12

مهر

1403


اقتصادی

10 شهریور 1403 12:42 0 کامنت
چشم‌انداز استان هرمزگان در حوزه اقتصادی توسعه همه‌جانبه صنایع است که  یکی از زیرساخت‌های مهم آن را می‌توان به  شبکه ریلی اشاره کرد. به گفته مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان، با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی هرمزگان و فعالیت اکثر صنایع در این استان، ۷۰ درصد سهم ریلی استان در حوزه حمل‌ونقل مواد معدنی است که بر اساس آمار پنج‌ماهه نخست سال جاری،  تخلیه ریلی کالاهای ترانزیتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش حدود سه برابری داشته است. عمده محمولات بارگیری و تخلیه‌شده در این بازه زمانی مواد معدنی،گوگرد، مواد نفتی، کانتینر باردار و خالی، مواد معدنی بوده است.باوجود افزایش‌تخلیه و بارگیری مواد معدنی در صنایع هرمزگان می‌طلبد که صنایع به شبکه ریلی گسترده و توسعه‌یافته‌ متصل‌شوند.یکی از چالش‌های ضعف ریلی و ترانزیت کالاهای فله و پرحجم صنایع، بیش از هر چیزی به زیرساخت‌های جاده‌ای کشور آسیب می‌رساند.آمارهای حوادث جاده‌ای نشان‌دهنده آن است که کشورهایی که از شبکه ریلی گسترده و مدرن برخوردار هستند،کمترین‌آمار تعداد کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای رادارند.مقرون به صرفه بودن، امنیت، سهولت و سرعت حمل‌ونقل ریلی، به سود صنایع است می‌بایست صنایع هرمزگان به توسعه  شبکه ریلی استان اهتمام ورزند. مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان از اعلام آمادگی توسعه صنعت ریلی با مطالبه‌گری و همگامی صنایع خبر داد. 
  

 مشوق‌های سرمایه‌گذاری ریلی 

مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان با تأکید بر آمادگی راه‌اندازی ریل برای صنایع معدنی و فلزی استان گفت: پس از برگزاری  جلسات و مذاکرات با  تمامی صنایع  از آن‌ها خواسته شد  که طرح  جامع  ریلی را در اختیار اداره کل راه‌آهن استان  قرار دهند. علیرضا نصیری برازنده افزود: این موضوع مورد استقبال صنایع قرار گرفت که تعدادی از آن‌ها به‌صورت محلی طرح‌هایی ارائه  دادند. وی اضافه کرد: اغلب صنایع بیان داشتند نیاز به جابجایی حدود ۲۰ میلیون تن  مواد اولیه در آینده  از طریق  خطوط ریلی خواهند داشت که آمادگی خودمان را در رابطه بااتصال خطوط ریلی اعلام کردیم .نصیری برازنده  اظهار داشت: در این رابطه  آمادگی داریم که ظرفیت‌های ریلی در اختیار  صنایع مختلفی  مانند فولاد هرمزگان و فولاد  کاوه و... قرار دهیم. وی  به  افزایش سهم بخش حمل‌ونقل داخلی  به صنایع تأکید کرد و گفت: اداره کل راه‌آهن  مشوق‌هایی هم در این زمینه در نظر گرفته مانند ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، که به هرگونه سرمایه‎گذاری در حوزه حمل‎ونقل ریلی که به صرفه‌جویی در مصرف سوخت منجر می‌شود کمک مالی می‌کند.
  

