت نصب به صورت مستقیم و غیرمستقیم را دارند که به آسانسورهای جک بغل نیز شناخته می شوند. سیستم هیدرولیک با جک کنار غیر مستقیم در آسانسور هیدرولیک مسافری، بالا بر و آسانسور خانگی و بالابرهای باری کوچک کاربرد دارد.

6.آسانسور هیدرولیکی دو جک کنار غیر مستقیم

برای آسانسورهایی که در ارتفاع نسبتا بلند با وزن سنگین جا به جا می شوند بهترین گزینه استفاده از سیستم جک دوبل یا دو جک در کنار غیرمستقیم است. این سیستم در آسانسورهای خودرو بر سه تا چهار توقف و مکان هایی که قابلیت حفره چاه جک را ندارند کاربرد دارند.

7.آسانسور هیدرولیک جک از زیر

در آسانسور هیدرولیک جک از زیر از انواع آسانسورهای با جک مستقیم به شمار می رود که در آن‌ها یک جک در زیر کابین نصب می شود. برای استفاده از این سیستم هیدرولیک در آسانسور باید در زیر چاهک آسانسور یک حفره جک ایجاد کرد؛ همچنین باید این حفره را در برابر نفوذ آب و رطوبت و مواد اسیدی و خورنده عایق نمود.

8.آسانسور هیدرولیک جک در زیر تلسکوپی

در مواردی که اقدام به نصب آسانسور هیدرولیک با سیستم جک از زیر مستقیم می نمایید در ایجاد حفره چاه محدودیت هایی وجود دارد که استفاده از جک های تلسکوپی می تواند یک راهکار مطلوب برای رفع این محدودیت باشد. این جک ها در مقایسه با مقدار جا به جایی طول سیلندر، طول کوتاه تری دارند این امر باعث شده ارتفاع کمتری برای حفره جک زیر نیاز باشد.

آسانسور هیدرولیکی دو جک کنار مستقیم

9.آسانسور هیدرولیکی دو جک کنار مستقیم

انواع آسانسور هیدرولیک با سیستم دو جک کنار مستقیم برای مکان هایی که امکان حفره جک نیست و باید بار سنگینی جا به جا شود مورد استفاده قرار می گیرد. البته در ارتفاع های بالا باید برای استقرار جک فضای کافی در بالای چاه آسانسور در دسترس باشد.

10.آسانسور هیدرولیکی دو جک تلسکوپی

استفاده از جک های تلسکوپی یک راه حل مطلوب در آسانسورهای هیدرولیک با جک دوبل برای رفع مشکل ارتفاع جک هستند. این جک های تلسکوپی در ارتفاعات فضای کمتری را می گیرند و امکان نصب آن‌ها به صورت دو یا سه مرحله ای وجود دارد.

اجزای انواع آسانسور هیدرولیک

در آسانسورهای هیدرولیکی قطعات مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها در تمام انواع آسانسور دیده می شود و برخی از این قطعات فقط مخصوص انواع آسانسور هیدرولیک است. قطعات اختصاصی در آسانسور هیدرولیک به شرح زیر است.

  • جک هیدرولیک
  • موتور
  • پاوریونیت
  • کنترل کننده
  • تابلو فرمان کارسلینگ
  • درب هیدرولیک
  • شیر اطمینان
  • لوله مخصوص انتقال روغن
  • ضربه گیر
  • ریل کابین

جمع بندی

یکی از انواع آسانسور که در ساختمان های با ارتفاع کم کاربرد زیادی دارد، آسانسور هیدرولیک است که در انواع مختلف تولید می شود. در این آسانسورها حرکت کابین از طریق فشار روغن هیدرولیک تامین می گردد و استفاده از آن‌ها مزایای بسیار مثل قیمت مناسب، ایمنی بالا و عملکرد بهینه و معایبی مثل مصرف انرژی بیشتر در مقایسه با آسانسور کششی و کاهش سرعت در ساختمان های با ارتفاع بلند را برای استفاده کنندگان به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه ها (0)
img