افزایش بارگیری و تخلیه

مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان همچنین به عملکرد کلی تخلیه و بارگیری این اداره کل  پرداخت و افزود: در این مدت  با تخلیه و بارگیری بیش از95هزار و932واگن به تناژ پنج  میلیون و604هزار و  838تن در تعداد واگن و تناژ  افزایش‌یافته است.به گفته نصیری برازنده در این مدت 39هزار و 159واگن به تناژ 2 میلیون  و 181 هزار و 719  تن بارگیری  و 56 هزار و 773 واگن در 3 میلیون و 423 هزار و 119 تخلیه‌شده است. وی از عملکرد رشدی  ترانزیت بارگیری و تخلیه با هزار و 720 واگن به تناژ  4میلیون و 567 هزار و 59 تن کالا به ترتیب 25 و 38 درصد خبر داد و اعلام کرد:عمده محمولات بارگیری و تخلیه‌شده در این بازه زمانی  را مواد معدنی ،گوگرد، مواد نفتی، کانتینر باردار و خالی، مواد معدنی بوده است.  نصیری با اشاره به ظرفیت بارگیری و تخلیه حداقل تا ۱۵ میلیون تن بار در استان گفت: باوجود ریل مستقیم حمل‌ونقل از مبدأ  بندرعباس  به مبادی  سرخس و... ظرفیت حداقل ۱۵ میلیون تن بار به‌صورت  ترانزیت در کشور داریم البته اگر با شاخص‌های متناسب تخلیه و بارگیری  مسیرهای  مبادی  همراه باشد.نصیری برازنده بیان داشت: یکی از اتفاقات خوبی که در سال قبل رخ داد؛ افزایش ظرفیت ترانزیت بود، در تخلیه محموله‌های ترانزیتی توانستیم به رشد ۳۰ درصدی دست‌یابیم که عمدتاً کالاهای گوگردی از مبادی کشورهای آسیای میانه و مشتقات نفتی بود. این مسئول  اظهار امیدواری کرد که با هدف‌گذاری و سیاستی دولت مبنی برافزایش سهم ترانزیت در بندر شهید رجایی ،شاهد افزایش سهم ترانزیت کشور از ترانزیت جهان باشیم. با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و توسعه‌های زیرساختی که در حوزه ریل منطقه هرمزگان در سال جاری انجام خواهد شد هم سهم ۳۰ درصدی ترانزیت و حمل ریلی در بنادر شهید رجایی تحقق خواهیم بخشید و هم در حوزه مسافری، نوید سفری خوب و راحت برای مردم خواهیم داشت و پاسخگوی مشتریان در حمل بار ریلی باشیم.
  

مطالعه طرح راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم

مدیرکل راه‌آهن منطقه استان یکی از اولویت‌های مهم را مطالعه طرح راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم ذکر کرد و گفت: طرح جامع مطالعات ملی ریلی استان هرمزگان آغازشده است که مطالعه کاملی از شرق تا غرب  استان از مسیر جاسک و همچنین پارسیان تا بندرعباس صورت گیرد.نصیری برازنده افزود: یکی از اولویت‌های مهم  این طرح جامع  مطالعه ، اتصال ریلی قشم به بندرعباس خواهد بود  که نخست باید تعیین و تکلیف، پروژه پل خلیج‌فارس قشم انجام شود. وی  بابیان اینکه از منطقه آزاد قشم  قول‌هایی گرفته‌شده است ادامه داد: در  فاز صفر مطالعاتی به منابع مالی پروژه پرداخته‌شده است که با ارائه پیشنهاد‌هایی در شورای راهبردی استان،بودجه و الزامات موردنظر مصوب شود. نصیری برازنده  یادآور شد: در صورت تأمین اعتبار و تخصیص بودجه و بهره‌برداری  این خط ریلی توسعه ریلی در بخش مسافربری و باری  استان صورت می‌پذیرد.این مسئول  در ادامه از بهره‌برداری  اتوماتیک ریلی مسیر بندرعباس ـبافق  با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۰ میلیون یورو و همچنین بهسازی  میدان ورودی راه‌آهن با همراهی شهرداری بندرعباس و  اعتباری در  حدود ۲۰ میلیارد تومان  و... خبر داد.مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان در رابطه با ایجاد خط تراموا  در بندرعباس گفت: این اداره کل آمادگی مشاوره فنی  برای ایجاد تراموا و قطارهای محلی به شهرداری بندرعباس را دارد .
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img